ישראל תקפה בסיס האזנה ואיסוף מודיעין אלקטרוני איראני בצפון סוריה. רקע

כזכור, אמצעי תקשורת סורים דיווחו כי בשבת בבוקר תקפו כלי טייס ישראלים ,באמצעות טילי שיוט שנורו מעומק הים התיכון , מספר אתרים צבאיים איראנים וסורים בצפון מערב סוריה.

ישראל לא נטלה אחריות על תקיפה זאת.

אתמול דיווחה רשת החדשות הסעודית "אלערביה" את הדיווח הבא: 

ישראל ממשיכה לתקוף אתרים איראניים רבים בסוריה , תוך שמירה על תכניתה למנוע מהמיליציות האיראניות להתבסס במדינה השכנה, כמו גם למנוע הברחת נשק לחיזבאללה הלבנוני.

מקורות יודעי דבר דיווחו ביום ראשון, לרשת אל-ערביה, כי מטוסי קרב ישראלים תקפו ביום שבת בבוקר, מהאוויר מתקנים איראנים באזור החוף הסורי, המשמשים כמרכזים לאיסוף מידע מודיעיני ומודיעין אלקטרוני מהגזרה הימית, כחלק מהמאמץ האיראני להתבסס צבאית בתוך סוריה.

גם חיל הים הסורי

התקיפות גם כוונו לאתרים השייכים לצי של המשטר הסורי, שהתשתיות והמתקנים שלהם נוצלו על ידי האיראנים.

איראן עושה שימוש נרחב במתקני התקשורת של הצבא הסורי , הכוללים אנטנות המסוגלות לקלוט תעבורת תקשורת ימית ארוכת טווח , וכן אנטנות מכ"מ ימיים המסוגלים לאתר כלי שייט במרחב הימי שבין סוריה לקפריסין . מידע מודיעיני זה גם מועבר בזמן אמת לחפ"ק הרוסי הראשי בסוריה הנמצא בבסיס חמיימים שליד לטקיה בצפון מערב סוריה המעביר מידע זה בתורו ישירות לחדר המצב המרכזי של מנסטריון ההגנה הרוסי העוקב אחר תנועות כלי השייט בצפון מזרח הים התיכון ונותן לו תמונת מצב נחוצה.

איראן גם מעריכה כי אחת האלטרנטיבות של ישראל לתקיפת מערך הגרעין על אדמתה עובר דרך צפון אזור הים התיכון  ולכן כי דואגת להציב באזור מערכות מערב אלקטרוניות שיוכלו להתריע להם בהתקרב הסערה.

מערך איסוף המודיעין האלקטרוני האיראני במערב סוריה נועד גם לסייע לחיזבאללה ביום פקודה לאתר מטרות ימיות בזמן אמת כדי לתקוף אותם בעזרת טילי החוף -ים שאיראן שלחה לחיזבאללה , מאותו סוג שפגע באח"י חנית במלחמת לבנון ה-2 בשנת 2006. 

ישראל, כמובן, לא יכולה להסכין עם זאת והיא דואגת כל הזמן לקצץ ביכולות האיסוף האיראניות בסוריה באשר הן.

בנוסף, דיווחו המקורות כי בתקיפות נהרגו שני חיילים סורים, שעבדו בפיקודם של האיראנים

המקורות גם הבהירו כי תקיפות אלו באות במסגרת המערכה לדחיקת הנוכחות הצבאית האיראנית מכל האזורים בסוריה.

מיליציות איראניות בסוריה:

מיליציות איראניות בסוריה

קרדיט: רשתות חברתיות

ראוי לציין שבמהלך השנים האחרונות תקפה ישראל מאות תקיפות אוויריות, שכוונו לאתרים של צבא המשטר הסורי ומטרות איראניות וחיזבאללה.

ישראל ממעטת לאשר תקיפות אלו, אך היא חוזרת ואומרת כי היא תמשיך לפעול נגד ניסיונותיה של איראן לבסס את נוכחותה הצבאית בסוריה.

במהלך החודשים האחרונים התגברו תקיפות נמלי התעופה בסוריה, לאחר שטהראן הבריחה נשק באוויר למיליציות שלה בשטח סוריה, לאחר הקשיים והמכשולים שניצבו בפניה כאשר ניסתה להעביר שיירות נשק דרך מעברי הגבול בין עיראק לסוריה בדרכם למחסנים בסוריה או בלבנון.

קרדיט לתמונות: דובר צה"ל