השבוע (עד ל- 10.11.22) אצל שכנינו הפלסטינים. סקירה

גורמי הרש"פ, מתעלמים כמעט לחלוטין מתוצאות הבחירות בישראל וההקמה הצפויה של ממשלה בראשות בנימין נתניהו. הדיווחים בנושא הינם בעיקר אינפורמטיבים, בניגוד לתגובה הראשונית שניסתה לטעון שמדובר בבחירה ישראלית בקו של קיצוניות וגזענות. גורמים פלסטיניים מעריכים שמטרת הפלסטינים להעניק לממשלת ישראל החדשה פרק זמן שבו ניתן יהיה לתקוף אותה על בסיס מעשים, ולא על בסיס אישי בלבד.

הנה כתבה המציגה חלק קטן מהתגובות ברחוב הפלסטיני בנושא, שהקו המשותף להן הינו בעיקר אדישות:

וברמת השטח, האלימות עודנה ברמה גבוהה יחסית, אבל ניכר שהפעילות הצבאית מתחילה להשפיע. פיגועי ירי מתבצעים בעיקר מרחוק ובאופן לא יעיל, והרחוב המקומי מעט יותר רגוע. גורמים פלסטיניים מדווחים על מגעים של נציגי הרש"פ עם ראשי כנופיית "גוב העריות" בשכם, כדי להביא לפירוקה ושילוב אנשיה במנגנוני הבטחון, על בסיס הבנות מול ישראל והממשל האמריקאי. בכנופיה מכחישים את הדברים וטוענים שהם ממשיכים לפעול ולפגע, תוך שהם מלינים על הירידה בהיקף הסיקור התקשורתי של פעילותם. עדיין, כל כניסה לשכם או ג'נין וחלק מערי הגזרות הללו מלווה בירי מאסיבי לעבר הכוחות. בין היתר בוצע ירי כזה לעבר כ חצה"ל שאיבטח כניסת חברי כנסת לקבר יוסף, ובעקבות זאת נהרג אחד המחבלים, נער כבן 15 שניסה להשליך מטען חבלה.

הנה קולות ותמונות מחילופי האש:

 

https://www.youtube.com/shorts/_VQ9gzTXxk4

הפעילות הצבאית הישראלית נמשכת למרות הירי. בג'נין חוסל פארוק סלאמה, מראשי המחבלים של הג'האד האסלאמי במבצע מסוערב, וזאת בעת שהלך לשחוט עגל לכבוד חתונתו. עמיתיו הבטיחו נקמה, ובאותו ערב בוצע ירי רקטות מהרצועה בשני מטחים, אחד שפגע בשטחים ריקים בחבל אשכול והשני שהתפוצץ בתוך הרצועה. אנשי הג'האד האסלאמי טענו שלא הם ביצעו את הירי, אך ההערכה הכללית היא שכן מדובר בפעילים של הארגון. אנשי החמא"ס טענו שעצרו את היורים, אבל לא מסרו פרטים לגבי זהותם. בתגובה הפציץ צה"ל מבנה תת קרקעי לאחסון רקטות של החמא"ס במחנה הפליטים מע'אזי.

הנה תמונות מחיסול המחבל והפצצת חיל האויר בעזה:

ובמארב צבאי ליד צומת המשטרה הבריטית נורה למוות מחבל מהכפר מזרעה אלשרקיה שהשליך אבנים לעבר רכבים ישראלים, ועמיתו נפצע קשה. כן נהרג תושב אזור ג'נין בעת שניסה לפגוע בגדר המערכת ולהסתנן לישראל.
ברקע לדברים, עצרו מנגנוני הרש"פ שניים מפעילי התנועה העצמאית שמקים חבר המועצה המחוקקת זיאד עמרו הועידה העממית הפלסטינית, 14 מליון, שביקשה לקיים ועידה בראמאללה במטרה לחדש את מוסדות הפת"ח. ברש"פ מאשימים את התנועה בנסיון לגבש חלופה לאש"ף. נראה שברש"פ מוטרדים מנסיונות לערער על ההגמוניה של הפת"ח והרש"פ, גם כשמדובר במסגרת "קיקיונית", ואולי משום שמדובר במסגרת כזו, שכן מנגנוני הרש"פ כבר אינם מעיזים להתמודד ברצינות עם הארגונים הגדולים דוגמת החמא"ס, הג'האד האסלאמי וכמובן אנשי הפת"ח והמנגנונים שחברו לגורמי הטרור. למרות המעצרים, הועידה שיזם עמרו התקיימה, והודיעה על כינון ועד בן 91 אישי ציבור שיפעלו לקידום החייאת מוסדות אש"ף.

הנה תמונות מהמעצר שבוצע לעיני המצלמות:

לצד זאת, כינס יו"ר הרש"פ אבו מאזן את נהגת הפת"ח באיו"ש בנסיון לעורר את השטח והנוכחות של הארגון, וכן את הועד המרכזי של הפת"ח. על רקע זה הוכרז, כי מחמוד אלעאלול, סגן מזכ"ל הפת"ח מונה לאחראי על הגיוס העממי והארגונים העממיים מטעם הפת"ח. במקביל, הכריז אחמד חלס, מזכיר הפת"ח ברצועה, כי הארגון יקיים ב- 10 נובמבר עצרת המונים לציון יום השנה למות ערפאת. עצרת דומה תיערך גם בראמאללה. ודוקא לאחר המפגש הכריזו חלק מראשי הפת"ח בגזרת טול כרם על התפטרות קולקטיבית במחאה על יחס הרש"פ לגזרה, בדגש על אי הקצאת תקציבים להשלמת בית החולים בעיירה עתיל שבגזרה, וביטול רשינות למחצבות באזור.
בשולי הדברים נמסר על כוונה של ארגוני הסולידריות עם הפלסטינים לחדש את המשטים לשבירת הסגר הימי על הרצועה.

הנה כתבה בנושא:

במישור הכלכלי, הרש"פ הודיעה על תשלום משכורות בגובה 80% משכר עובדי המדינה בנוסף ל- 6% מהחוב לעובדים בשל התשלום החלקי של המשכורות בעבר.
ברקע, הודיעה מנהלת סוכנות הסיוע הבינלאומי של ארה"ב – USAID, כי בשנת 2023, תיהנה הרש"פ מסיוע אמריקאי בסך חצי מליארד דולר לקידום תשתיות בשטחי יהודה, שומרון ועזה.
לצד זאת נציין את הגשמים הראשונים שירדו השבוע וחשפו פעם נוסף את הרמה הירודה של התשתיות בעזה, כאשר רחובות שלמים הוצפו ודמו לונציה.

הנה תמונות:

וגם השבוע דווח על מות תושב הרצועה, והצלת 4 פלסטינים נוספים לאחר טביעת סירה של מהגרים שיצאה מתורכיה לחופי יוון.
תיסיר אבו סנינה, ראש עיריית חברון הכריז לאחרונה ל מבצע להרחקת כלבים משוטטים מן העיר, ובמסגרת זו הבטיח מענק של 20 ₪ למי שיצלם הרג כלב משוטט. המהלך הניב לא מעט הענות ותמונות מזעזעות של טבח כלבים והתעללות בהם, אבל גם ביקורת ציבורית לא מעטה. מנגד, ארגון מקומי בשם "בלאדי", הציעה פרס של 50 שקלים למי שיאכילו כלבים משוטטים ויצלמו זאת.

הנה תמונות מנסיון כושל ללכידת כלב בעקבות המבצע. מטעמי הגיון בריא צינזרנו תמונות קשות יותר:

https://www.youtube.com/shorts/O25_9n6cw24

ועוד במישור הפנימי: משרד התקשורת הפלסטיני פרסם אזהרה לציבור מפני שימוש מופרז באפליקציית "טיק טוק", המביאה להשחתת זמן, וחשיפה למראות של גסות וחוסר צניעות. שורה של אישי דת וציבור הצטרפו אף הם לאזהרה זו.
שני מקרי רצח על רקע פלילי / סכסוכי חמולות. בג'נין נורו למוות תושב הכפר סילת אלחארת'יה ותושב הכפר עאנין, ככל הנראה על רקע פלילי. לצד זאת, באבו דיס, נרצח אדם במהלך סכסוך חמולות אלים במיוחד, שכלל שימוש נרחב בנשק חם.

הנה תמונות מאבו דיס:

https://www.youtube.com/shorts/LIxvD6ewkFY

שבת שלום, וחורף של בריאות וגשמי ברכה

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש    קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות