בכירים איראנים מבריחים את כספם מחשש להתמוטטות המשטר… והמטבע קורס

בתקופה שבה המעוניינים לעקוב אחר ענייני איראן היו עסוקים בהתפתחויות של "התנועה העממית" הדורשת שינוי, ואשר נמשכת מאמצע ספטמבר, המטבע האיראני הלאומי צלל לרמתו הנמוכה ביותר בתולדות המדינה, שכן שער הדולר אצל חלפני כספים הגיע לכ-337,500 ריאל, בעוד הוא עלה בשוק המקביל על 345,000 ריאל.

מספר סוחרי מטבעות בשווקים האיראניים אישרו לרשת החדשות הערבית – אל-ג'רידה כי הידרדרות הריאל האיראני נובעת מכך שדמויות פוליטיות רבות השפעה, ממירים את כספם למטבע קשה על מנת להוציא אותם מהארץ, מחשש לקריסת המשטר, או אז יאלצו לברוח במהירות מהמדינה.

אחד מחלפני הכספים אמר כי ישנם מתווכים, עבור בכירי המערכת, שקונים כל מטבע קשה זמין בשווקים ומשלמים עמלות, בגובה של כ-20 אחוזים מערך הסכומים, כדי להקל על ההעברה, ואת הכספים הללו מעבירים לחשבונות מחוץ למדינה, והוסיפו: "אנחנו לא מדברים על מיליוני דולרים, אלא על מיליארדים".

הוא המשיך, "מוזר שרוב הכסף הזה הולך כרגע למדינות שנחשבות עוינות מאוד לרפובליקה האסלאמית, ותומכות בהתנגדות נגד המשטר, כמו קנדה, ארה"ב, בריטניה, אוסטרליה, גרמניה, צרפת ומדינות סקנדינביה, במיוחד שוודיה, ולא, כפי שחשבו אחדים, שהאישים האלה יפנו למדינות בעלות הברית של איראן כמו סוריה, עיראק ואפילו לבנון".

 

גורם יודע דבר מסר כי מספר אישים פוליטיים איראנים הצליחו במהלך השנים האחרונות להשיג אזרחות כפולה עבור עצמם או עבור בני משפחותיהם, לצורך פתיחת חשבונות בנק במדינות המערב.

המקור דיבר על שיתוף הפעולה של כמה שגרירויות מערביות בהעברת הכספים הללו, בין אם באמצעות חשבונות בנק, או באמצעות תיקים דיפלומטיים שאינם נתונים לבדיקה כדי להלבין אותם ולהסוות את מקורם.

מנגד, גורם בכיר, בראשות משטרת איראן, אישר כי המשטרה הצבאית עצרה מספר גורמי ביטחון סודיים בזמן שהם מבצעים "התפרעויות הכוללות חבלה במתקנים ציבוריים ופרטיים, וכן ירי כדורים חיים נגד מפגינים ", שכן התברר שהם קשורים לקבוצות הנאמנות לראש המודיעין לשעבר של משמרות המהפכה, חוסיין טאיב, שפוטר לאחר שהואשם באחריות למעורבות בפרשות שחיתות ובגידה.

הגורם הסביר כי מנגנוני הביטחון של משמרות המהפכה והמשטרה הצבאית שלו פתחו בחקירה אינטנסיבית נגד גורמים אלו בפקודת המנהיג העליון עלי חמינאי, וציין כי מחקירות ראשוניות עולה כי קיבלו את פקודותיהם מטייב באופן אישי "במטרה לפגוע בשירותי הביטחון. "

בנוסף, ההפגנות העממיות נמשכו ברחבי איראן נגד המשטר, על רקע קריאות להתכנסויות המוניות חדשות, בעוד שכוחות הביטחון ירו אתמול במשתתפים בטקס שנערך בעיר קראג', ממערב לטהרן, ביום השנה להריגתו של אחד מהם שנמנה על  קורבנות "התנועה העממית", לאחר שהשתתף בהפגנה נגד ממשלתו של הנשיא הפונדמנטליסטי איברהים ראיסי.

קרדיט לתמונה: אטומיק סיינטיסט