רוסיה מכריזה על שת"פ בתחום האנרגיה הגרעינית עם עיראק

רוסיה הודיעה על חתימת מזכר הבנות ושיתוף הפעולה השני בתחום האנרגיה הגרעינית עם מדינה ערבית.

שיתוף פעולה רוסי בתחום האנרגיה הגרעינית עם הערבים

 

סוכנות הידיעות ספוטניק ציטטה את היועץ הכלכלי בשגרירות רוסיה בעיראק, איליה לובוב, שאמר כי מוסקבה ובגדד מתכוננות לחתום על מזכר לשיתוף פעולה ביישומים הקשורים לאנרגיה גרעינית למטרות שלום .

הוא הוסיף, "נעשות הכנות לחתימה על מזכר הבנות על שיתוף פעולה בשימוש בטכנולוגיות גרעיניות למטרות שלום".

הבכיר הרוסי ציין כי שני הצדדים דנים גם בשיתוף פעולה בתחום החינוך בצורה של קבלת סטודנטים עיראקים ללימודים באוניברסיטאות רוסיות מיוחדות.

לובוב הצהיר כי עיראק גילתה עניין מסורתי באנרגיה גרעינית רוסית, כאשר שני הצדדים חידשו, במסגרת הסכם שיתוף הפעולה בשימוש באנרגיה אטומית משנת 1975, את תהליך המשא ומתן להקמת שותפות בתחום זה.

"רוזטום והסוכנות העיראקית לבקרת חומרים רדיואקטיביים בוחנים את האפשרות ליישם פרויקטים קטנים בתחום בניית כורי מחקר באנרגיה גרעינית בהספקים נמוכים, כמו גם יישום טכניקות גרעיניות למטרות שלום בתחום הרפואה, החקלאות והתפלת מים."

אלכסנדר קינצ'ק, מנהל מחלקת המזרח התיכון וצפון אפריקה במשרד החוץ הרוסי, אמר גם הוא כי רוסיה מוכנה לספק מוצרי איזוטופים לעיראק ולעזור לבגדד בתחום השימושים באנרגיה גרעינית למטרות שלום.

 

שיתוף פעולה שני תוך חודש

 

בחודש שעבר הגיעה ממשלת רוסיה להסכם שיתוף פעולה עם מרוקו בתחום האנרגיה הגרעינית, הכולל תמיכה בהקמת מפעל גרעיני בממלכה.

סוכנות הידיעות הרוסית "TASS" מסרה כי פורטל המידע המשפטי הרוסי פרסם החלטה של ​​ראש הממשלה מיכאיל מישוסטין, המאשרת טיוטת הסכם בין ממשלות רוסיה ומרוקו לשיתוף פעולה בשימוש באנרגיה אטומית.

ההסכם נחתם בצד הרוסי על ידי החברה הממלכתית "רוזטום" המתמחה באנרגיה גרעינית; הוא קובע שיתוף פעולה בין שתי המדינות לפחות ב-14 תחומים.

הסוכנות הוסיפה, "רוסיה תסייע למרוקו ביצירה ושיפור של תשתית אנרגיה גרעינית, ובתכנון ובנייה של כורים גרעיניים".

לפני שבועיים מסרה חברת Rosatom הרוסית כי בקרוב תגיש מסמכים במסגרת המכרז להקמת תחנת הכוח הגרעינית הראשונה בסעודיה.

 

בשנת 2018, מוסקבה וריאד חתמו על מפת דרכים לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה הגרעינית למטרות שלום.

ההתקרבות הערבית-רוסית בתחום האנרגיה הגרעינית מגיעה בתקופה שבה היחסים עם בעלת הברית המסורתית , ארצות הברית , מתוחים בשל מספר נושאים שנויים במחלוקת, כולל נושא האנרגיה ומלחמת אוקראינה.

רוסיה מכריזה על שיתוף פעולה בתחום האנרגיה הגרעינית עם מדינה ערבית שנייה בתוך פחות מחודש

קרדיט: סטפ ניוז