דו"ח: בכירים בשרות רשתות הסמים בסוריה ולבנון. חלק א'

דו"ח שהוכן על ידי סוכנות הידיעות הצרפתית חשף מעורבות של אישים, מפקדים וראשי חמולות מאזורים שונים בסוריה ברשתות הייצור, ההפצה וההברחה של כדורי הקפטגון הנרקוטיים, יחד עם הממסד הצבאי של משטר אסד ומיליצית "חיזבאללה" הלבנונית.

לפי הדיווח, שפורסם אתמול, יום חמישי, "הכוחות השולטים בסוריה, מצפון לדרום, דרך המדבר שלה וחופיה, ללא קשר אם הם נאמנים למשטר או מתנגדים לו", מתגברים על מחלוקות פנימיות בגלל כדורי הקפטגון , והופכים את סוריה למדינת סמים עם יותר מ-10 מיליארדי דולרים בשנה רווחים מהמסחר בה.

כדורי קפטגון מייצגים כיום את ענף היצוא הסורי הבולט ביותר, וערכם עולה על כל ערך היצוא החוקי של המדינה, על פי הערכות המבוססות על סטטיסטיקה שערכה סוכנות "AFP" תוך תיעוד כל מה שהוחרם במהלך השנתיים האחרונות.

על פי הדיווח, סוריה הפכה למרכז הרשת המשתרעת גם בלבנון, עיראק וטורקיה, עד למדינות המפרץ, עוברת דרך מדינות אפריקה ואירופה, וסעודיה שהיא היעד הראשון של כדורי הקפטגון.

הדיווח התבסס על ראיונות עם יותר מ-30 מבריחים, גורמי ביטחון בהווה ובעבר בסוריה ובמדינות אחרות, וכן פעילים וגורמים מקומיים המכירים את תעשיית הקפטגון, שרובם ביקשו אנונימיות , שחשפו את היחסים והאינטרסים המסחריים, והחמולות והשבטים המעורבים בקווי ההברחה והסחר של קפטגון.

רווחים מעבר לכל דימיון

 באחד מאזורי בקעת הבקעה הלבנונית, אדם שיש לו קשרים עם מספר סוחרים שאפשרו לו לראות ולתווך בעסקאות גדולות אומר שלסחר קפטגון "צריך השקעה נמוכה אך יש רווחים גדולים".

לפי המתווך, ארבעה או חמישה סוחרים גדולים חולקים משלוח אחד בעלות של כ-10 מיליון דולר (שווי חומרי גלם ושיטות הברחה המכונה "הרכבת" ו"שוחד") ומניב רווח של 180 מיליון דולר!

"אם הם מפסידים את 10 המיליון $ הראשונים, וגם את השני וגם את  המשלוח השלישי, ברגע שיעבור משלוח אחד, הסוחר ניצח", הוא אומר. המתווך הוסיף, "זו רשת אחת, סורית, סעודית, לבנונית, עיראקית, ירדנית", והצביע על כך שלעתים קרובות יש קשר חמולתי בין האזורים הללו.

על פי הדיווח, המתווך והמקורות הביטחוניים באזור מאשרים כי החמולה הגדולה והמשפיעה ביותר היא בני חאליד , ששבטיה משתרעים בין סוריה, לבנון, ירדן, עיראק וסעודיה, ממקור הסחורה בסוריה ועד ליעדו בסעודיה, המשלוח של קפטגון עשוי להישאר בידיה של אותה חמולה, מה שמעניק לו יותר ערבויות, מקל על תהליך התשלום ומקשה על סיכולו.

الجمارك السعودية تضبط مليوناً و600 ألف حبة كبتاغون

קרדיט לתמונות: סוריה טי וי

קפטגון כענף היצוא העיקרי של המשטר הסורי

במהלך שנת 2021, נתונים רשמיים מצביעים על כך שכוחות הביטחון במספר מדינות החרימו יותר מ-400 מיליון כדורי קפטגון. לפי דו"ח התפיסות משנת 2022, נראה שסך משלוחי הקפטגון יעלו על אלו שהיו בשנה הקודמת.

"כל זה הוא רק מספר קטן מאוד בהשוואה למה שלא נתפס", מתארים גורמי ביטחון שאמרו כי "על כל משלוח שנתפס, עוד 9 מגיעים ליעדם".

מהדוח עולה כי המחיר של גלולת קפטגון נע בין $1 ל-25$. אם המחיר של גלולה הוא 5 דולר, ו-4 מתוך 5 משלוחים מגיעים ליעדם, המסחר השנתי של קפטגון שווה יותר מ -10 מיליארד דולר. זו ההערכה המינימלית ביותר של אותו סחר ענק.

גורמי ביטחון מעריכים ש-80 אחוז מהמסחר הזה מרוכז בסוריה, ולפיכך הקפטגון הוא ענף ה"יצוא" הבולט ביותר של המשטר הסורי, שמכניס רווחים פי שלושה מתקציב סוריה. משטר אסד והמעגל המצומצם שלו ורשת סוחרי המלחמה נהנים מאוד מהמסחר הזה.

הדו"ח מצטט יועץ לשעבר בממשלת סוריה (המתגורר מחוץ לסוריה) שאמר: "אין טאבו במלחמות, והמדינה הייתה ועודנה זקוקה מאוד למטבע חוץ כדי לגלגל את כלכלת המדינה". הוא הוסיף, "תעשיית קפטגון הצליחה להשלים את הכנסות האוצר, כולל במטבע חוץ, באמצעות כלכלת צללים משולבת שמתחילה מייבוא ​​חומרי גלם ועד לייצור ולבסוף לייצוא".

תפקידם של דיוויזיה 4 ו"חיזבאללה"

מספר סוכנויות ביטחוניות וצבאיות המזוהות עם המשטר מעורבות בסחר זה, ובראשן דיוויזיה 4, שמפקדה הוא מאהר אל-אסד , אחיו של ראש המשטר הסורי, לפי מספר מקורות, וכן כוללים אנשי כוחות הביטחון לשעבר בסוריה, מבריחים ומומחים בתחום.

הדו"ח מצטט את קרולין רוז ממכון ניו ליינס, שפרסמה תחקיר על תעשיית קפטגון לפני חודשים: "דיוויזיה 4 מילאה תפקיד מפתח בהגנה, הקלת המעבר בין חלקי המדינה והברחה של קפטגון בחומס ולטקיה, ובהובלת משלוחים לנמלי טרטוס ולטקיה."

בעוד פעיל אופוזיציה שעוקב אחר פעולות ההברחה אומר: "יצרני קפטגון משיגים לפעמים חומרי גלם מדיוויזיה 4 , ולפעמים הם נשלחים כשהם בשקיות צבאיות".

עוד מציינים חוקרים בנושא כי ל"חיזבאללה " הלבנוני יש תפקיד חשוב בהגנה על תעשיית הקפטגון, בעיקר באזור הגבול. תושבים בדרום סוריה מאשימים אותו בכך שהוא עומד מאחורי התפשטות הסחר לאזוריהם.

קרדיט: סוריה טי וי