איראן שולחת לסוריה ולחיזבאללה מערכות נשק אסטרטגיות באמצעות מכליות נפט

תמונות לוויין ששודרו על ידי אתרי אינטרנט מיוחדים לניטור תנועות כלי השיט הימיים הראו נוכחות של שלוש מכליות נפט מול מסוף הנפט של בניאס בחופי סוריה.

בתמונה שהופצה נראתה מכלית עוגנת במסוף הנפט של העיירה בניאס, כשהיא עדיין בשלב של פריקת מטען הנפט, בעוד שתי המכליות האחרות ממתינות לסיום פריקת המטען כדי להתחיל גם הם בפריקתם.

החוקר לענייני איראן, מוסטפא אל-נעימי, קבע כי "לאיראן יש את היכולת להסתגל לשינויים דחופים בדרכי אספקת הנשק למיליציות שלה הפועלות בסוריה, וניסיונות קודמים רבים הוכיחו שאיראן שינתה רבות מהטקטיקות שלה במסירת נשק, שכן פעם הם היו מובלים באמצעות רכבי מטען גדולים דרך שטח עיראק ומשם לסוריה, וכתוצאה מהתקיפות של כוחות הקואליציה הבינלאומית, הם שינו את הטקטיקה שלהם והחלו להעבירם באמצעות אוטובוסים של שיירות מבקרים שהגיעו לסוריה כדי לקיים את הטקסים הדתיים שלהם".

אל-נואימי הוסיף לרשת "נידאא פוסט" כי למרות כל הצעדים שנקטה איראן בהסוואת העברת הנשק שלה, הם מפוקחים על ידי הצד הישראלי, וקווי התחבורה היבשתיים, הימיים והאוויריים שלה נמצאים תחת ניטור ישראלי רציף של  חיל האוויר, ובמיוחד טייסת 122 האסטרטגית, המספקת מודיעין לגורמי הניתוח יחד עם תמונות מדויקות של פריקת משלוחי הנשק המגיעים לסוריה, ומנחה תקיפות אוויריות על בסיס חשיבותן של אותן מטרות".

וושינגטון ותל אביב עוקבות אחר תנועותיה של טהראן

לאחרונה חילות האוויר של המודיעין של ארה"ב וישראל מתחלפים במעקב אחר אזור החוף, והמרחב האווירי הסורי , כך שמשימת המודיעין של חיל האוויר האמריקאי היא לפקח על הצד המזרחי, הצפוני, המרכזי ואזורי החוף, בעוד שחיל האוויר הישראלי עוקב אחר תנועות המיליציה האיראנית באזור הדרום, מרכז ואזורי החוף.

אל-נואימי ציין כי מה שמדהים בעניין הוא נוכחותם של מטוסים אמריקאים הפועלים לתדלוק מל"טים אמריקאים הפועלים באזור החוף, כפי שהתגלה לראשונה כאשר מטוס צבאי אמריקאי "Bombardier E-11A", המשרת כפלטפורמת תקשורת למשימות סיור ואיסוף מודיעין ב-24 וב-27 לחודש, כמו כן הופיע אתמול לראשונה המטוס האמריקאי "בואינג KC-135R Stratotanker" למשימות תדלוק, לאפשר המשך זרימת המידע לצד האמריקני.

פעולות המעקב האווירי המשותף בחוף הסורי, שנערכו על ידי חילות האוויר של ארה"ב וישראל, חופפים למידע לפיו עומדות להגיע מכליות נפט מנמלי איראן, המהווים כעת סיכון גדול לצד הישראלי.

ישראל חוששת מהעברת טכנולוגיית טילים מדויקת, ולכן היא תוקפת מעת לעת את אותם משלוחים ברגע שהם מגיעים למחסנים המקיפים את נמלי בניאס וטרטוס, הנמצאים בשליטה כמעט מוחלטת של איראן.

קרדיט: נדאא' פוסט

איראן אדישה לסנקציות

משקיפים סבורים כי איראן מגבירה את קצב יצוא הנפט ופעולות פיראטיות אחרות, למרות הסנקציות של ארה"ב ושל האו"ם שהוטלו עליה, מה שאומר שאיראן אדישה לסנקציות המוטלות עליה.

העבירות של איראן נובעות מהידע המדויק שלה על יכולתה לעקוף את הסנקציות האמריקאיות ומחוסר הרצינות של הקהילה הבינלאומית בנקיטת צעדים נוקשים נגדה בכל הקשור ליצוא נפט, בנוסף לכך שאיראן משתמשת בכיסוי ייצוא הנפט כדי להעביר משלוחים של מנועי טילים מדויקים לידי המשטר הסורי ולמיליצית חיזבאללה הלבנונית.

הפנייה של איראן לאסטרטגיה זו נובעת מכך שאין לה עוד יכולת הסוואה בהעברת נשק דרך נתיבי יבשה, ולכן היא פונה לחיפוש חלופות, גם אם הן מסוכנות מאוד, בעוד שהנתיבים היבשתיים הוגבלו ל אספקת המל"טים וחלקי החילוף הדרושים לפרויקט הרכבתם בסוריה.

אבל הבחירה של איראן ביצוא מנועי טילים דרך הים מאיימת על ביטחון סוריה והאזור, ופעולות פיראטיות מהוות אתגר ברור לביטחון קווי הספנות, במיוחד בתחום האנרגיה, שהעולם סובל ממחסור בו לאור הקפאת הובלת הגז הרוסי דרך קו נורד סטרים 1.