השלכות קשות למלחמה באוקראינה: האצת הקריסה הדמוגרפית ברוסיה

מלחמתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין באוקראינה "מזרזת את הקריסה הדמוגרפית של ארצו" כאשר שיעור הילודה ברוסיה ירד לרמות מסוכנות בעוד ההגירה המסיבית נמשכת וגם הכלכלה נמצאת ב"סיכון" גדול, כך טוען אתר החדשות הפיננסיות בלומברג .

בלומברג מצביע על המאמצים שעשה פוטין, במהלך שנות כהונתו, להילחם בסוגיית הירידה בגודל האוכלוסיה ובאה הפלישה לאוקראינה, והורידה את גודל האוכלוסיה לשפל היסטורי ברוסיה".

בנוסף לאובדן החיים בשדות הקרב של אוקראינה, גיוסם של 300,000 חיילים למילואים ובריחת גברים לחו"ל פוגעים במטרותיו של פוטין לייצוב האוכלוסייה, יעד שאמור היה להשיג השנה.

ממשלתו של פוטין תכננה בתחילה להפוך את מגמת הירידה כבר בשנת 2022, ולראות את האוכלוסיה במדינה הולכת וגדלה עד שנת 2030. 

אבל אם הפעולות הצבאיות יימשכו בחודשים הקרובים, מציינת בלומברג, רוסיה עשויה לראות פחות מ-1.2 מיליון לידות בשנה הבאה, "המספר הנמוך ביותר בהיסטוריה המודרנית של המדינה", על פי איגור אפרמוב, חוקר ומומחה לדמוגרפיה במכון גאידאר שבמוסקבה. 

סך כל מקרי המוות הממוצע ברוסיה הוא כ-2 מיליון בשנה, ומספר זה גדל במהלך המגיפה והתקרב ל-2.5 מיליון בשנה שעברה.

בעוד שהזעזועים הדמוגרפיים נמדדים, בדרך כלל, לאורך עשרות שנים, הפלישה לאוקראינה הביאה את התרחיש הגרוע ביותר הרבה יותר מהר מהצפוי", לפי בלומברג.

הגיוס הנרחב מגיע "אולי ברגע המסוכן ביותר אי פעם עבור הדמוגרפיה הרוסית", שכן מספר הנשים בגיל הפוריות ירד בכמעט שליש בעשור האחרון. זה עולה בקנה אחד עם העובדה שבמדינה קיים אחד משיעורי התמותה הגבוהים בעולם, גם שוק עבודה מדולדל, והגירה מוגברת לחו"ל החלה עם הפלישה לאוקראינה.

כלכלנים ב"רנסנס קפיטל" אמרו בדו"ח החודש כי הדמוגרפיה הלא חיובית באזורי אוקראינה שפוטין תכנן לספח תוסיף ככל הנראה לאתגרים הדמוגרפיים של רוסיה.

הדמוגרפיה הרוסית היא כבר מזמן "בעיה קיומית" עבור פוטין, שנמצא בשנות ה-70 לחייו.

רק בשנה שעברה, הוא הכריז ש"הצלת העם הרוסי היא בראש סדר העדיפויות הלאומיות שלנו".

פוטין פיקח על תכניות יקרות לגידול בשיעורי האוכלוסיה, כולל תשלומים לאימהות טריות והקלות על משכנתא למשפחות.

אבל שיעורי האוכלוסייה המשיכו לצנוח, והגיעו ל-145.1 מיליון איש באוגוסט האחרון, הכוללת ירידה של 475,500 איש מתחילת השנה הנוכחית, שהם פחות מ-148.3 מיליון איש בשנת 1991, כלומר לאחר קריסת ברית המועצות.

המשך המערכה הצבאית וגיוס המילואים הנרחב עד סוף האביב הבא יהיה "הרה אסון", לדברי אפרמוב, ומספר הלידות צפוי לרדת למיליון בממוצע כל 12 החודשים עד אמצע 2024. 

המומחה אמר ששיעור הפריון יכול להגיע ל-1.2 ילדים לאישה, רמה שרוסיה חוותה רק פעם אחת בשנים 1999-2000.

סוכנות בלומברג טוענת שנדרש שיעור פריון של 2.1 ילדים לכל משפחה כדי לשמור על יציבות האוכלוסייה.

سكان روسيا. الهيكل الإقليمي لسكان روسيا من قبل موضوعات الاتحاد

קרדיט: אלחורה   מפת צפיפות האוכלוסין בסוריה: https://ar.taylrrenee.com/