הצי ה-5 האמריקאי מכחיש כי 2 כלי שייט לא מאוישים נתפסו ע"י האיראנים

ביום שישי, כוחות הצי האמריקני של פיקוד מרכז הפריכו דיווחים מאיראן, שטוענים כי לאחרונה תפסו שני כלי שייט לא מאויישים (כשל"מ) השייכים לצי החמישי של הצי האמריקני.

הפיקוד הימי אמר בציוץ בעמוד הרשמי שלו בטוויטר כי החדשות "אינן נכונות כלל" והדגיש כי הצי החמישי של ארצות הברית ממשיך להפעיל את מערכותיו ברחבי המזרח התיכון בהתאם לחוק הבינלאומי וללא הפרעות.

סוכנות הידיעות פארס טענה בדיווח קודם כי שייטת 84 מכוח המשימה הבינלאומי של הצי האיראני הצליחה לתפוס שתי סירות לא מאויישות של האמריקאים.

מפקד חיל הים, שחרם אירני, טען ביום שישי כי הצי של הרפובליקה האסלאמית החרים את שתי הסירות במים בינלאומיים, והדגיש את תפקידו של חיל הים בהגנה על המולדת, על פי מה שדווחה הסוכנות האיראנית, לפני שהצי האמריקני הפריך את טענותיו.

הצי האמריקני מסתמך על מל"טים אוויריים וכלים לא מאויישים ימיים, כמו גם שימוש בבינה מלאכותית, כדי לשפר את יכולותיו לנטר שטחים גדולים בים.

תכנית זו כוללת שימוש במספר סוגים של כלים ימיים לא מאויישים , המכונים USV, במים סביב חצי האי ערב ובמפרץ כדי לאסוף נתונים ותמונות שנשלחים לאחר מכן למרכזים שהוקמו באזור לצורך ניתוח ובקרה.

התוכנית לא נתקלה בשום הפרעה עד שהצי האיראני ניסה לתפוס שלושה סירות לא מאויישות באורך שבעה מטרים מדגם Saildrone Explorer במהלך שתי תקריות שהתרחשו בלילה שבין 29 ל-30 באוגוסט וב-1 בספטמבר.

במהלך התקרית הראשונה במי המפרץ, נצפתה ספינה של משמרות המהפכה האיראניים  תופסת סירה כזאת אך שחררה אותה מאוחר יותר לאחר שנשלחה למקום סירת סיור אמריקאית ומסוק.

במהלך התקרית השנייה, משחתת איראנית החרימה שני סירות לא מאויישות מדגם של סיילדרון אקספלורר בים האדום והעלתה אותן על הסיפון.

נוכחותם של שתי ספינות מלחמה ומסוקים אמריקאים שכנעה את האיראנים להחזירם למחרת לאחר שהמצלמות נלקחו מהם, לפי מה שאישר הצבא האמריקני.

הכלים הימיים הללו נושאים חיישנים, מכ"מים ומצלמות ונשלטים על ידי הכוח המיוחד ה-59 בצי החמישי, שבסיסו בבחריין.

כוח זה הוקם בשנה שעברה כדי לפתח יכולות מעקב באזור זה הודות לכלים הלא מאויישים הנעזרים בבינה מלאכותית.

 

קרדיט: אלחורה  לתמונה: רשתות חברתיות