כשלים בהפעלת המל"טים האיראנים שבשימוש הצבא הרוסי באוקראינה

משרד ההגנה האמריקני (פנטגון) אמר כי המל"טים מתוצרת איראן המשמשים את רוסיה במלחמתה באוקראינה, היו עדים למספר כשלים בשדה הקרב.

במהלך הפגישה של קבוצת הקשר להגנה על אוקראינה שהתקיימה בבריסל ביום רביעי שעבר, אמרה סשה בקר, סגנית תת שר ההגנה לענייני מדיניות, כי מוסקבה שלחה חניכים לאיראן כדי ללמוד להשתמש במל"טים איראניים, כך דיווח המגזין האמריקאי ניוזוויק .

בייקר תיארה את המרדף של הרוסים אחר מל"טים איראניים כ"פעולת ייאוש", והמשיכה, "לרוסים היו בעיות עם מל"טים איראניים…וראינו כמה עדויות לכך שכלי הטייס האלה כבר סבלו מכשלים רבים בשדה הקרב".

ובסוף אוגוסט אמר בכיר אמריקאי שרוסיה מתמודדת עם בעיות טכניות במל"טים האיראניים , אותם רכשה מטהראן באותו חודש.

סוכנות הידיעות AP ציטטה גורם רשמי בממשל של הנשיא ג'ו ביידן, שאמר שרוסיה רכשה  מל"טים איראנים  מסוג "מוהג'יר 6" ו"שהיד".

הסוכנות הצהירה כי רוסיה השיגה לאחרונה מאות מל"טים איראניים שניתן להשתמש בהם במלחמתה נגד  אוקראינה , למרות אזהרות ארה"ב לטהרן שלא לשלוח אותם.

העיתון "וושינגטון פוסט" דיווח שרוסיה החלה להשתמש במל"טים איראניים  באוקראינה .

צעד זה הגיע לאחר שמלאי המל"טים הרוסים הידלדל במהלך ששת החודשים הראשונים לפלישתה לאוקראינה, על פי  דיווחים  אמריקאים וישראלים .

עסקת המל"טים הובילה למתח רב ביחסים בין קייב לטהראן, שכן ב-24 בחודש שעבר ביטל משרד החוץ האוקראיני את הסמכת שגריר איראן בקייב לאחר שהאשים את  טהראן  באספקת נשק לרוסיה. 

שיתוף פעולה צבאי בין רוסיה לאיראן

ואתרי מודיעין בעולם טענו ביולי האחרון כי שיתוף הפעולה הצבאי בין איראן ורוסיה התגבר פלאים, על רקע מלחמת אוקראינה.

כמו כן דיווחו כי מוסקבה וטהראן  הגיעו להסכם, לפיו איראן תספק לצבא הרוסי 300 מל"טים מתקדמים, בתמורה לכך שהרוסים יספקו לחיל האוויר האיראני מטוסי קרב מסוג Su-35.

לפי הדיווחים, איראן סיפקה עד כה 46 כלי טיס בלתי מאוישים מתקדמים מדגמי  "שהד 129" ו-"שהד 191" לצבא הרוסי לשימוש באוקראינה, מתוך עסקה לאספקת 300 מל"טים שסוכמו בין שתי המדינות.

בתמורה, מומחי צבא רוסים יתחילו לשפר את היכולות של חיל האוויר האיראני, ולספק לאחרון מטוסי תקיפה מסוג Su-35 מהדור הרביעי.

הדו"ח הצביע על כך שרשות התחזוקה של חיל האוויר והתעשייה האווירית האיראנית החלה לקבל לאחרונה מטוסים רוסיים שנפגעו במלחמה באוקראינה לצורך פעולות תיקון ותחזוקה.

קרדיט: סוריה טי וי