אזהרה:וירוס חדש בעטלפים רוסים שעמיד בפני התרופות הידועות

נגיף חדש דמוי קוביד שהתגלה אצל עטלפים ילידי רוסיה הראה עמידות לנוגדנים המיוצרים על ידי חיסוני נגיף הקורונה, אפילו כאלה שנועדו לטפל במוטציית האומיקרון, על פי Science Alert .

האתר הסתמך על מחקר שפורסם על ידי כתב העת " PLoS Pathogens " שקבע כי נגיף הקורונה החדש שנמצא בעטלפים רוסים גרם למדענים להתחיל במאמץ דחוף לפתח חיסון מקיף. 

מדענים הזהירו מפני אפשרות של מגיפה נוספת, הנגרמת על ידי נגיף בעל חיים קטלני שמתפשט לבני אדם.

בדומה ל-SARS-CoV-2, נגיף הנשימה החדש שהתגלה בקרב עטלפים, המכונה "Khosta-2", מכוסה בחלבוני "קורונה", כלומר בליטות על פני השטח החיצוניים, שיכולים להדביק תאים אנושיים באמצעות אותן כניסות שנגיף הקורונה משתמש בו.

הבעייתית ביותר היא העמידות לכאורה שלו לנוגדנים חד שבטיים ולנסיוב הניתן לחולי COVID-19.

במילים אחרות, לא ניתן לנטרל את נגיף הנשימה החדש הזה על ידי התרופות הנוכחיות שלנו, אומר האתר.

כאשר חוקרים ברוסיה מצאו לראשונה "Khosta-2" עם וירוס אחר שנמצא בעטלפים, "Khosta-1", בשנת 2020, זה לא עורר דאגה גדולה, מכיוון שאף אחד מהם לא היה קשור קשר הדוק לנגיף הקורונה, אלא נחשב כזן בפני עצמו שחסרים בו חלק מהגנים שחוקרים חשבו שהם נחוצים כדי לתקוף את מערכת החיסון האנושית.

עם זאת, בבדיקה מעמיקה יותר, מומחים זיהו כמה תכונות מדאיגות של "Khosta-2".

הנגיף, שמדביק עטלפים, הצליח להשתמש בקולטנים המצויים בתאי כבד אנושיים ולהדביק רקמות באותו אופן כמו התפרצות נגיף הקורונה.

המדענים ציינו כי חלקי ההתקשרות של הנגיף עם תאים הראו "עמידות מלאה" לטיפול בתאים עם נוגדנים חד שבטיים המיוצרים על ידי חיסוני Covid-19, מה שמעיד על כך שהחיסונים הזמינים לא ישפיעו עליו. 

"קחוסטה-2" נמצא בפארק הלאומי סוצ'י ברוסיה בקרב עטלפי פרסה, מין שנמצא גם באירופה ובצפון אפריקה.

עדיין לא ברור אם הנגיף שמדביק את העטלפים הללו יכול לעבור לבני אדם בעולם האמיתי, אך תוצאות ראשוניות במעבדה מצביעות על כך שזה בהחלט אפשרי, לפי המחקר.

בעוד ש-"Khosta-1" לא הצליח להדביק תאים אנושיים בכוחות עצמו במעבדה, הוא הצליח להיכנס לתאים האלה כשהמדענים הוסיפו אנזים אוכל חלבון.

Warning! New bat virus Khosta-2 detected in Russia, may infect humans -  YouTube

קרדיט: אלחורה