מגיפת כולרה מתפשטת בסוריה- יותר מאלף חולים בדמשק, חלב ולטקיה

התפשטות הכולרה עדה להתעלמות של כלי התקשורת של המשטר הסורי על מספר החולים האמיתי.  יותר מ-100 חולים בלטקיה, לפי מקור רפואי מהעיר, בנוסף למילוי של בתי חולים ממשלתיים בחאלב עם חולים.

מקורות בסוריה טי וי  וסטטיסטיקות של המרכז למעקב אפידמיולוגי ומשרד הבריאות בממשלת המשטר הצביעו על כך שמספר מקרי הכולרה בכל סוריה עלה על 1,000.

וביום שלישי שעבר הזהיר ארגון הבריאות העולמי מפני התפשטות הכולרה בסוריה. "הסיכון להתפשטות כולרה למחוזות אחרים הוא גבוה מאוד", נאמר.

בהתאם לכך, מקור רפואי מבית החולים האוניברסיטאי תשרין בלטקיה אמר לטלוויזיה סוריה, "מספר מקרי הכולרה בלטקיה עלה על 100 נכון להיום, לא רק 6 כפי שהוכרז על ידי משרד הבריאות". הוא הוסיף, וביקש לא להזדהות, כי בתי הספר מהווים את המוקד הגדול ביותר של המגיפה, במיוחד לאור ההיגיינה הלקויה של חדרי השירותים של בתי הספר הללו ולכלוך המיכלי המים שלהם.

הורים במספר ערים בסוריה, כולל בבירה ובאזוריה הכפריים, חלב ולטקיה, קוראים להשבית את בתי הספר בשל חוסר היגיינה בשל מחסור במים בשרותי בתי הספר, וקריאות לרסס מיכלי מים בכלור.

המנהלת לבריאות בתי הספר קראה לרסס באופן נרחב בתי ספר בכלור, בהתאם לתכנית שהפיץ משרד החינוך בתחילת שנת הלימודים, תוך שימת דגש על ניקיון ומעקב יומיומי.

כולרה מתפשטת בחאלב

מנהלת הבריאות של חאלב פרסמה סטטיסטיקה שחשפה רישום של 800 חולים ו-4 מקרי מוות כתוצאה מהתפשטות מגיפת הכולרה.

מקורות פרטיים בעיר חאלב אישרו ל-"סוריה טי וי "  כי מספר החולים גדל באופן משמעותי, וציינו כי סטטיסטיקת הבריאות של חאלב אינה כוללת בתי חולים פרטיים, מרפאות ובתי מרקחת, וכי עשרות מקרים לא נרשמו בבתי החולים הממשלתיים כתוצאה מלחץ על הצוות הרפואי.

המקורות הוסיפו כי הצוות הרפואי מספק רק כמה תרופות ברוב המקרים, והחולים נלקחים חזרה הביתה תוך פרק זמן שנע בין חצי שעה לשעה, וזאת בשל ריבוי המקרים המתקבלים בבית החולים האוניברסיטאי של חאלב .

זיהום המים הוא אחת הסיבות החשובות להתפשטות המגיפה בעיר, בנוסף לחוסר תשומת הלב לניקיון הירקות, הפירות והמאכלים המזוהמים הנמכרים על המדרכות בשכונות חאלב.

חשש להתפשטות כולרה בבתי הספר

"בבית הספר של הילדים שלי אין מים בשירותים", אמר אחמד אל-עומר, אב לשלושה ילדים בבית הספר, תוך שהוא מוקיע את קריאת המשרד לתלמידים לעמוד בתנאים שלא קיימים מלכתחילה. וזה גם מה שקורה עם ילדים בגיל דומה במאות בתי ספר בסוריה.

בחלב, מקור רפואי מבית החולים אל-ראזי אמר לטלוויזיה הסורית, "בתי החולים הממשלתיים בחאלב מלאים במקרי כולרה , על רקע היעדר סטטיסטיקה מדויקת של החולים, שמספרם הוכפל, ולא כפי שהוכרז על ידי משרד הבריאות המעניק טיפול מינימלי לחולים ותו לא".

הגורם הרפואי, שביקש לא להזדהות, הוסיף כי ישנם מקרים חמורים שעלולים לאבד את חייהם בכל רגע בשל מצבם הבריאותי הירוד, שהוחמר בשל כולרה. הוא ציין כי רוב הזיהומים בתחילת המגיפה היו מהאזור הכפרי של חלב , וכיום, "מקרי כולרה מגיעים אלינו מחאלב העיר".

בדמשק קראה מנהלת המחוז לבעלי החנויות והמסעדות הפופולריות ליישם ולהקפיד על תנאי בריאות על מנת לשמור על היגיינה ובריאות הציבור, וכן למנוע אספקת ירקות עלים להגבלת התפשטות הכולרה.

שתי מקרים נרשמו גם בבירה דמשק, לפי משרד הבריאות של המשטר, מה שהביא את מספר החולים הכולל ל-53, מתוכם רק 7 מתו.

ארגון הבריאות העולמי, בשיתוף עם משרד הבריאות של המשטר, בוחן את הגורמים להתפרצות הכולרה ב-5 אזורים שונים במדינה, מה שמצביע על כך שמקור ההתפרצות אינו ידוע באופן סופי .

מדובר במקורות מים לא מטופלים או כתוצאה מצריכת מזון מזוהם עקב השקיה במים לא נקיים.

קרדיט: סוריה טי וי