Foreign Policy: עיראק נמצאת על סף מלחמת אזרחים שיעית

בניגוד להפגנות העממיות ב-2019, שנולדו מתסכול שנגרם משחיתות פוליטית, האלימות שעיראק הייתה עדה לה לפני כשבועיים, נגרמה ישירות מהשפעה איראנית במדינה, שנמצאת על סף מלחמת אזרחים שיעית. לפי ניתוח של המגזין Foreign Policy .

תוך 24 שעות הצליח מוקתדה א-סאדר להראות את מידת כוחו, כאשר רחובות בירת עיראק, בגדאד, היו נתונים לאלימות לפני שהיא פסקה, לבקשתו, בשני המקרים.

המגזין מציין כי האירועים חשפו את הקרב הגיאופוליטי המתמשך בין מאמצי איראן ועיראק להקים ממשלה בבגדד. 

על פי הניתוח, האירועים הקטסטרופליים שהגיעה לשיא עם הפיכת חלקים מבגדד לאזור מלחמה נבעה מהצהרה שהתעלמה במידה רבה מהמנהיג הדתי, האייתוללה קאזם אל-חיירי, שהודיע ​​באוגוסט על פרישתו מתפקידו בתור סמכות דתית, עם תוקף מיידי בו הוא מבקש מחסידיו לתמוך באייתוללה עלי חמינאי של איראן, במטרה להגביל את השפעתו של א-סאדר, אומר Foreign Policy.

עם זאת, הניסיון של טהראן להשיג השפעה על חסידיו של סאדר לא נעשה במחשבה תחילה ולכן היא לא הצליחה לזכות בתומכיו נאמנים לו ללא היסוס.

בתגובה להתפטרותו המזעזעת של חיירי, טען סאדר (לא בפעם הראשונה) כי הוא יוצא מהפוליטיקה, מה שגרם לתומכיו החמושים בכבדות לצאת לרחובות בגדאד, ולאחר מכן נתן סאדר לנציגיו 60 דקות לפרוש מהפרלמנט ולהפסיק כל אלימות. תומכיו צייתו מיד לדרישותיו, ושלחו מסר לטהראן שלא משנה איך היא עשויה לנסות להשפיע על הפוליטיקה העיראקית, לסאדר עדיין יש שליטה על הארץ.

לפי "פוריין פוליסי", הקרב הזה עם איראן נמשך מאז שהבחירות בעיראק באוקטובר 2021 הותירו את המדינה בקיפאון פוליטי. ללא מנצח מובהק בקלפי, לאף מפלגה פוליטית לא היה רוב להרכיב ממשלה, מה ששלח את המדינה לחודשים של חוסר יציבות פוליטית מתמשכת.

محاولات إيران لاستقطاب أنصار الصدر فشلت .. وصعدت التوتر - اوكوسي

המדינה מוצאת את עצמה מתמודדת עם עלייה בשיעורי העוני, הגדלת עבודת ילדים ושיעורי אבטלת שיא לאחר שהממשלה הזמנית לא יכולה חוקתית להעביר את הצעת חוק התקציב.

על ידי זכייה בגוש הגדול ביותר בממשלה, מפלגתו של סאדר זכתה ב-73 מתוך 329 מושבים, עלתה בהרבה על הקואליציה הנתמכת על ידי איראן, והנחיתה מכה קשה על טהראן. 

כשאיראן מסרבת לאבד את השפעתה בעיראק וסירובו של סאדר לסגת מעמדתו האנטי-איראנית, שני האגפים הפוליטיים המקוטבים מצאו את עצמם בקיפאון שהפך לבסוף לאלים בסוף החודש שעבר.

בניתוח שלו, המגזין סבור שזה מייצג את הסכסוך השיעי הפנימי הגרוע ביותר בעיראק מזה שנים, עד כה, לאחר שהרוב הדמוגרפי השיעי בעיראק נותר מאוחד במידה רבה מאז נפילתו של סדאם חוסיין.

במשך חודשים ספג א-סאדר מהלומות חוזרות ונשנות מצד איראן לאחר שהתחייב להדיר מפלגות הנתמכות על ידי איראן מהשתתפות בהקמת ממשלה עיראקית. בפברואר השנה, במאמץ אחרון לשתף פעולה עם א-סאדר, שלחה איראן את הגנרל אסמאעיל קאאני לפגוש אותו. א-סאדר הגיב לכאורה בכעס על ניסיון החיזור: "מה הקשר שלך לפוליטיקה העיראקית?"

בסופו של דבר, ההתעקשות של איראן אילצה את א-סאדר לנטוש את ניצחונו ב-12 ביוני, ובמקום זאת לצאת למאבק ברחובות עיראק.

המגזין אומר כי מאז שא-סאדר קרא להקדמת הבחירות סביר שהסערה הפוליטית בעיראק תמשך , ובחירות נוספות לא יתקנו את הנזק המבני העמוק שנגרם לה.  

הניתוח מגיע למסקנה כי הכאוס של 24 השעות מראה מה יקרה אם הסדריסטים יישארו ללא מנהיגות אחראית, וזה גם אינדיקציה לכמה מהר המדינה יכולה לצלול למלחמה פנימית כוללת בהתחשב באוכלוסייה החמושה בכבדות.

למרות שייתכן שטהראן לא ביקשה ישירות אלימות ברחובות בגדד, ניסיונותיה המתמשכים להשפיע על עיראק תורמים להתגברות המתיחות במדינה, לפי המגזין.

ב-27 ביולי הסתערו תומכי התנועה הסדיריסטית על האזור הירוק המבוצר במרכז בגדאד, הכולל את הפרלמנט, מוסדות הממשל ושגרירויות זרות, ולאחר מכן השתלטו על הפרלמנט, במחאה על מינוי מסגרת תיאום שיעית, המתנגדת למפלגת התנועה הסדיריסטית, למוחמד אל-סודאני, כמועמדו לראשות הממשלה.

העימותים היוו את שיא המחלוקות סביב המשבר הפוליטי שעוברת עיראק מאז הבחירות באוקטובר 2021.

العراق يقترب من الحرب الأهلية بين المكونات الشيعية | صحافة نت العراق

קרדיט: עיתונות עיראקית.נט