השבוע (עד ל- 14.9.22) אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

המתיחות בשטח נמשכת, ואיתה פיגועי הירי לעבר חיילי צה"ל כמעט בכל עת שהם פועלים בשטח. תקריות כאלו נרשמות בעיקר בגזרת שכם וג'נין, אבל גם בלב חברון בוצע ירי לעבר כח צבאי. למרבה הצער רשת ההגנה שפרש הקב"ה על חיילינו נפרמה השבוע, וקצין צה"ל רס"ן בר פלח הי"ד נורה ונהרג בפיגוע של מחבלים סמוך למחסום ג'למה, כאשר שניים מהמחבלים שביצעו את הפיגוע, אנשי הפת"ח ומנגנוני הבטחון של הרש"פ מכפר דאן הסמוך חוסלו ע"י חיילינו. יממה לאחר מכן, שוב פיגוע במחסום ג'למה, הפעם השלכת מטען מאופנוע שרוכביו נמלטו מהמקום. במקביל, כח צבאי שהגיעו למפות את בתי המחבלים בכפר דאן נתקל בירי והפרות סדר, כשאחד המתפרעים נהרג.

לצד זאת, מת השבוע בג'נין מחבל ששמו חמד אבו ג'לדה, שנפגע בקרבות עם צה"ל בעת הריסת בית המחבל מדיזינגוף- רעד אבו חאזם. בנוסף, נמשכים נסיונות פיגוע נגד אזרחים, ובכלל זה ירי לעבר רכב ישראלי ליד הכפר עינאבוס שמדרום לעיר שכם, ונסיון שסוכל לביצוע פיגוע דקירה בצומת תפוח.

התמונות מחילופי אש בג'נין

 

עם זאת, כנראה שהפעילות האינטנסיבית של חיילי צה"ל בשטח מניבה בכל זאת תוצאות חלקיות. כך לדוגמא מבצע מעצרים שביצעו החיילים במחנה בלאטה שבשכם הסתיים השבוע ללא ירי לעבר החיילים, שלא כמקובל בתקופה האחרונה. נראה שגם הידיעה שצה"ל החל להפעיל כטב"מים בשטח מייצרת הרתעה מסויימת, אבל ממש לא מלאה, שכן מחבלים משכם המכנים עצמם "גדוד קן האריות (ערין אלאסוד)", ביצעו פיגועי ירי לעבר חיילי צה"ל בהר גריזים, ובמחסום ליד הכפר צרה שבגזרת שכם.

גורמי הרש"פ מנסים לנצל את המתיחות הבטחונית כדי להגיע להישגים, ומאיימים ללא בושה בהסלמה נוספת. כך למשל הכריז מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרש"פ, כי הרש"פ תבחן מחדש את מחויבויותיה להסכמי אוסלו, וכי אם לא יחול שינוי בהתנהלות ישראל, ההסלמה רק תלך ותגבר. במקביל, הנהגת אש"ף התכנסה לדיון במצב בראשות אבו מאזן, לקראת נאום אבו מאזן בעצרת האו"מ ב- 23 ספטמבר.
ובעזה התקיימה השבוע תהלוכת נצחון, לציון יציאת ישראל מהאזור לאחר תכנית ההתנתקות וגירוש היהודים מגוש קטיף וישובי צפון הרצועה. מנגד, לרגל יום השנה לחתימת הסכמי אוסלו, חמא"ס קוראת להתנערות כללית מההסכמים וחזרה לדרך המאבק. בנוסף קיימה החמא"ס ברצועה מפגן כח שכלל מטס של כטב"מים.

הנה תמונות מהתהלוכה בעזה והמהמטס:

 

במפגן אחר שנערך בעזה, בהשראת המו"מ לקביעת הגבול הימי מול לבנון, ולאחר מספר תקריות של ירי מצד חיל הים לעבר סירות דיג פלסטיניות, הכריזו אנשי החמא"ס על פתיחת נתיב ימי חופשי לעזה, ואיימו להגיב באש לכל ספינה ישראלית שתירה על סירות הדיג הפלסטיניות. בנוסף הדגישו אנשי החמא"ס, כי לא יוותרו על הזכות להפיק את הגז שנתגלה לפני שנים סמוך לחופי עזה.
לצד זאת, החמא"ס פועלת ליצב את מעמדה כחלופה לרש"פ. במסגרת זו, אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמא"ס ביקר השבוע ברוסיה ונועד עם בכירי הממשל במדינה. סגנו וקודמו בתפקיד ח'אלד משעל, ביקר השבוע בירדן, בנסיון לחמם את היחסים עם המדינה, תוך ניצול קשריו האישיים עם גורמי השלטון בממלכה.

במישור הכלכלי, נמשכת הזרמת סיוע אירופי לרש"פ, ועל רקע זה הכריז עזאם אלאחמד, חבר הנהגת אש"ף והפת"ח, כי המשבר הכלכלי ממנו סבלה הרש"פ לאחרונה נפתר בעיקרו בזכות הסיוע הכלכלי האירופאי. אלאחמד שיצא לשיחות באלג'יריה, טען בנוסף, כי מבין מדינות ערב, אלג'יריה היא היחידה שהעבירה לרש"פ את כל הסיוע הכלכלי שלו התחייבה.
בתוך כך, נמשכת מחאת הפועלים העובדים בישראל בשל ההסכם להעברת שכרם דרך הבנקים. להתנגדות למהלך זה שותף גם משרד התעסוקה של החמא"ס שטען שהדבר חושף את הפועלים לסחיטה. עם זאת, רוב הפועלים מצאו דרכים להתגבר על מהלך זה, ולקבל את רוב שכרם במזומן, ורק חלק קטן מועבר דרך הבנקים, לכן המחאה מעוררת הדים מוגבלים בלבד.

במקביל, הסכימה ממשלת כווית לקלוט 400 מורים פלסטיניים, למרות "הדם הרע", בעקבות תמיכת הפלסטינים בצדאם חוסין, בעת כיבוש ארצם. כווית שסירבה להצטרף להסכמי אברהם, מנסה להפגין נאמנות לסוגיא הפלסטינית, כדי לנגח את איחוד האמירויות הערביות.
בתחום בטחון הפנים, חברון ועוטף ירושלים עדיין סובלות מחוסר יציבות. בחברון התחדשו קרבות החמולות, כולל ירי. בכפר בני נעים, חמושים פתחו באש לעבר בית ספר ופצעו תלמיד בן 7. בעקבות הארוע השביתה הפת"ח את כל בתי הספר בעיירה. קרב חמולות אלים פרץ גם בעיירה אלעיזריה שבעוטף ירושלים.

הנה תמונות מהעימותים בחברון וכתבה על האירועים בבני נעים:

https://www.youtube.com/shorts/2jt7tOTPmYc

אבל כל זה, אינו אלא כאין וכאפס לעומת קרבות חמולות שפרצו השבוע במחנה הפליטים עין אלחילוה שבלבנון, בין שתי חמולות גדולות ומצויידות לא רק בנשק קל, אלא גם בנשק כבד. הן שלטונות לבנון, והן ארגוני הטרור הפלסטיניים לא הצליחו להרגיע את המתיחות.
האנרכיה משפיעה לא במעט על איכות הסביבה, כאשר בעקבות הצתה שגרמה לשריפת ענק במזבלת "זהרת אלפנג'אן" שבאזור ג'נין, שהיא אתר הפסולת המרכזי של איו"ש, הופסקה שפיכת אשפה באזור והאשפה מוזרמת בעיקר לאתרי אשפה פיראטיים שם היא נשרפת, תוך גרימת מטרד סביבתי קשה, או שהיא נערמת בשולי הערים ויוצרת מטרד קשה לתושבים.

הנה כתבה בנושא:

והקידמה מגיעה לרצועת עזה. שלטונות החמא"ס בוחנים חקיקה האוסרת על אדם לשאת אשה שניה ללא יידוע של אשתו הראשונה (אין חובת הסכמה). זאת, לאחר ארוע בו גילתה אשה בעקבות פרסום תוצאות מבחני הבגרות שבעלה נשוי מזה שנים לאשה אחרת, ושבתו מהאשה השניה סיימה בהצלחה את מבחני הבגרות. בסיסי ככל שיהיה הדבר, לא מעטים מקרב התושבים מתנגדים לרעיון ורואים בו ביטוי להשתלטות ארגוני הנשים והמערב על הערכים המסורתיים.
ובאיו"ש, מלינים רבים על כך שצעירות מקומיות אינן מוכנות להנשא ללא הבטחה של מוהר בסכומים גבוהים עד כדי 300 אלף ₪, מה שגורם לבעיית רווקות מאוחרת, ולהוצאות כבדות על האוכלוסיה הצעירה.
מותה של מלכת אנגליה עורר לא מעט תגובות בקרב הפלסטינים. יו"ר הרש"פ אבו מאזן שיגר ברכה למלך החדש צ'ארלס השלישי לרגל מינויו. מנגד גורמים שונים, ובראשם אנשי החמא"ס המלכה אליזבת לגהינום על חלקה של ארצה ושלה בהקמת ישראל.

עד כאן להשבוע- שבת שלום

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש    קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות