איפה הכסף? מצרים הלקוחה הגדולה ביותר של תעשיית הנשק הצרפתית

יצוא הנשק הצרפתי הוכפל בשנת 2021, והגיע ל-11.7 מיליארד יורו, ועיקר ההשפעה מגיעה ממכירות מטוסי קרב  "ראפאל", לפי דו"ח שנתי לפרלמנט שנחשף על ידי המגזין "אתגרים" (צ'לנג'ס").

לפי דו"ח שנתי של הפרלמנט, יצוא הנשק הצרפתי גדל ב-2021 והגיע ל-11.7 מיליארד יורו, לעומת 4.9 מיליארד בלבד ב-2020.

בעקבות המכירות של מטוסי הקרב של דאסו, יצוא הנשק הצרפתי יותר מהכפיל את עצמו בשנת 2021, לפי דיווח שנחשף על ידי המגזין "Challenges" ונחשף על ידי סוכנות  AFP. היקף היצוא הכולל בשנה זו הסתכם ב-11.7 מיליארד יורו, השלישי בגובהו בהיסטוריה. שר הכוחות המזוינים, סבסטיאן ליקורנו, מציין בהקדמה למסמך כי "כבר בטוח שגם ב-2022 יהיו תוצאות חשובות".

 

תוצאה זו מחזקת את צרפת כיצואנית השלישית בגודלה בעולם של ציוד צבאי, אחרי ארצות הברית ורוסיה. זאת, בעיקר בשל מכירת מטוסי הקרב של רפאל, שהביאה את חלקה של התעופה במכירת הנשק לכמעט 70%, לעומת 30% בשנים הקודמות.

מצרים היא הלקוחה הגדולה ביותר של פריז

לפי Challenges, מצרים הייתה הלקוחה הגדולה ביותר של פריז עם הזמנות בשווי 4.5 מיליארד, לפני יוון, קרואטיה, הודו וסעודיה.

הערה: לא ברור כיצד שלמה מצרים על עסקת הראפאל אך ברור שצרפת לא קבלה תמורתם מזומנים אלא היתה כאן מעין עסקה סיבובית תמורת גז ונפט. בעבר פורסם כי הנשיא מקרון לא התלהב לעשות עסקים בתחום הנשק עם מצרים בגלל הקושי שלה לשלם לאחר שרזרבות מטבע החוץ של מצרים אזלו ואין לה גם כסף לקנות חומרי גלם לתעשייה כרגע.

הנשיא המצרי א-סיסי מוכן כיום לקנות נשק מכל מדינה שמוכנה למכור לו "בתנאים המצריים" , כלומר לא תמות מזומן אלא תמורת אנרגיה או תשלום בעוד שנים ארוכות מה שלא בטוח כלל שיקרה עקב המשבר הכלכלי החמור הפוקד את מצרים.

קרדיט: ערביכ דפנס וצבא מצרים