חשיפה: יותר מעשרה מתקנים סורים לייצור אמל"ח מתקדם עבור איראן ושלוחיה

שר הביטחון בני גנץ חשף מפה של מעל עשרה מתקנים של התעשייה הצבאית הסורית (סרס) ובהם המתקן התת קרקעי במציאף. המתקנים משמשים כמתקנים לייצור אמל"ח מתקדם עבור איראן ושלוחיה.

"איראן בונה בסוריה תעשיות טרור לצרכיה, לאחרונה החלה לבנות תעשיות מתקדמות גם בתימן ובלבנון – העולם צריך לבלום את התוקפנות האיראנית ולהעמיד אופציה צבאית אמינה ומוחשית" – אמר שר הביטחון.

עוד התייחס גנץ לדרישה האיראנית לסגור את "התיקים הפתוחים" ואמר: "מעריך ומברך על עמדת ארה"ב ואירופה שלא להפוך את סבא"א לגוף פוליטי ובלתי מקצועי".

שר הביטחון בני גנץ נאם היום (ב') בפתח כנס הג'רוזלם פוסט בניו יורק, והציג את צומת הדרכים שבו נמצא המזרח התיכון בעשור הקרוב שיכול להיות עשור של שגשוג, יציבות ושלום או עשור שבו יהיה מירוץ חימוש, התוקפנות תגבר, ומלחמות יהיו מנת חלקן של מדינות האזור.

עוד מדברי שר הביטחון:
*- "בשנת 2022 אנו רואים עלייה בפעילות החתרנית של איראן, בין היתר באמצעות מתקפות של כטב"מים וטילי קרקע-קרקע, מול אזרחים, ומטרות אזרחיות. איראן מחמשת את שלוחיה באזור בלמעלה ממיליארד דולר בשנה. *הסרת הסנקציות מאיראן, תביא להכפלה ואולי אף למעלה מכך של הכספים המוקצים לטרור השלוחים.
*- איראן מבקשת להתבסס באזור בין השאר באמצעות בניית "תעשיות טרור". אני מבקש להראות לכם היום את ההשתלטות של איראן על התעשייה הצבאית הסורית, "סרס" (Cers).

*- בהובלת קאסם סולימאני, הפכה איראן חלק מהמפעלים של סרס לתשתיות שמייצרות טילים מדויקים ואמצעי לחימה מתקדמים המיועדים לחיזבאללה ולמיליציות פרו איראניות באזור. האתרים שאני חושף בפניכם במפה, ובפרט האתר התת קרקעי במציאף שבו מיוצרים טילים מדויקים, מהווים איום פוטנציאלי משמעותי לאזור ולישראל. בנוסף, *איראן עובדת בכדי לבנות תעשיות מתקדמות של טילים ואמצעי לחימה גם בלבנון ובתימן. את המגמה הזו חייבים לעצור.

*-  "לפי המידע שברשותנו, איראן הגדילה את ייצור הצנטריפוגות המתקדמות, והיא מעבירה אותן לאתרים תת קרקעיים בניגוד למחויבותה. *להערכתנו במצב הנוכחי איראן הינה בעלת יכולת להגיע לחומר שמספיק ל-3 פצצות בתוך מספר שבועות.* במצב שבו אנו נמצאים, נדרש להביא לכך שאם יהיה הסכם גרעין, הצנטריפוגות המתקדמות מושמדות ולא מאוחסנות באופן שיאפשר לאיראנים לחזור ולהעשיר חומר במהירות בתום ההסכם.
*- מול מגמת ההתקדמות של הגרעין האיראני, בין אם יהיה הסכם או לא – חובה להעמיד איום צבאי בינלאומי בהובלה אמריקאית. לצד זאת, עלינו לבנות שותפות מודיעינית בין המדינות המוטרדות מהתקדמותה של איראן."

לבסוף, התייחס גנץ לסוגיית "התיקים הפתוחים", ואמר, כי הוא: "מברך ומעריך את עמידתם הנחושה של האמריקאים והאירופאים שלא להכפיף את סבא"א להחלטות פוליטיות", כי "ישנם שלושה אתרים שנמצאו בהם חומרים גרעיניים למטרות צבאיות. אסור להפוך את הבחינה הזו לעניין פוליטי".

למשלחת שר הביטחון הצטרפו: המזכיר הצבאי תא"ל יקי דולף וראש האגף הביטחוני-מדיני במשרד הביטחון דרור שלום. בהמשך היום (לילה שעון ישראל) יערוך שר הביטחון גנץ פגישות באו"ם יחד עם שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן.

קרדיט: תקשורת שר הביטחון