השבוע (עד ל- 7.9.22) אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

האלימות בשטח מתרחבת. אב, בנו וקרוב משפחתם, אנשי פת"ח מאזור טמון ירו לעבר אוטובוס חיילים בבקעת הירדן ופצעו ארבעה מנוסעיו. בקבוק תבערה שניסו המחבלים להשליך לעבר האוטובוס התלקח ברכבם שלהם, מה שהקשה על בריחתם, והביא ללכידתם במהרה. אין ספק שמדובר בנס שמנע אסון כבד. שני פיגועי מטען בוצעו לעבר חיילי צה"ל בציר 465, ליד הכפרים עאבוד ונבי צאלח , באחד מהם נפצעו קל שני חיילים, מירי מרובה ציד שבוצע בנוסף. בנוסף, בוצע פיגוע דקירה סמוך לקרית ארבע, כאשר חייל נפצע באורח בינוני והמחבל איש מנגנונים ופת"ח מדהישה חוסל. נסיון לפיגוע דקירה שנכשל, בוצע גם סמוך לישוב פדואל שבשומרון. המפגע נמלט ברכב מהמקום. וליד הכפר ביתין נורה למוות מחבל שניסה לרצוח חייל עם פטיש. ככלל, רואים יותר ויותר מעורבות אנשי פת"ח ומנגנונים בפיגועים בבחינת אנחנו יכולים ל"עשות טוב יותר".

הנה תמונות מרכב המחבלים בבקעת הירדן עולה באש:

 

במקביל, נמשכים הנסיונות לפגוע בנשק חם בחיילי צה"ל הפועלים ברחבי איו"ש, כשגם השבוע הגזרות הבולטות הן שכם וג'נין, אבל גם בגזרות אחרות, כל כניסה של כח צבאי, צריכה לקחת בחשבון אפשרות של ירי. לצורך מבצע הריסת בית מחבל בג'נין, נכנסו לעיר ולמחנה הפליטים כוחות בסדר גודל של חטיבה כמעט. גם זה לא מנע מהמחבלים לנסות לפגע בחיילים, למרות שבחסדי ה', כל החיילים חזרו בשלום, ונהרג אחד המחבלים. גם בעיירה קבאטיה שבגזרת ג'נין נהרג אחד המחבלים איש הג'האד האסלאמי ובמחנה הפליטים פארעה מזרחית לג'נין, נהרג מחבל אחר בעת שניסה להשליך מטען לעבר כח צה"ל. חילופי אש ליוו גם כניסה של כח צבאי שאיבטח עבודות שיפוץ בקבר יוסף בשכם, שהפורעים המקומיים נוהגים להשחית מעת לעת, למרות שיוסף הצדיק אמור להיות קדוש גם עבורם.

הנה תמונות מחילופי האש בג'נין:

וכאשר בג'נין ניסו לפגוע בחיילים, בעזה חגגו את מה שהצית את גל הטרור הנוכחי, יום השנה לבריחת ששת האסירים מכלא גלבוע, חמשת אנשי הג'האד האסלאמי, וזכריא זבידי, איש הפת"ח. אמנם השישה נלכדו, אבל עדיין ברחוב הפלסטיני הם נתפסים כגיבורים שניפצו את מחסום הפחד, בדומה לבריחה מכלא עזה במאי 1987, שהיוותה לטענת רבים ה"ניצוץ", שהצית את האנתפאדה הראשונה.

הנה תמונות מהחגיגה:

לצד זאת, הכריזו האסירים הבטחוניים על נצחון, וטענו ששירות בתי הסוהר קיבל את דרישותיהם לביטול הרחקת חלק ממנהיגיהם מהמתקנים בהם הוחזקו. לפיכךך בוטלה שביתת הרעב, שניכר שהאסירים לא רצו בה. בכל זאת, האסירים הבטחוניים נהנים מאוכל לא רע בבתי הכלא.
מנגד, עצרו אנשי המנגנונים מספר פעילי חמא"ס שקיימו אימוני נשק בהרים סמוך לג'נין, מול מצלמות הטלויזיה הישראלית, תוך התרסה כנגד שלטון הרש"פ וצה"ל.

בעקבות זאת, נפתחה אש לעבר אנשי מנגנוני הרש"פ, כפי שניתן לראות בתמונות:

ונוכח ההסלמה, מתקרב מועד כינוס האסיפה הכללית של האו"מ, אשר לקראתה מבקשים הפלסטינים לקבל מעמד של מדינה מן המניין, למרות הודעת הממשל האמריקאי, כי יתנגד לכך. במקביל, מכריזים גורמי הרש"פ, כי אם המצב הנוכחי יימשך, הם יכריזו בקרוב על חזרה מהסכמי אוסלו, כמו גם על ביטול ההכרה בזכות קיומה של מדינת ישראל, ופירוק הרש"פ.
ההודעה הישראלית, לפיה כתבת "אלג'זירה" שירין אבו עאקלה, נהרגה בסבירות גבוהה מאש חייל צה"ל, לא מרצה את הפלסטינים, וגם לא את משפחת העתונאית. אלה דורשים הודאה ישראלית מלאה באחריות להריגה, ותשלום פיצוי למשפחתה, מה שאומר שההתנצלות רק מגבירה את הביקורת על ישראל, ונותנת "נשק תעמולתי" למשמיציה.
במישור הכלכלי, הודיעה הרש"פ, כי תשלם החודש לעובדיה 80% משכרם, ועוד 12% מחובה לעובדים בשל הפיגורים בתשלום משכורות מלאות. היכולת לשלם את הסכומים האלו היא פועל יוצא של המשך העברת כספי המיסים מישראל, לצד העברת 35 מליון יורו נוספים מהאיחוד האירופי לתקציב הרש"פ.
על רקע זה, הכריז איגוד המורים באיו"ש על סכסוך עבודה, בטענה שהרש"פ התחייבה לשלם למורים שכר מלא, ולא חלקי.
ובעזה: החמא"ס הוציא להורג 5 אנשים בעזה, ובראשם יאסר קרמוט, פעיל חמא"ס שרצח אב ובתו ממשפחת דרדונה בג'באליה הכפר לאחרונה. לצידו נהרגו עוד 4 אנשים ששניים מתוכם מואשמים בשת"פ עם ישראל. בחמא"ס התעלמו מהחוק המחייב את אישור יו"ר הרש"פ לעונשי מוות, צעד שמשמעותו אי הכרה ביו"ר הרש"פ והלגיטימיות שלו.

הנה יו"ר איגוד המח'תארים בעזה מביע תמיכה בהוצאה להורג:

לצד זאת, ניכרת ירידה בהיקף סכסוכי החמולות האלימים באיו"ש. נראה שחולשת הרש"פ הצמיחה כוחות מקומיים שיודעים לטפל נכון יותר בסוגיות החברתיות. השבוע דווח רק על תגרת חמולות אלימה אחת בשכונת יאסמינה בשכם, שגם היא נרגעה בתוך זמן קצר. כן רצח תושב ט'אהריה שמדרום לחברון את אחיו בדקירת סכין בעקבות סכסוך ביניהם.
ובג'באליה שברצועת עזה, דקר אב מעורער בנפשו את בתו בת ה-15 בתוך בית הספר ופצע אותה באורח בינוני. שגעונו של האב, הביא להרחקת הבת ממנו, והעברתה לחסות המשפחה המורחבת, שלא הצליחה להגן עליה.
ולסיום: נהגי החמורים בעזה הפגינו בתהלוכה ססגונית, במחאה על האיסור שהטילה עליהם משטרת החמא"ס להפעיל מערכות כריזה לשיווק מרכולתם. התמונות

 

שבת שלום

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש    קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות