השבוע (עד ל- 1.9.22) אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

הפעילות האלימה של גורמי הטרור באיו"ש ממשיכה ואף מתרחבת, למרות אינספור פעילויות מנע ומעצר של חיילינו הגיבורים. כמעט כל כניסה של חיילינו לשכם, ג'נין וכפרי האזור נתקלת בירי של חמושים. ירי מבוצע גם לא אחת בגזרות אחרות. לרוב מדובר בירי לא יעיל של מחבלים פחדנים, אבל אסור לטעות, ככל שהם יצברו ניסיון, גם אומץ ליבם יגבר וכך גם הסכנה לחיילים, אם צה"ל לא יתעשת ויתחיל בטיפול אינטנסיבי, נוסח מבצע "חומת מגן" בשטח. בשתיים מהתקריות הללו בראמאללה ומחנה הפליטים בלאטה נהרגו שני מחבלים.

יצויין, כי חלק לא מבוטל מהמחבלים והחמושים נמנים על שורות מנגנוני הרש"פ, כמו לדוגמא נביל צואלחי מהכפר רוג'יב שממזרח לשכם, שמבצע למעצרו כלל חילופי אש כבדים, ובמהלכו נאלצו החיילים להשתמש בטילים נגד טנקים, כדי לכפות עליו לצאת מהבית בו התבצר. לאחר מצור ממושך, ובמעורבות בני משפחתו, נכנעו המבוקש ושניים מחבריו. ירי בוצע גם לעבר מספר ישובים יהודיים, בין אם בטעות ובין אם במכוון, וילדה מהישוב כוכב יעקב נפצעה באורח קל מירי מכיוון מחנה הפליטים קלנדיה.

התמונות מירי הנ"ט ברוג'יב.

 

תקריות ירי נרשמו השבוע גם מחוץ לישובים, כמו לדוגמא ירי לעבר הפילבוקס שבין כפר הטרוריסטים סלואד, לפילבוקס על ציר 60, לעבר הפילבוקס שליד הכפר נבי צאלח שמצפון לראמאללה, סמוך לנוה צוף, ולעבר עמדה צבאית סמוך לחוות גלעד. זאת לצד ירי מאסיבי לעבר חיילי צה"ל בסלואד עצמה. כבר לפני שנה ראינו כמויות של נשק בכפר, כולל מטולי RPG. זמן רב לא העיזו המחבלים לשלוף את הנשק, ולאחרונה נראה שמחסום הפחד ירד. האם בקרוב, נראה את המחבלים מתחילים להשתמש גם בנשק היותר כבד שברשותם?

התמונות מהירי ליד סלואד

 

בנוסף, בוצע ירי לעבר קבוצת מתפללים יהודים שניסתה להיכנס לקבר יוסף ללא תיאום, ושניים מהם נפצעו באורח בינוני וקשה, מה שחייב פינוי מוסק של הפצוע לבית החולים. יודגש שהכניסה לקבר יוסף נעשתה בחוסר אחריות, אבל על פי ההסכמים, היו הפלסטינים חייבים לאפשר חופש גישה למקומות הקדושים שבשליטתם, וכל עוד הדבר לא נעשה, גם לישראל יש זכות שלא לקיים את התחייבויותיה, אבל נראה שהמילה הדדיות הוצאה לחלוטין מהלקסיקון הישראלי.
לצד זאת נציין, את המפגשים שקיים השבוע מזכ"ל חזבאללה חסן נצראללה בביירות עם זיאד נח'אלה, מזכ"ל הגא"פ, וצאלח עארורי, סגן ראש הלשכה המדינית של חמא"ס, מפגשים המוגדרים כ"פגישות תיאום", לקראת עימות אפשרי, שבו מעוניינים גורמים אלה לשלב כוחות במערכה.
ברקע לדברים, נערכים האסירים הבטחוניים לשביתת רעב כללית, האמורה להקיף כאלף אסירים בכלל בתי הכלא, בטענה ששירות בתי הסוהר חזר בו מההסכמות כלפיהם. ארגוני הטרור וגם הרש"פ הודיעו שיפעלו כדי לגבות את מאבק האסירים, הן בשטח והן במישור הבינלאומי. שביתת הרעב היתה אמורה להתחיל כבר היום (01 ספטמבר), אך נדחתה מתוך רצון של האסירים להגיע בכל זאת להסכם עם שב"ס.

הנה תמונות מהפגנת תמיכה באסירים השבוע בראמאללה:

מנגד, הפסיק פעיל הג'האד האסלאמי ח'ליל עואודה את שביתת הרעב שלו שנמשכה 172 יום, לאחר התחייבות שלא להאריך את מעצרו המנהלי, כשהוא מצדו חתם על התחייבות שלא לעסוק עוד בטרור (אשרי המאמין). מובן שההסכם מוצג כ"נצחון של האסיר על הכיבוש הישראלי, ונחוג בתמונות ניצחון".
במישור הפנימי: אלפי פועלים מאיו"ש הפגינו וסרבו לצאת לעבודה בישראל במחאה על ההסכם המחייב את העברת שכרם דרך הבנקים הפלסטינים, צעד שמשמעותו מבחינתם, אפשרות לגבות מיסים משכרם, כמו גם לעקל חלק מהכסף בשל חובות לבנקים. הבטחות בכירי הרש"פ שהדבר לא יקרה נתקלות בחוסר אמון מוחלט.

הנה תמונות:

בתחומי התשתית: הרש"פ ממשיכה במאמצים להשתלט על שטחי C/ השבוע נמסר, כי עיריית עצירה אלשמאליה, השלימה את סלילת הכביש מהכפר לשכם דרך הר עיבל, תוך גרימת נזק כבד לאתר המורשת של "מזבח יהושע בן נון".
במקביל, הודיע שר הכלכלה ברש"פ ח'אלד עוסילי, שהרש"פ יוצאת בימים אלה במכרז להקמת ממגורות דגנים, על מנת להבטיח את יציבות מחירי הקמח ולמנוע תנודות חדות, כפי שנרשמו בעקבות המלחמה באוקראינה.
במישור הפלילי: אזרחית סין נמצאה מתה בדירתה בראמאללה. המשטרה הפלסטינית טוענת שאין חשד לפלילים במקרה זה.
ולסיום. נהגת רכב משכם, איבדה שליטה על רכבה ונכנסה לקניון. אחד הלקוחות המבוהלים ניצל בנס.

הנה תמונות:

עד כאן להשבוע. שבת שלום.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש    קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות