המידע העדכני ביותר: "כולסטרול גבוה קשור לחיים ארוכים יותר" -חלק ג'

חלק א' + ב'

אז מה לגבי סטטינים?
המחברים של מחקר Annals of Nutrition & Metabolism לא התאפקו יותר מדיי כשהסיקו מסקנות לגבי מדוע חידת הכולסטרול נמשכה כל כך הרבה זמן כשהראיות כל כך ברורות: "עבור הצד שמגן על מה שנקרא תיאוריית הכולסטרול הזו, כמות הכסף שעל כף המאזניים היא יותר מדי מכדי להפסיד בקרב."

המבוא של מחקר Annals of Nutrition & Metabolism מזכיר רופא שדגל בסטטינים למטופליו להורדת כולסטרול עד שקרא את מחקר ההישרדות הסקנדינבי של סימבסטטין שבו ניתנו סימבסטטין ל-4,444 חולים עם סוגים שונים של מחלות לב – שהוא נחשב לטיפול בטוח וארוך טווח לשיפור ההישרדות בחולי מחלות לב וכלי דם.

כפי שמתברר, הטענה שכולסטרול גבוה גורם למחלות לב ומוות אינה נכונה; זה, למעשה, ההיפך. נמצא כי שלוש סקירות תומכות בהשערת הכולסטרול מכילות נתונים משתנים התומכים במסקנותיהן, על פי Expert Review of Clinical Pharmacology, שבה מצוין כי: "החיפוש שלנו אחר זיופים של השערת הכולסטרול מאשר ש… המסקנות של מחברי שלוש הסקירות מבוססות על סטטיסטיקה מטעה, אי התחשבות בניסויים לא מוצלחים ועל ידי התעלמות ממספר תצפיות סותרות."

התורמים של Drugs מצהירים כי 35 מיליון האנשים הנוטלים סטטינים חווים לעתים קרובות אינספור תופעות לוואי. נזק לכבד, למשל, נחשב "נדיר", מה שמרמז שסביר להניח שאין צורך בבדיקות כבד מתמשכות תוך נטילת סטטינים. עם זאת, יש רופאים שאומרים שתזדקק לבדיקת תפקודי כבד בסיסיות מראש.

 

תופעות הלוואי השכיחות ביותר של סטטינים הן:

*- כאבי ראש, כאבי שרירים, כאבי גב תחתון או צד.
*- גודש באף או תחושה מחניקה, או נזלת.
*- קשיי שינה.
*- עצירות.
*- צְרִידוּת.
ולמקרה שהייתם זקוקים למקור אחר כדי להעריך את תפקידם של סטטינים בבעיות פסיכיאטריות, מחקר באפריל 2018 מצא שהורדת רמות הכולסטרול אצל גברים עלולה לגרום לשינויים בממברנות תאי עצב ובהתנהגות אצל גברים: "נראה שגברים רגישים יותר לרמות כולסטרול נמוכות מכיוון שהקשר בין רמות כולסטרול נמוכות לתוקפנות נמצא בעיקר אצל גברים", אמרו המחברים. "… הורדת רמות הכולסטרול עם סטטינים מביאה למספר שינויים במערכת הסרוטונרגית, במיקרו-צמיגות ובהתנהגות של קרום תאי העצב, וצריכה להיעשות בזהירות אצל אנשים רגישים.

רמות הכולסטרול יכולות לשמש כסמן סיכון ביולוגי לאלימות ולנטיות אובדניות בחולים פסיכיאטריים עם דיכאון וסכיזופרניה".

 

מחקרים וסקירות נוספים על שימוש בסטטינים
במקום להפנות את המטופלים לכיוון של מציאת פתרונות תזונתיים, כולל אכילת החלבונים והחלמונים של ביצים, וזריקת שמנים צמחיים מעובדים לטובת שמני בישול בריאים כמו שמן קוקוס, שמן זית ושמן אבוקדו, בית הספר לרפואה של הרווארד מעדכן מאמר על איך "לנהל" כאבי שרירים מנטילת סטטינים, המנציח את מיתוס הכולסטרול. וכך הם כתבו:

"אם אתה לא נוטל סטטין עכשיו, ייתכן שתקח בקרוב. תרופות אלו נרשמות בדרך כלל להורדת כולסטרול LDL "רע" והוכחו כמפחיתות את הסיכון להתקף לב, שבץ ומוות.

הם מומלצים באופן שגרתי לאנשים הסובלים ממחלות לב וכלי דם ולאנשים רבים בגילאי 40 עד 75 שאינם סובלים ממחלות לב וכלי דם אך יש להם לפחות גורם סיכון אחד (לחץ דם גבוה, כולסטרול גבוה, סוכרת או עישון) שיכול לגרום לשבץ או התקף לב בעשור הבא.

יתרה מכך, מחקרים עדכניים מצביעים על כך שהם עשויים להועיל גם לאנשים בסיכון גבוה מעל גיל 75… נטילת סטטין עשויה לתת לך בטחון מסוים שאתה עושה כל שביכולתך כדי למנוע התקף לב ושבץ מוחי…"

פעילות גופנית, ירידה במשקל, אימוץ הרגלי אכילה בריאים והכללת תוספי ויטמין D ותוספי קו-אנזים Q10 (CoQ10) בתזונה שלך הם כולם אסטרטגיות טובות לשמירה על רמות הכולסטרול שלך. למרבה הצער, ההצעה הנפוצה להקלה על כאבי שרירים עקב שימוש בסטטינים היא… – פשוט נסה לקחת מינון נמוך יותר או לעבור למרשם סטטינים אחר.

כאילו זה לא מספיק, מומחים אומרים שסטטינים עלולים לפגוע בזיכרון ולגרום לאמנזיה, אפשרות מאיימת מספיק כדי לדרוש אזהרה על תוויות המרשמים. שימוש בסטטינים עלול לגרום לסיכון גבוה יותר לפתח קטרקט והוא מגביר "באופן משמעותי" את הסבירות להעלאת רמות הגלוקוז בצום של אנשים שאינם חולי סוכרת, כמו גם לגרום לרמת סוכר גבוהה בדם.

בסקירה נוספת של ההשפעות השליליות של סטטינים, צוין כי "מערך של גורמי סיכון נוספים לסטטינים AEs [אירועי לוואי] הם אלה שמגבירים (או משקפים) פגיעות מיטוכונדריה או מטבולית, כגון גורמי תסמונת מטבולית, מחלות בלוטת התריס, ומוטציות גנטיות הקשורות לתפקוד לקוי של המיטוכונדריה."

בהתחשב במידע השגוי האומר שכולסטרול אשם בגרימת מחלות הקשורות ללב, המשך המרשמים המחולקים לחולים לסטטינים ותופעות הלוואי שהם גורמים, בהקדמתם, מחברי ה-Annals of Nutrition & מחקר מטבוליזם הדגישו: "זה, כך אנו מאמינים, מסמן את נקודת ההתחלה של שינוי פרדיגמה לא רק כיצד אנו מבינים את התפקיד של הכולסטרול בבריאות, אלא גם כיצד אנו מספקים טיפול לכולסטרול…

המטרה שלנו בכתיבת מאמר משלים זה היא לעזור לכולם להבין את נושא הכולסטרול טוב יותר מבעבר, ואנו מקווים שנסביר מדוע יש צורך בשינוי פרדיגמה בטיפול בכולסטרול, ובמוקדם ולא במאוחר".

פורסם במקור ב-22 במאי באתר Mercola.com   קרדיט לתמונה: סוכנות TRT