הערכה: הכלכלה הרוסית כבר "נכנסה למיתון" ועלולה "להתחיל להתמוטט"

מומחים סבורים כי הכלכלה הרוסית כבר "נכנסה למיתון" ועלולה "להתחיל להתמוטט" כתוצאה מהמלחמה באוקראינה, למרות נתונים המצביעים על כך שמוסקבה הצליחה להימנע מהשפעת הסנקציות המערביות שהוטלו עליה.

ב-CNN נמסר כי לאחר 6 חודשים של המלחמה, "רוסיה צללה למלחמת התשה שלא ציפתה לה, אך היא זוכה להצלחה בחזית אחרת, לאחר שהכלכלה התלויה בנפט נכנסה למיתון עמוק אך הוכיחה את עצמה כעמידה הרבה יותר מהצפוי."

אבל אנדריי נצ'ייב, שר הכלכלה של רוסיה בתחילת שנות ה-90, ואנליסטים נוספים אמרו, לפי הדיווח, כי הכלכלה הרוסית "החלה להידרדר וצפויה לעמוד בפני תקופה ממושכת של קיפאון כתוצאה מהסנקציות המערביות".

הדו"ח מציין כי הרובל קרס לשפל שיא מול הדולר האמריקני מוקדם יותר השנה בעקבות הפלישה, לפני שחזר לרמתו החזקה ביותר מאז 2018. זאת בעיקר תוצאה של בקרת הון קפדנית ואינפלציה. 

שיעורי הריבית כעת נמוכים ממה שהיו לפני המלחמה, והבנק המרכזי הרוסי אומר שהאינפלציה, שהגיעה לשיא של 18% באפריל, תאט ל-12-15% בהמשך השנה.

הבנק המרכזי תיקן את תחזית התוצר המקומי הגולמי לשנה, וכעת הוא צפוי להתכווץ בין 4% ל-6%, בעוד שהציפיות היו להתכווצות של 8% עד 10%, וכעת צופה קרן המטבע הבינלאומית. התכווצות של 6 אחוזים.

נצ'ייב גם מציין כי: "היציאה של מאסטרקארד, ויזה, כמעט לא השפיעה על התשלומים המקומיים כי לבנק המרכזי הייתה מערכת תשלומים חלופית משלו".

היציבות ארוכת הטווח של רוסיה תלויה במגזר האנרגיה, שנותר ללא ספק המקור הגדול ביותר להכנסות ממשלתיות. סוכנות האנרגיה הבינלאומית אומרת שההכנסות של רוסיה ממכירת נפט וגז לאירופה הוכפלו בין מרץ ליולי השנה.

אבל מה יקרה כאשר האמברגו האירופי על 90 אחוזים מהנפט הרוסי ייכנס לתוקף בדצמבר, "המצב יהיה קריטי", שכן לפי ההערכות שני מיליון חביות נפט רוסי ליום "יישכחו", ובעוד שחלק מזה יופנה לאסיה, מומחים בספק אם הביקוש יהיה גבוה מספיק כדי לספוג את הכמות הזאת.

Humayun Falkshali מחברת הייעוץ Kpler טוען שסין לא יכולה לקנות הרבה יותר נפט רוסי ממה שכבר יש לה.

המחיר גם ימלא תפקיד מכריע אם רוסיה תוכל להמשיך למכור את הנפט שלה במחירים מוזלים כדי להבטיח שווקים חדשים.

שר הכלכלה הרוסי לשעבר מציין כי "הנחה של 30% מ-120 דולר לחבית שונה מהנחה מ-70 דולר לחבית".

"שריפה איטית"

האינפלציה העולמית אמנם מסייעת למגזר האנרגיה של רוסיה, אבל היא פוגעת בעם הרוסי, שכמו שאר אירופה סובל ממשבר יוקר המחיה שהוחמר בעקבות המלחמה.

השר לשעבר, שעזר לנווט את רוסיה בהתמוטטות כלכלית בשנות ה-90, מודאג: "מבחינת רמת החיים, אם מודדים אותה לפי הכנסה ריאלית, אנחנו חוזרים בערך 10 שנים אחורה".

ממשלת רוסיה, מצדה, הגדילה את ההוצאות כדי להתמודד עם הבעיה, ובמאי הודיעה על עלייה של 10 אחוזים בפנסיה ובשכר המינימום.

הדוח אומר כי לסנקציות על תעשיית הטכנולוגיה ותעשיית התעופה עשויות להיות השפעה ארוכת טווח על הכלכלה הרוסית. ביוני האחרון אמרה שרת המסחר של ארה"ב, ג'ינה ריימונדו, כי יצוא המוליכים למחצה העולמי לרוסיה ירד ב-90% מאז החלה המלחמה, מה ששיבש את הייצור של כמעט הכל.

כריס וויבר, מייסד שותף של מאקרו, המייעצת לחברות רב לאומיות, אמר: "ההשפעה של הסנקציות תהיה יותר כמו שריפה איטית מאשר פגיעה מהירה… רוסיה עומדת כעת בפני תקופה ממושכת של קיפאון פוטנציאלי".

אבל השר לשעבר היה יותר ספציפי, "כרגע החל השפל הכלכלי ברוסיה", אמר.

الركود الاقتصادي العالمي .. الجميع خاسر

קרדיט: אלחורה  קרדיט לתמונה: אילאף