בכיר אמריקאי מודה בכישלון המאמצים לפרק את הנשק הכימי של אסד

פקיד אמריקאי בכיר הודה שלמדינתו יש מידע המאשר שבשאר אל-אסד השתמש בנשק כימי נגד אזרחים בסוריה עשרות פעמים, ושבעלי בריתו, בראשות מוסקבה, שיבשו את תהליך החקירה כדי לכסות עליו.

בראיון טלוויזיה לערוץ אל-חורה , ג'וזף מנסו, שגריר וושינגטון בארגון לאיסור נשק כימי, אישר כי למדינתו יש מידע לפיו נעשה שימוש בנשק כימי לפחות 50 פעמים על ידי המשטר הסורי", ושאסד נושא באחריות על כל מה שקרה במדינה. הוא השתדל לבלום כל חקירה של הארגון.

מנסו הוסיף כי ממשל ביידן מבקש לתמוך במאמצים הבינלאומיים שיובילו הסורים לדרוש דין וחשבון מהמעורבים בשימוש בנשק כימי, והסביר כי מאמצים אלו נועדו גם להרתיע את אסד מלהשתמש שוב בנשק כימי, שאת יכולותיו ומאגריו הוא עדיין מנסה להסתיר.

שגריר ארה"ב ציין כי לאסד עדיין יש את היכולת לייצר נשק כימי חדש, ושהוא חייב לחשוף ולהרוס לחלוטין את התוכנית של הנשק הזה, ואז צוותים של הארגון לאיסור נשק כימי יישלחו לאמת את העניין הזה. אבל הבעיה היא שהוא מעכב את עבודתם של הצוותים הללו ואינו משתף פעולה עם הארגון לאיסור נשק כימי ואינו עומד בהתחייבויותיו הבינלאומיות.

הוא הוסיף כי צפוי בחודשים הקרובים שהארגון לאיסור נשק כימי יפרסם דו"ח משלו בנושא, וכי ישנה עבודה מתמשכת לחקור ולדרוש דין וחשבון מכל מי שהשתמש בנשק זה, וציין כי זה ברור מאוד שרוסיה עוסקת במתן אפשרות לאסד לדכא ולתקוף את עמו.

משרד החוץ האמריקני אישר בהצהרה קודמת כי אסד והמיליציות שלו תקפו אזרחים בג'וטה עם גז עצבים סארין לפני 9 שנים, והרגו יותר מ-1,400 בני אדם, כולל ילדים, כמו כן נערכו התקפות כימיות אחרות באזורים רבים בסוריה מה שגרם לקורבנות בקרב חפים מפשע.

האשמות והרשעות קודמות של משטר אסד

ראוי לציין שממשלת סוריה סירבה להנפיק אשרת כניסה למומחה הטכני הראשי של הארגון לאיסור נשק כימי, דבר המעכב את קיום סבב ההתייעצויות העשרים וחמישה בין הארגון לממשלת סוריה, בעוד שבכיר באו"ם האשים את הסורים בסחבת, וקרא להם לשתף פעולה עם הארגון.

נציג המזכיר הכללי של האו"ם לענייני פירוק נשק, איזומי נקמיצו, אמר כי המזכירות הטכנית של הארגון לאיסור נשק כימי עדיין לא הצליחה לקיים את סבב ההתייעצויות ה-25 בדמשק בין ממשלת סוריה וצוות הערכת ההצהרות עקב סירובו החוזר של הראשון להנפיק אשרות כניסה למומחים טכניים גדולים של הצוות. 

הארגון לאיסור נשק כימי תקף גם את משטר אסד וחשף את השיטות האחרונות שבהן המשטר משתמש כדי להפריע לפעילותה בחקירת התקיפות הכימיות שביצעו.

שימוש בנשק כימי הוא קריאת השכמה לקהילה הבינלאומית נוכח האיום המתמשך מהנשק הבלתי אנושי הזה.

הטבח בגוטה מדמשק

קרדיט: אוריינט ניוז   קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות