וושינגטון פוסט: רוסיה החלה להשתמש בכטב"מים איראניים במלחמת אוקראינה

העיתון האמריקני וושינגטון פוסט דיווח היום, יום רביעי, כי רוסיה החלה להשתמש במל"טי תקיפה שהתקבלו מאיראן במלחמת אוקראינה חצי שנה לאחר תחילת המלחמה הזו ובמצב שבו גם הודו וסין סירבו לספק נשק לרוסיה מה שהאט את המומנטום של הפעולות הצבאיות הרוסי בחזיתות המלחמה האוקראינית.

הוושינגטון פוסט ציטט גורמי מודיעין מערביים שאמרו כי בעוד שמלאי הנשק של רוסיה "אזל" לאחר שישה חודשי מלחמה, החלה משלוח של "מאות מל"טים מתאבדים איראניים לרוסיה".

לפי הדיווח הזה, מדובר במל"טים "שהיד", שאיראן כבר השתמשה בהם "בהצלחה" בעיראק ובסוריה.

עיתון זה מתייחס להאשמה ארוכת השנים נגד כוחות הנתמכים על ידי איראן באזור, החשודים בשימוש בכטב"מים מתוצרת איראן, או מתבססים על טכנולוגיה איראנית, בחלק מהפעולות נגד מפקדות וכוחות הנתמכים על ידי המערב.

אומרים שהיד 129 הוא אחד המל"טים שבהם ביקרו הרוסים

קרדיט: רשתות חברתיות

היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ייק סאליבן, אמר לפני חמישה שבועות כי איראן מוכנה לספק לרוסיה "כמה מאות מל"טים, כולל כאלה המסוגלים לשאת נשק" ואף הותגו בפני משלחת רוסית תערוכה שכללה את כל סוגי המל"טים.

עם זאת, שר החוץ של איראן, חוסיין אמירבדולהיאן, "הבטיח" למקבילו האוקראיני בשיחת טלפון מיד לאחר הצהרתו של סאליבן, כי הדיווח של גורמים אמריקנים היה שקרי.

עם זאת, דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב אמר לוושינגטון פוסט ב-2 בספטמבר כי הצבא הרוסי למד באיראן בשבועות שלאחר מכן כיצד לעבוד עם מל"טים איראניים, דבר שהיה חלק מההסכם למכירת נשק איראני לרוסיה.

לפי הוושינגטון פוסט, רכישות הנשק של רוסיה מאיראן מלמדות על בעייתה החמורה של מוסקבה באספקת נשק להמשך המלחמה באוקראינה, מכיוון שלפי גורמי מודיעין מערביים, במוסקבה אין אמון במנהיגי איראן בכל הקשור לעסקאות מסוג זה והם גם לא אוהבים את שאיפותיה הגרעיניות של איראן.

לדברי דייוויד איגנטיוס, רוסיה תמיד רצתה להציג את עצמה כמעצמת-על ללא צורך ב"שכנה טורדנית" כמו איראן, אבל כעת, לפי "פקיד אמריקאי בכיר", תורו של ולדימיר פוטין המיואש לסמוך על איראן.

בהתייחסו למבול הנשק הנוכחי שמקבל צבא אוקראינה ממעצמות העולם, כתב העיתון כי במצב כזה, רוסיה כבר לא יכולה להיות בררנית ובחרה לקבל נשק מאיראן כדי לענות על צרכיה המיידיים.

אולם לפי הוושינגטון פוסט, פנייה לאופציה זו תבודד את רוסיה ותעמיד אותה במצב מסוכן יותר.

ביום השני , שחל במקביל ליום השנה לעצמאות אוקראינה ולסיום החודש השישי למלחמת רוסיה באוקראינה, הכריז נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן על חבילת סיוע נוספת של שלושה מיליארד דולר לבעלת בריתו, לאחר סיוע קודם של עשרה מיליארד דולר.

גם ראשי בריטניה, גרמניה ומדינות אחרות החברות בנאט"ו הכריזו ביום שני על חבילות סיוע צבאיות ופיננסיות לצבא בפיקודו של וולודימיר זלנסקי, נשיא אוקראינה, כדי להביע הזדהות עם אוקראינה.

אבל לפי הוושינגטון פוסט, הברית הצבאית החדשה של טהראן-מוסקווה עשויה להוות מכשול חדש להחייאת הסכם JCPOA.

לפני מאמר זה של הוושינגטון פוסט, האתר האמריקאי Politico כתב ב-1 בספטמבר כי רוסיה שלחה משלחת של מנהלים מגזפרום וחברות אחרות לטהראן כדי להיסתייע באיראן לעקוף את הסנקציות הקשות שהוטלו על מוסקבה וזמן קצר לפני כן פקידי כלכלה איראניים ביקרו גם הם מוסקבה.

"בכיר במודיעין האמריקאי" אמר לדיוויד איגנטיוס שהאיראנים הם אומנים בעקיפת סנקציות ויכולים להשתמש בחברות קש כדי לספק סיוע כספי לרוסיה, ולכן, זה לא רק עניין של ברית טקטית צבאית, אלא ערוץ אספקת נשק וכסף למוסקבה.

"הפקיד האמריקני" המוזכר הגיע למסקנה שאם הסנקציות נגד איראן יוסרו על ידי החייאת ה-JCPOA, "הסיוע הכספי של איראן לרוסיה ייעשה אפילו יותר קל".

במקביל לשלביו הקריטיים של המשא ומתן, החלו הכוחות המזוינים של איראן בתרגיל המל"טים המשותף החדש שלהם , במסגרתו ייבחנו עשרות סוגי מל"טים מתקדמים יותר מתוצרת איראן.

איראן ורוסיה לא אמרו איזה דגם של מל"טים מתוצרת איראן נמסר לצבא הרוסי.

2nd Shahrivar TV של הרפובליקה האסלאמית של איראן אמר כי אחד ממל"טי הקרב העדכניים והחשובים ביותר שיוצרו על ידי איראן הוא מסוג שיש רק לישראל בעולם.

לפי כלי תקשורת ישראלים, מל"טי התאבדות ישראלים ניתנו בשנה שעברה לצבא אזרבייג'ן, שהשתמש בהם במלחמה נגד ארמניה, ו"הצלחתו" הפכה את מנהיגי אזרבייג'ן ל"מכירי תודה" לישראל.

מל"ט קמן 12

קרדיט: סוכנות אירנא