הכלכלה הרוסית: שלטי אזהרה מהבהבים בכל מקום

זמן קצר לאחר שהעולם המערבי פתח במגוון רחב של סנקציות נגד מוסקבה על פלישתה לאוקראינה, הנשיא ביידן טען כי הצעדים כבר גורמים לכלכלה הרוסית "להתמוטט" ולההרס.

בעוד שרוב הכלכלנים מסכימים שרוסיה סובלת מנזק אמיתי שיגדל עם הזמן, נראה שהכלכלה – לפחות על פני השטח – עדיין לא קורסת.

הפיחות הראשוני של הרובל התהפך במהירות לאחר שהמדינה הגבילה את עסקאות המטבע ולאחר שהיבוא הרוסי ירד – תמונה כלכלית שקשה לתאר כ"בריאה", אבל היא הפיגה את חששות הציבור לגבי משבר המטבעות, האבטלה לא גדלה משמעותית, ורוסיה ממשיכה להרוויח מיליארדי דולרים בחודש מייצוא נפט וגז.

הוושינגטון פוסט מצדו הציג דו"ח נרחב על מציאות המצב ברוסיה לאחר הסנקציות המערביות, והצביע על כך שהמסעדות עדיין מלאות וחנויות המכולת מלאות בערים מוסקבה וסנט פטרסבורג, גם אם המחירים זינקו, אך קשה למצוא כמה מוצרים מיובאים.

קרן המטבע הבינלאומית מעריכה שככל הנראה הכלכלה הרוסית תתכווץ השנה ב-6% – המהווה ירידה חדה, אך פחות מ-10% או יותר שכמה כלכלנים ציפו בתחילה.

אין ספק, שלטי האזהרה מהבהבים בכל מקום, סותרים את טענתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שהסנקציות נכשלו, מכיוון שמכוניות וסחורות אחרות מצטמצמות מכיוון שחברות אינן מסוגלות לייבא רכיבים, לפי הוושינגטון פוסט.

חברות תעופה גם צמצמו את הטיסות הבינלאומיות לכמעט אפס, וגם פיטרו טייסים וקרקעו כמה מטוסים כתוצאה ממשבר החלפים שלא יכלו לקנות עוד מחו"ל, ואלפי משכילים ברחו מהארץ, ומאות חברות זרות , כולל איקאה ומקדונלד'ס, נסגרו .

גם התקציב הפדרלי של רוסיה ביולי הראה סימני מצוקה.

קרדיט: סוכנות לבנט