עמוס ידלין: "סבירות גבוהה שנסראללה הולך לחזור על שגיאת 2006"

ראש אמ"ן לשעבר , וראש המכון ללימודים אסטרטגיים – INSS לשעבר, וכיום עמית מחקר קורא למקבלי ההחלטות בישראל להיישיר מבט ריאלי נוכח המציאות החדשה ההולכת ומתהווה ולהתכונן לרע מכל.

ואלו דבריו:
"איומי חזבאללה לפגוע בנכסי האנרגיה של ישראל בים התיכון הפכו לאחרונה עניין שבשגרה, ומוסברים לרוב כניסיון לצבור הון פוליטי בלבנון, להצדיק את נשק הארגון ולזכות בתהילה כשיושג הסכם על הגבול הימי שישביע את רצונה של בירות.

‏אולם האיומים אינם מושמעים בחלל ריק ולצידם באים גם מעשים. שיגור 4 כטב"מים לעבר ״כריש״ היו במוקד. אך חזבאללה מפגין ביטחון עצמי גובר בדרום לבנון: מפגנים על הקו הכחול, עמדות תצפית "אזרחיות" חדשות על הגדר, ההתנכלויות לסיורי יוניפי"ל, ולאחרונה גם פתח באש נ"מ נגד כטב"מים של חיל האויר.

‏משמעות הדברים חורגת מהרמה הטקטית, והם עלולים לשקף ביטחון מופרז של הארגון, ואולי של מנהיגו, ביכולתו לאתגר את ישראל מתחת לסף המלחמה. יהירות דומה הובילה ב-2006 לאישור פעולת החטיפה שהחלה את מלחמת לבנון השנייה. אחרי המלחמה הודה נצראללה "לו ידעתי שתהיה מלחמה לא הייתי מאשר את הפעולה".

‏על ממשלת ישראל לעשות מאמץ להמנע מהסלמה, אך בה בעת להיות מוכנה לפריצתה!. יש חשיבות רבה להבהיר לחיזבאללה שהנתיב שהוא צועד בו יוביל לחורבנו, וכי אל לו לטעות שוב בהערכת נחישות ישראל להגן על עצמה.

‏המאמצים כעת צריכים לכלול לא רק מסרים מדיניים וצעדי מוכנות אלא גם התנהלות נכונה במשא ומתן על הגבול הימי ומאגרי הגז. אלה ימחישו כי ישראל אינה נכנעת לתכתיבי הטרור. אבל מעל לכל יש להערך למערכה בהיקף מלא ולמנף שגיאות נסראללה לטיפול במערך טיליו המדויקים ולתחזוק ההרתעה ל 15 שנים נוספות."

הפרשן לענייני ערבים , צבי יחזקאלי, הוסיף הערה בנושא: "תמיד אנחנו רואים את המזרח התיכון בהיגיון שלנו המערבי, אבל יש כוכבית אזהרה שאומרת – יכול להיות שבשלב שאנחנו נגדיר את זה כ'לא רוצה עימות', הצד השני דווקא כן ירצה עימות. ואני חושב שהסיפור של אסדות הגז הוא אסטרטגי, זה דבר שישראל אגב לא התעוררה אליו בזמן".

What is UN Resolution 1701 & Why is it Important? | IDF

הביא לפרסום : דניאל מקבוצת נציב   קרדיט לתמונה: דובר צה"ל