האם המעצמות מוכרות את לבנון תמורת הסכם הגרעין עם איראן?

מוסרים את לבנון לאיראן שתהפוך כמדינה בשליטת טהראן כדי שתשמש עבורם כבסיס צבאי קדמי .

 

רגידה דרהם המייסדת והיו"ר של מכון ביירות ובעלת טור בעיתון " דה נשיונל" כותבת היום במדור "דעות"  כתבה תחת הכותרת :

"האם לבנון מוצעת למכירה בעבור הסכם הגרעין עם איראן? ".

לאחר סקירה מצב מקיפה היא מוסיפה את הדברים הבאים : 

שאלה רלוונטית הנשאלת היא האם המעצמות העולמיות שוקלות את ההשלכות של הסכם גרעין על הביטחון הקולקטיבי של מדינות ערב. הקרמלין הזהיר כנראה את טהראן מפני "יצירת בעיות" באזור, לפחות בטווח הקצר, אחרת לא תהיה עסקה.

אבל מוסקבה מאמינה שאי אפשר לעצור את השפעתה ופעולותיה של איראן במזרח התיכון – בין אם הן ישירות ובין אם באמצעות חיזבאללה, מיופה הכוח של טהראן בלבנון. המקור שלי אמר לי שהוא לא יכול לרסן את הפעילות האיראנית בלבנון. "לדעתנו, איראן אחראית ללבנון, והתפקיד שלה שם הוא היסטורי. לבנון היא עניין ביטחוני לאיראן… זה עניינה של איראן, לא שלנו, ושום דבר בלבנון לא ניתן לשנות בלי איראן".

המערב שותף לדעה של מוסקבה לפיה העדיפות הקולקטיבית שלהם צריכה להיות מניעת פעילות צבאית חוצת גבולות של איראן או חיזבאללה נגד ישראל. בהינתן קונצנזוס כזה, עסקה עתידית עם איראן עשויה לכלול ויתור לטהראן על הבכורה שלה בלבנון, בתמורה להבטחתה שהשלום על גבולה של האחרונה עם ישראל יישמר. עם זאת, הסכם כזה יהיה קצר רואי.

מתן אפשרות לטהרן להפוך את לבנון לבסיס צבאי לעצמה יועיל – מנקודת מבטו של המערב – לטרויקה האסטרטגית איראן-רוסיה-סין, שלא לדבר על ערעור ריבונותה של מדינה עצמאית וסיכון לפריצת מלחמת אזרחים. יתר על כן, קשה לדמיין שלא תהיה התנגשות צבאית בעתיד בכל מקרה.

ולכן, חובה על שגרירים מערביים בביירות להסביר לממשלותיהם את ההשלכות של הסכם כזה. לבנון צריכה ללחוץ על שגריריה במדינות הנוגעות בדבר לפעולה דיפלומטית. העם הלבנוני צריך להתארגן ולהתגייס, ולדאוג שלא יראו אותו כמי שנכנע בשקט לעובדה מוגמרת שכזו. הם צריכים להתנגד להסכם גרעין שמכיל "צ'ופרים" כאלה עבור המשטר האיראני.

 

המשך ההנהגה הגלובלית של ארה"ב פירושה שוושינגטון נושאת באחריות העיקרית לכל עסקה עם איראן. ההתלהבות של ממשל ביידן להגיע להסכם עשויה להתבסס על נחישותו להימנע ממלחמה באזור. ייתכן שהממשל גם מעוניין להחיות את ה-JCPOA, שנראה כהישג מתקופת אובמה שממשל טראמפ שלאחריו סיכל. אבל זה לא אומר שהוא צריך לעוור את עצמו בכוונה להשלכות של העסקה.

"להעניק" את לבנון, מדינה עצמאית, לטהראן כדי שתשמש כבסיס צבאי קדמי הוא משהו שבוושינגטון עוד יתחרטו. יתרה מכך, אלא אם כן ארה"ב מבינה את הצורך להתמודד עם ההתנהגות האזורית של איראן בלבנון, סוריה ועיראק, היא תעשה טעות אסטרטגית ענקית שכן, למעשה, היא תפקיר את האזור פתוח להשפעה של יריביה.

LEBANON – IRAN Hope for an end to Mideast wars, from the Iran nuclear deal  to the 'Peace of the brave'

קרדיט לתמונה: אסיה ניוז