מבזקי חדשות מהעולם ליום 13-8-22. מתעדכן

*- התביעה הכלכלית בצרפת פתחה בחקירה ראשונית סביב שתי הווילות שראש ממשלת צ'כיה לשעבר, אנדריי באביש, רכש בדרום מזרח המדינה בחשד להעלמות מס, וזאת בהמשך לחשיפות נגד באביש במסמכי פנדורה.

*- מחקר חדש מצא כי האזור הארקטי, מצפון לקו רוחב 66 צפון, התחמם בקצב מהיר פי 3.8 משאר כדור הארץ בין 1979 ל-2021, יותר מכל ההערכות עד כה.

*- שני מחקרים חדשים של מדענים בנאס"א מציגים תמונה עגומה מאנטרקטיקה: מחקר אחד מצא כי הקרח שאבד משכבות הקרח הצפות של היבשת הקפואה עומד על כמות של 12 טריליון טון מאז 1997, פי שניים מההערכות הקודמות וכי קצב התפרקות הקרחונים מהקצוות של שכבות הקרח מהיר יותר מקצב ההחלפה של הקרח.

המחקר השני השתמש בשלושה מיליארד נקודות מידע משבעה מכשירים לווייניים למדידת גובה כדי לבחון את שינויי הגובה של מעטה הקרח היבשתי מאז 1985. הממצאים הראו כיצד מי האוקיינוס המיסו את הקרח מהקצוות החיצוניים של היבשת פנימה, במיוחד בחלקים המערביים, בעיקר בעשור האחרון.

*- איש הדת האפגני, שיח' רחימוללה חקאני, מבכירי הטאליבן, נהרג היום בפיגוע התאבדות במדרסה שלו בקאבול, אחרי שניצל מניסיונות חיסול בשנים האחרונות. חקאני נחשב לאידיאולוג פופולרי עת הוביל את הקו התקיף נגד דאע"ש-ח'ורסאן ונגד התפישה הסלפית, אולם גם הצהיר שהשריעה לא מונעת חינוך של בנות.

*- פרקליטי המשפחות של י"א הנרצחים בפיגוע באולימפיאדת מינכן 1972 סיפרו לג'ואיש כרוניקל הבריטי כי יש להם מסמכים שמוכיחים לכאורה כי ממשלת גרמניה המערבית שילמה תשעה מיליון דולר לארגון הטרור "ספטמבר השחור" כדי שיחטפו מטוס לופטהנזה על מנת לשחרר את שלושת המחבלים שנעצרו בפיגוע.

*- ג'ון טרבולטה נפרד מאוליביה ניוטון-ג'ון, שותפתו לסרט "גריז": "אוליביה היקרה שלי, הפכת את חיינו לטובים יותר כל כך. ההשפעה שלך הייתה יוצאת מן הכלל. אני אוהב אותך כל כך. נראה אותך בהמשך הדרך ונהיה יחד שוב. שלך מהרגע הראשון שבו ראיתי אותך ולנצח! דני שלך, ג'ון שלך!".

*- שם נוסף נמחק מהרשימה האמריקאית של מבוקשי הטרור: עומר חאלד חורסאני, מבכירי הטאליבן הפקיסטני עם פרס של שלושה מיליון דולר על ראשו, נהרג עם שני מפקדים נוספים בפיצוץ שפגע במכוניתם במזרח אפגניסטן בנסיבות בלתי ברורות. חורסאני נחשד באחריות לפיגועי התאבדות קשים בפקיסטן.

*- שירות הביטחון של אוקראינה הודיע כי אנשיו עצרו שני חשודים וסיכלו מזימה רוסית להתנקש בחייהם של אישים בכירים ובהם שר ההגנה, אולכסיי רזניקוב, וראש המודיעין הצבאי, קירילו בודנוב.

לפי ההודעה, המתנקשים לכאורה, חבר במיליציה של לוהאנסק ותושב מוסקבה, גויסו על ידי המודיעין הצבאי הרוסי והובטח להם פרס של עד 150 אלף דולר על כל חיסול.

*- דיוויד מקאלו, שפרסם ספרים מצליחים על ההיסטוריה האמריקאית ובהם על הנשיאים ג'ון אדמס וטרומן שקיבלו גם עיבודים טלוויזיוניים, הלך לעולמו בגיל 89.

מקאלו, שגם קריין סרטי תעודה רבים על סוגיות בהיסטוריה האמריקאית, זכה בשני פרסי פוליצר ובמדליית החירות הנשיאותית.

בנימה אישית: בטיול בבוסטון הסתובבתי עם הספר שלו "1776" שסיפק את הרקע ההיסטורי הראוי בכל צעד

*- הפעם הוא שתק: דונלד טראמפ סיפר כי הוא הפעיל את התיקון החמישי לחוקה ושמר על זכות השתיקה בתצהיר בשבועה במסגרת חקירת התביעה בניו יורק על חשדות למרמה נגד ארגון טראמפ.

*- עוד מכה לדונלד טראמפ: הרכב של שלושה שופטים בבית משפט לערעורים בוושינגטון הבירה הסכים עם הבקשה הוועדה למימון ומשאבים של בית הנבחרים לקבל את החזרי המס של הנשיא לשעבר לאורך מספר שנים וקבעו כי מדובר בתמיכה לחקיקה אפשרית ושאין פגיעה בהפרדת רשויות. ההערכות הן שטראמפ יערער על הפסיקה להרכב מורחב או לבית המשפט העליון.

*- חבר מושבעים גדול במיסיסיפי החליט שלא להגיש כתב אישום נגד קרוליין דונהם (87), האישה הלבנה שטענה לפני 67 שנה כי הנער השחור (14), אמט טיל, הטריד אותה ובעקבות זאת הוא נרצח בלינץ' גזעני מחריד שתרם להקמת התנועה לזכויות אזרח.

בסוף יוני, גילו חוקרים מטעם הקרן למורשת אמט טיל צו מעצר שלא יצא לפועל נגד דונהם בשל חשד למעורבות בחטיפה. כמו כן, סוכנות אי-פי השיגה ספר זיכרונות שלא פורסם, שבו דונהם טענה שלא ידעה שבעלה וגיסה ירצחו את הנער ואף טענה שאמרה להם שזה לא הוא כאשר הביאו אותו כדי שתזהה אותו.

*- מחשב העל החדש של אוסטרליה, סטוניקס, הפיק צילום מפורט ביותר של שארית הסופרנובה G261.9+5.5, שנמצאת במרחק של 10-15 אלף שנות אור וגילה מוערך ביותר ממיליון שנה. הצילום מתבסס על המידע שאסף הרדיו-טלסקופ ASKAP של הסוכנות האוסטרלית הממשלתית למחקר מדעי שממוקם במערב אוסטרליה.

קרדיט : ערוץ הטלגרם מבט עולמי     קרדיט לתמונה: ממשלת אוסטרליה