בכירה טורקית: "לא יהיו פליטים סורים בארצנו עד 2023"

הדיה לבנט, מנתחת פוליטית טורקית: "הצהרותיה של השרה יאניק מייצגות את העמדה הרשמית של ממשלת טורקיה ומפלגת השלטון בסוגיית נוכחות הפליטים הסורים במדינה".

בהצהרות שפרסמה לראשונה גורמת בכירה בממשלה, התחייבה השרה הטורקית לפנות את מדינתה מהפליטים הסורים בתוך שנה אחת, במהלך השתתפותה בפתיחת בית קשישים בעיר עדנה, הממוקמת בדרום המדינה על הגבול עם סוריה, בו נמצאים מספר גדול של פליטים סורים, בשל קרבתה לערים הסוריות מהן ברחו, כמו אידליב והכפריים שלה.

דריה יאניק, שרת המשפחה והרווחה הטורקית, התחייבה לפנות את טורקיה מהפליטים הסורים עד לשנה הבאה, 2023, כאשר בטורקיה יהיו בחירות מכריעות לנשיאות ולפרלמנט שבהן הפליטים הסורים הפכו לנושא מחלוקת בין מפלגת השלטון הצדק ומפלגת הפיתוח לבין המפלגות המתנגדות לה כאחד.

במהלך השתתפותה בפתיחת מעון לקשישים, תמכה יאניק במבצע הטורקי הצפוי שטורקיה מאיימת לצאת נגד "הכוחות הסוריים הדמוקרטיים" במשך יותר משלושה חודשים, מתוך ,לראייתה, צורך למנוע הקמת "מדינת טרור" בגבולה הדרומי של טורקיה, בהתייחסה לאזורים המנוהלים על ידי הכורדים הסורים.

"נעצים את המאמצים ונפעל בכל הכוח כדי שלא יישארו סורים על אדמתנו לאחר 2023", הוסיפה השרה הטורקית בנאומה במהלך מסיבת עיתונאים, אך סוגיית גירוש הפליטים הסורים מטורקיה במספרים גדולים. נראית קשה מאוד, לפי מה שמתאר מנתח פוליטי טורקי.

"הצהרותיה של השרה יאניק מייצגות את העמדה הרשמית של ממשלת טורקיה ושל מפלגת השלטון בסוגיית נוכחות הפליטים הסורים במדינה", אמרה האדיה לבנט, מנתחת פוליטית טורקית.

היא הוסיפה לרשת -"Al-Arabiya.net" ול-"Al-Hadath.net" כי "הממשלה ומפלגת השלטון, למרות פרסום הצהרות כאלה ע"י גורמים בכירים בהם, הם מודעים לחלוטין לכך שהם לא יכולים לגרש מיליונים של סורים בכוח מהמדינה, ולכן אני מאמינה שכאשר ממשלת טורקיה אומרת שהיא לא תגרש פליטים סורים, ההצהרות הללו נראות מציאותיות יותר מההבטחה האחרונה של יאניק".

והיא המשיכה: "לגבי מפלגות האופוזיציה, גם הן טועות כשהן מתחייבות בפני בוחריהן לגרש פליטים סורים, מה גם שהם לא יוכלו לגרש אותם אם ינצחו בבחירות, ולכן טעות האופוזיציה תהיה חמורה. והיא תאבד את התמיכה העממית אם לא תוכל לקיים את הבטחותיה לבוחריה".

שרת המשפחה והרווחה הטורקית אמרה היום, שני, במהלך פתיחת בית קשישים, כי המשימה של טורקיה אינה מוגבלת רק להגנה על פליטים, אלא כוללת מניעת הקמת "מדינת טרור" בצפון סוריה, בהתחשב בכך שמשמעות הקמת המדינה כזו היא למעשה חלוקה דה-פקטו של דרום מזרח טורקיה, בה נמצאים גם הכורדים.

היא הוסיפה כי "טורקיה תשלח שיירות פליטים לסוריה, ועד 2023 לא יהיה פליט אחד על אדמתנו".

הצהרותיה של השרה הטורקית עולות בקנה אחד עם התחייבותו של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, שהתחייב לפני כחודשיים להחזיר יותר ממיליון פליטים סורים לארצם, לפני יוני הקרוב, שהוא מועד הבחירות לנשיאות ולפרלמנט בטורקיה.

صحيفة الجريدة | وزيرة تركية: لن يكون هناك أي لاجئ سوري في بلادنا بحلول 2023. أكدت أن #أنقرة تعمل على منع قيام دولة إرهابية في شمال #سورية

קרדיט: אלערביה             קרדיט לתמונה: אלג'רידה