השבוע (עד ל- 4.8.22) אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

המתיחות באיו"ש נמשכת: וגם השבוע פעילות צה"ל באיו"ש נתקלת בחמושים, ומגיעה לכדי קרבות ירי. במחנה הפליטים ג'נין נהרג מחבל בחילופי אש עזים שליוו את מעצרו של בסאם אלסעדי מראשי הג'האד האסלאמי ב גזרה. בשכם, שוטר פלסטיני נורה ונעצר לאחר שירה לעבר מחסום צבאי ישראלי בכפר חוארה שמדרום לשכם. בתקרית נוספת בשכם נפצעו שני מחבלים ונעצרו גם כן. בעימותים בכפר אלמע'יר נהרג מתפרע פלסטיני. בעקבות מותו, ירדו מאות מבני הכפר לציר אלון ורגמו באבנים רכבים ישראליים שעברו במקום. קרבות ירי התפתחו גם באזור טובאס, ובמחנה הפליטים אלפארעה, הסמוך. וגם באזור חברון, בוצע ירי לעבר כח צה"ל, ללא נפגעים. ובשכם, שם נפצעו שני מחבלים.

הנה תמונות מתקרית הירי במחנה אלפארעה

 

יצויין, כי בעקבות מעצרו של בכיר הג'האד האסלאמי בג'נין, נשמע חשש מירי רקטות ונשק נ"ט מכיוון הרצועה. המעברים לרצועה נסגרו, כמו גם חלק מכבישי "עוטף עזה", כולל תנועת הרכבות לאזור שדרות ונתיבות. צעדים אלו המשדרים מידה רבה של פניקה עוררו לא מעט ביטויי שמחה מחד ולעג מצד שני. "ישראל החזקה נבהלת מקומץ מחבלים מעזה".
אין ספק שצעדים כאלה מעודדים את התקרית הבאה. גם מצעד משפחת גולדין מעורר הרבה עניין בקרב הפלסטינים, תוך תקווה להניע בעקבותיו מהלך של "שחרור מחבלים", וזאת לאחר שהתרגיל התקשורתי של דובר "גדודי אלקסאם", המכונה "אבו עבידה", הסתיים בלא כלום מבחינת "מלחמת התודעה". החמא"ס מנסה ליצור כל העת ספקות בנוגע לשאלת מותו של החייל אורון שאול, שעקבותיו אבדו במהלך מבצע "צוק איתן". אבל היו בטוחים שאם הוא אכן היה בחיים אנשיה לא היו מהססים להציג אותו כדי לסחוט תמורה משמעותית, לפחות כפי שקיבלה התנועה עבור גלעד שליט.

 

תוצאות מבחני הבגרות שפורסמו בשבת התקבלו כצפוי בחגיגות של ירי זיקוקין ואף ירי חי באוויר, אבל ניתן היה להבחין שלמאמץ ההסברתי המוקדם היה אפקט מסוים והיקף הירי באוויר, אכן פחת בעיקר בעזה, ובמידה פחותה באיו"ש. עדיין היקף ירי הזיקוקים היה נרחב בשני האזורים. בטול כרם עצרה המשטרה הפלסטינית אב ובנו שגרמו לפציעת עובר אורח בעקבות ירי באוויר שביצעו במסגרת החגיגות. לפי נתוני המשטרה באיו"ש נפצעו ב- 48 השעות שמאז פרסום תוצאות מבחני הבגרות 6 אנשים מירי חי, ועוד 5 מזיקוקים.

הנה תמונות מהרצועה, שכפי שניתן לראות גם שם חגגו:

מי שפחות חגגה היתה נור סוירכי מעזה שזכתה לכינוי "אום אללוז", משום שבראיון לטלוויזיה אמרה שהבחינות היו כמו "שקד" (לוז), וסיפרה שהנבחנים קיבלו תשובות מגורם חיצוני לחלק מהשאלות. אולי כדי להוכיח שאין אמת בטענה זו, קיבלה סוירכי ציון נכשל בבחינות (44), ותמונותיה פורצת בבכי עם היוודע התוצאה שודרו ברשתות החברתיות בהרחבה. אך אל דאגה, סוירכי שהפכה ל"כוכבת רשת", זכתה מיד להצעה לעבוד במחלקת יחסי ציבור של קניון עזתי, במשכורת גבוהה מזו שרוב מי שהצליחו במבחני הבגרות יוכלו לחלום עליה.

הנה תמונות של אום אללוז עם היוודע התוצאות:

במישור הכלכלי: ממשלת הרש"פ הגיבה בזעם על החלטת ממשלת ישראל ליישם את החוק המורה על ניכוי הכספים שהרש"פ מעבירה למשפחות המחבלים, מכספי המיסים המועברים לרש"פ. בחודשים האחרונים עקפה ממשלת ישראל את החוק באמצעות הגדרת סכומים אלה כ"הלוואה" (שלא על מנת להחזיר). הועד הפועל של אש"ף כונס כדי לבחון דרכי תגובה, ומחמד אשתיה, ראש ממשלת הרש"פ הזהיר, כי מהלך זה יקשה עוד יותר על המצב הכלכלי, אבל לא יביא לשום שינוי בתמיכה הכספית של הרש"פ במשפחות המחבלים.
וכדי לפצות על הגירעון, האיחוד האירופי הכריז, כי בשבוע הבא יעביר את החלק הראשון של המענק הכספי לתקציב הרש"פ, לאחר תקופת הקפאה ממושכת בשל ההסתה בספרי הלימוד, וחוסר השקיפות בניהול התקציב. האיחוד התנה את העברת הכספים בצמצום הגירעון התקציבי, אך אל דאגה, ברגע האמת הוא שוב יוותר על התנאים.

במקביל, הודיעה הרש"פ, כי במשכורות חודש יולי שתשולמנה השבוע יקבלו העובדים 10% מהכספים שנוכו משכרם בחודשים האחרונים, בהם קיבלו רק 80% משכרם, כשבמקביל, גם החודש יקבלו העובדים רק 80% משכרם. את ההיגיון במהלך כזה, רק הפלסטינים יכולים להבין.
פעילי תנועת "רוצים לחיות" (בדנא נעיש), כולם עזתים שהיגרו לחו"ל, קראו לתושבי הרצועה לצאת להפגנות נגד שלטון החמא"ס נוכח המצוקה הכלכלית והחברתית. ספק אם לקריאה של גורמים החיים בחו"ל תהיה היענות מצד מי שנתונים תחת שלטון החמא"ס, או כפי שאומר המשפט הערבי: "לא דומה מי שידו במים, למי שידו בתוך האש". ועדיין, המציאות ברצועה מביאה עוד ועוד צעירים עזתיים לנסות להגר למרות הקשיים הרבים והסכנות הכרוכות בכך.

 

השבוע נהרג צעיר מנציראת, בעת שניסה לשחות מתורכיה לכיוון האי היווני קוס, ולא מדובר במקרה ראשון בתקופה האחרונה.
מאיו"ש ההגירה מתנהלת בלא סיבוכים, אבל ברור שהמצב הכלכלי באזור טוב בהרבה מבעזה, ועל כך תעיד העובדה שבמהלך יולי יצאו דרך גשר אלנבי רבע מליון איש לחו"ל. יצויין, כי בקרוב תחל הפעלת טיסות צ'רטר מיוחדות לפלסטינים דרך שדה התעופה רמון שמצפון לאילת, גם כדי להקל על העומס בגשר אלנבי.
בתחום הפנים, תצויין החלטת בית המשפט הצבאי של החמא"ס ברצועה לגזור עונש מוות על ג'בריל קרמוט, פעיל חמא"ס שרצח את חמיו בן משפחת דרדונה ואת בתו הקטנה, לפני כשלושה שבועות. בן משפחתו שסייע לו נידון לשנת מאסר.
ובאיו"ש נמצאה בואדי באזור קלקיליה גופת צעיר שבוע לאחר שנחטף על רקע פלילי. המשטרה הפלסטינית עצרה חשוד שהודה ברצח, אך לא פירטה מה הרקע למעשה.

בציפיה לגאולה שלמה- שבת שלום

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש    קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות