"ג'ינסו מעופף": מהו הטיל האמריקאי המסתורי שהרג את איימן אל-זוואהירי?

מנהיג אל-קאעידה, איימן אל-זוואהירי, חוסל כששני טילים פגעו בביתו בקאבול, אפגניסטן. אך הבניין אינו ניזוק מהפיצוץ ואיש לא נפגע בתהליך. שני האלמנטים הללו מצביעים על כך שהאמריקאים השתמשו ב-Hellfire R9X, טיל בעל שישה להבים חדים מאוד שחתכו את מטרתו אך לא פוצצו אותו.

השימוש ב-R9X לא זכה להודעה רשמית על ידי הפנטגון או ה-CIA, שתי הישויות האמריקאיות האחראיות להתנקשויות ממוקדות של מנהיגים קיצוניים.

קיומו של הטיל נרמז לראשונה במרץ 2017, כאשר מנהיג אל-קאעידה בכיר, אבו אל-ח'יר אל-מסרי, נהרג בתקיפת מזל"ט בעת שנסע במכונית בסוריה.

תמונות דאז הראו חור גדול בגג המכונית. פנים המכונית, כולל יושביה, נקרעו  לגזרים אבל החלק הקדמי והאחורי של המכונית נראו שלמים לחלוטין. מאז, שורה של התקפות ממוקדות השיגו תוצאה דומה.

עד אז, טילי הלפייר "קונבנציונליים" – שנורו על ידי מסוקים או מל"טים – היו ידועים בהתפוצצויות העוצמתיות שלהם ובנזק הנלווה שלעתים קרובות הם גורמים.

הנשק המסתורי החדש בו השתמשו האמריקאים זכה לכינוי "הג'ינסו המעופף", על שם פרסומת טלוויזיה פופולרית בשנות ה-80 של סכיני מטבח ממותגי ג'ינסו, שיכולים לחתוך פחיות אלומיניום בקלות רבה ולא לאבד מהחדות שלהן.

הטיל, שכונה גם "פצצת הנינג'ה", הפך לתחמושת המועדפת להרג מנהיגי קבוצות ג'יהאדיסטיות, תוך הימנעות מנפגעים אזרחיים. נראה שזה מה שקרה בקאבול עם אל-זוואהירי.

גורם רשמי אמריקאי אמר לכתבים כי מנהיג אלקעידה עמד לבדו על מרפסתו ביום ראשון, 31 ביולי, כאשר מל"ט אמריקאי ירה שני טילי Hellfire.

הבכיר  הוסיף כי בבית נכחו באותו זמן בני משפחתו של מנהיג אל-קאעידה, אך "הם לא הותקפו במתכוון ולא נפצעו". בתמונות נראים חלונות שרופים בקומה אחת, אך שאר הבניין, כולל חלונות בשאר הקומות, עדיין במקום.

קרדיט: דפנס ערביכ