פרטים חדשים על חיסולו של אל-זוואהירי

במכה הגדולה ביותר לאל-קאעידה מאז הריגתו של מייסדו, אוסאמה בן לאדן ב-2011, הודיעה ארצות הברית ביום שני כי מנהיג הארגון, איימן אל-זוואהירי, נהרג במתקפת ארה"ב באפגניסטן, בתחילת השבוע.

גורם בכיר בממשל של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר כי אל-זוואהירי הסתתר במשך שנים, והוסיף כי תהליך איתורו והריגתו הוא תוצאה של העבודה "הקפדנית והבלתי נלאית" של הלוחמים בקהיליית הלוחמה בטרור והמודיעין, לפי "רויטרס".

בכיר אמריקאי אחר אישר כי הפעולה בוצעה על ידי מזל"ט של ה-CIA, וציין כי הפעולה כללה מעקב אחריו "דרך משפחתו", לפי העיתון " פוליטיקו ".

הפעולה התרחשה ב-6:18 בבוקר, שעון מקומי – קאבול בזמן שמנהיג אל-קאעידה עמד במרפסת ביתו.

כיצד אותר אל-זוואהירי?

במשך שנים רבות ידעה ממשלת ארה"ב על רשת שלהערכתה תומכת באל-זוואהירי, ובשנה האחרונה לאחר נסיגת ארה"ב מאפגניסטן, גורמים רשמיים עקבו אחר אינדיקציות לנוכחות אל-קאעידה במדינה. כך מדווחת סוכנות רויטרס.

השנה, קבעו גורמים רשמיים , משפחת אל-זוואהירי, אשתו, בתו וילדיו, עברו לגור בבית בטוח בקאבול לפני שהבינו כי גם אל-זוואהירי נמצא באותו מקום.

"זיהינו השנה שמשפחת אל-זוואהירי עברה לבית בטוח בקאבול", אמר הבכיר האמריקני, שצוטט על ידי פוליטיקו, והוסיף, "ואז זיהינו את אל-זוואהירי באותו מקום באמצעות מספר רב של סוכני מודיעין".

במהלך מספר חודשים גורמי המודיעין וידאו ,שוב ושוב, שהם זיהו נכון את אל-זוואהירי בבית הבטוח בקאבול.

בתחילת אפריל הם החלו לתדרך בכירי ממשל, ולאחר מכן היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן תדרך את הנשיא ג'ו ביידן.

הגורם בממשל האמריקני ציין כי "ההרגל של מנהיג הטרור לעמוד במרפסתו איפשר לארצות הברית לפקח עליו ולאשר את זהותו", לפי מה שדווח ב"רויטרס".

ברגע שאל-זוואהירי הגיע לבית הבטוח בקאבול, אמר הבכיר, הוא לא עזב אותו ונצפה במרפסת שלו, שם בסופו של דבר הוא חוסל, לפי הסוכנות.

גורמים רשמיים חקרו את השיטה והאופי של בניית הבית הבטוח ובדקו את דיירי הבית כדי להבטיח שארצות הברית תוכל לבצע בביטחון את חיסולו של אל-זוואהירי מבלי לאיים על בטיחות הבניין ולמזער סיכונים לאזרחים ולמשפחתו של אל-זוואהירי, דיווחה רויטרס.

בשבועות האחרונים, הנשיא ביידן קיים פגישות עם יועצים בכירים וחברי הממשל כדי לבחון מידע מודיעיני ולהעריך את דרך הפעולה הטובה ביותר.

ב-1 ביולי, חברי הממשל, כולל מנהל ה-CIA ויליאם ברנס, תדרכו את הנשיא ביידן, על מתווה המבצע המוצע, בחדר המצב של הבית הלבן.

ביידן שאל "שאלות מפורטות על מה שידענו וכיצד ידענו זאת" ובחן מקרוב דגם של בית הביטחון שהוכן על ידי המודיעין, אמר הבכיר.

ביידן אמר, ביום שני, כי אל-זוואהירי נהרג בתקיפת מזל"ט "ללא נוכחות של כוחות אמריקאים על הקרקע", והוסיף כי הפעולה "הוכנה ובוצעה בדיוק רב".

הוא הדגיש כי "לאחר שבדקתי היטב את המידע, אישרתי את החיסול שיוציא אותו מהמשחק, אחת ולתמיד".

"אף אחד מבני משפחתו או כל אזרחים אחרים לא נפגעו מהתקיפה", הוסיף.

הבכיר אמר כי הנשיא שאל לגבי תאורה, מזג אוויר, חומרי בניין וגורמים נוספים שעשויים להשפיע על הצלחת המבצע, וכן ביקש הנשיא לנתח את ההשלכות האפשריות של תקיפה בקאבול, לפי "רויטרס".

קבוצה נבחרת של עורכי דין בכירים ,העובדים במספר סוכנויות, בחנה דוחות מודיעיניים ואישרה כי אל-זוואהירי הוא יעד חוקי בהתבסס על המשך מנהיגותו באל-קאעידה.

ב-25 ביולי, אמר הבכיר, הנשיא הזמין את חברי המפתח בממשל שלו ואת יועציו לתדרוך אחרון ולדון כיצד הרצח של זוואהירי ישפיע על יחסי אמריקה עם הטליבאן, בין היתר, דיווחה רויטרס.

לאחר ששמע את דעותיהם של אחרים בחדר, אישר ביידן "תקיפה אווירית מדויקת" , כזאת שתפחית את הסיכון לנפגעים אזרחיים.

מזל"ט ביצע לבסוף את התקיפה בשעה 21:48 EDT (0148 GMT) ב-30 ביולי, תוך שימוש בטילי Hellfire.

 הצלחה מודיעינית

ההודעה מגיעה כמעט שנה לאחר שארצות הברית סיימה את הנסיגה מאפגניסטן, לאחר שהייתה שם מאז 2001 בעקבות פיגועי ה-11 בספטמבר.

חיסולו של אל-זוואהירי חושף את יכולתו של המודיעין האמריקני לפקח על פעילות הטרור באפגניסטן, למרות היעדר כוחות קרביים שם, לפי "פוליטיקו".

הסנאטור הרפובליקני טד קרוז, חבר בוועדת יחסי החוץ של הסנאט, תיאר את המבצע כ"הישג משמעותי".

"התקיפה הזו צריכה להיות מסר למחבלים, קרובים ורחוקים, אם תנסו להרוג אמריקאים, אנחנו נחפש אתכם ונהרוג אתכם", הוסיף.

בכיר לשעבר בפנטגון וקצין המבצעים החצי-צבאיים של ה-CIA בדימוס, מיק מולרוי, אמר שהתקיפה הייתה הצלחה גדולה למאמצי המלחמה בטרור של ארה"ב.

הוא הוסיף כי התקיפה הייתה "תוצאה של אינספור שעות של איסוף מודיעין לאורך שנים רבות".

בכיר לשעבר בממשל הנשיא ברק אובמה, בן רודס, תיאר את המבצע כ"היסטורי", והוסיף כי הוא "מראה שבידן לא היה צריך להחזיק חיילים באפגניסטן כדי לשמור על היכולת להילחם בטרור, " על פי הצהרותיו ל"פוליטיקו".

לאל-זוואהירי יש היסטוריה "שחורה" בתעשיית הטרור העולמית, מאחר והוא היה "המנהיג הכללי של אל-קאעידה" וגם המנהיג לשעבר של "קבוצת הטרור הג'יהאד האסלאמי המצרי", לפי אתר ה-FBI .

ממשלת ארה"ב הציעה פרס של עד 25 מיליון דולר עבור מידע עליו.

באתר ה-FBI נכתב: "על פי ההערכות, אל-זוואהירי, יחד עם בכירים נוספים באל-קאעידה, תכננו את הפיגוע ב-12 באוקטובר 2000 על המשחתת האמריקאית  USS Cole בתימן שהרג 17 אמריקאים ופצע יותר מ-30".

אל-זוואהירי סייע בתיאום הפיגועים ב-11 בספטמבר 2001 בארצות הברית, שהותירו כמעט 3,000 הרוגים.

אל-זוואהירי "מואשם בארצות הברית בגין תפקידו בפיגועים נגד שגרירויות ארה"ב בקניה ובטנזניה ב-7 באוגוסט 1998, שבהן נהרגו 224 בני אדם ונפצעו יותר מ-5,000 אחרים".

مقتل زعيم تنظيم القاعدة أيمن الظواهري بغارة أمريكية لطائرة بدون طيار في أفغانستان - YouTube

קרדיט: אלחורה ורשתות חברתיות