וושינגטון חשפה תצ"א של המל"טים האיראנים שהוצגו לרוסים לפני קניה

מוסקבה פנתה לבת בריתה, טהראן, על מנת לרכוש מל"טים, שכן ברשותה מערכת עוצמתית ומגוונת של מל"טים, והיא ספקית מרכזית של מל"טים במשך עשרות שנים. 

הפיתוח של הכוח הזה באיראן הונע בעיקר מסנקציות, לפי ניתוח של פורבס , שכן איראן לא הצליחה לייבא מטוסי קרב, וגם לא בנתה מטוסי קרב גדולים במשך שנים.

כוח מיוחד

ביום שישי חשפה איראן יחידה ימית של מל"טים המאפשרת שיגורם מספינות וצוללות, מה שמדאיג את אויביה, בעיקר את ישראל וארה"ב.

איראן שהפכה למומחית במזל"טים קרביים, בדרך כלל מייצאת את כלי הטייס שלה לנציגים באזור כמו חיזבאללה והחות'ים בתימן, המשתמשים בהם כדי לתקוף מטרות בישראל ובסעודיה.

טהראן מספקת גם – אך רק על בסיס מסחרי – ללקוחות אחרים כמו ונצואלה, אקוודור וכמה מדינות ידידותיות באפריקה.

התעשייה המתפתחת הזו מייצרת עשרות סוגים שונים של כטב"מים, מכלי טייס גדולים עם טווח של אלפי קילומטרים ועד לדגמים טקטיים, המשוגרים ביד. 

תעשייה איראנית זו כוללת דגמים רבים ומגוונים, אם כי רובם הם רק אבות טיפוס שטרם נכנסו לייצור או לשירות.

בעיצומה של המלחמה הרוסית המתמשכת באוקראינה, התברר כי טהראן הולכת לייצא את מטוסיה למוסקבה, הסובלת ממחסור חמור בציוד כתוצאה מיותר מ-4 חודשי מלחמה.

בכירים רוסים ביקרו באיראן לפחות פעמיים הקיץ כדי לבדוק את מל"טי הקרב שטהרן תעביר למוסקבה, כך אישר היום (שבת) היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ייק סאליבן.

הצבא האיראני הראה את המל"טים שלו למשלחת רוסית ב-8 וב-5 ביולי בבסיס האוויר קשאן, 200 ק"מ דרומית לטהראן, לפי תמונות לוויין שחשפה ממשלת ארה"ב, בתקופה שבה רוסיה מבקשת לחזק את הארסנל שלה נגד ההתנגדות הצבא האוקראיני במזרח המדינה.

"אנו מפרסמים את התמונות הללו שצולמו ביוני המציגות את המל"טים האיראניים שהמשלחת הרוסית עודכנה באותו יום. זה מעיד על המשך העניין הרוסי ברכישת מל"טים איראניים", אמר סאליבן.

"ככל שידוע לנו, זו הפעם הראשונה שמשלחת רוסית מבקרת בבסיס אווירי זה למטרה כזו", הוסיף.

והבית הלבן הודיע ​​ביום שני כי קיבל מידע שאיראן מתכוננת לספק לרוסיה מאות מל"טים, כולל קרביים, וכי הצבא האיראני יעביר קורסי הכשרה להפעלת הנשק הזה החל מיולי.

דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ון קירבי, אמר השבוע ל-CNN כי ניתן להשתמש במל"טים הללו לסיור ולהעברת אמצעי לחימה.

"היה חשוב לומר לעולם שאנו יודעים שרוסיה זקוקה ליכולות הנוספות הללו", אמר קירבי ביום שלישי, וציין כי הם "מגדילים באופן אקספוננציאלי את המשאבים הצבאיים שלהם".

משלחת רוסית ביקרה בשדה תעופה במרכז איראן לפחות פעמיים בחודש שעבר כדי לבדוק מל"טים המסוגלים לשאת טילים, על פי תמונות לוויין שהושגו בלעדית על ידי CNN.

לרוסיה חסרים כטב"מים חמושים באופן נואש כדי להתמודד עם עליונות צי הכטב"מים האוקראיני המצליח של מטוסי Bayraktar הטורקי, שהוכיחו את יעילותם לאורך המלחמה המתמשכת מאז ה-24 בפברואר האחרון.

עליונות טכנית

לאיראן יש כמה סוגים של מל"טים מוכחים קרביים המסוגלים לשגר טילים, כמו ה-"Muhajir-6" המיוצא לאתיופיה ו-"Shahed-129" ששימשו בסוריה ובעיראק.

ל-Shahid 129 מוטת כנפיים של 50 רגל והוא מופעל על ידי מנוע Rotax 914 החזק, המעניק לו מהירות של כ-100 קמ"ש וזמן טיסה של למעלה מ-20 שעות.

מטוס זה נושא ארבע פצצות חכמות "SADID-345" עם הנחייה מדויקת (לייזר) ומסוגל לפגוע במטרות נעות.

הדיווח אומר שסוג מל"ט זה עשוי להיות בראש רשימת הקניות של מוסקבה בגלל יכולתו לבצע משימות ארוכות טווח כדי למצוא ולהשמיד את משגרי הרקטות הניידים מדגם HIMARS של אוקראינה שסופקו על ידי ארה"ב.

מערכות נשק אמריקאיות חדישות תרמו להרס של מחסני תחמושת ומרכזי פיקוד רוסיים, הרס שהטריד מאוד את מוסקבה.

חיל האוויר הרוסי ערך רק מספר מצומצם של גיחות ועד כה הוכיח את חוסר יכולתו לפגוע במטרות כאלה, אולי בשל המחסור החריף בנשק מונחה, שהמל"טים מאיראן אמורים למלא מחסור זה.  

זו אולי הסיבה מאחורי הכישלון העגום של כוחות מוסקבה השבוע, כאשר שני מטוסי Su-27 רוסיים ניסו להפציץ מטרות באי הנחשים והחמיצו לא רק את המטרות שלהם אלא את האי עצמו. 

הרוסים גם איבדו לפחות 34 מטוסי קרב ממה שנראה כצי מבצעי קטן ונראה שהם אינם ששים לסכן אותם יותר.

הסכם איראן

איראן עשויה לספק לרוסיה מל"טים חמקנים, לאחר שפיתחה סדרה שלמה של מל"טים בלתי מאוישים שהועתקו מהמל"ט החמקני האמריקאי מדגם סנטינל  RQ-170 שהתרסק באיראן ב-2011. 

כלי טייס אלו ידועים כדגמי Simorgh ובעלי צורת כנף מעופפת ייחודית, שניים מהם, שאהיד 181 ו-191, הוצגו במהלך תרגיל "הנביא הגדול 14" ב-2020.

ה-191 יכול לשאת שני טילי Sadid-345, וה-181 הגדול יותר יכול לשאת ארבעה. 

בתיאוריה, קשה לזהות אותם על ידי מערבות ההגנה האווירית, אבל נראה שישראל הפילה רבים מהם ללא קושי ניכר, "אז ייתכן שתכונת בחמקנות לא תהיה יעילה במיוחד", נכתב בדו"ח.

אבל הדו"ח חזר לשאול שאלה לגבי מה יהיו כלי הטייס האחרים שרוסיה עשויה ליהנות מהם מאיראן, שלא נחשפו קודם לכן?

מלכודת?

אפשרות אחת היא שאיראן תוכל לספק מל"טים חדשים שפותחו ועדיין לא נחשפו, שיכולים לשמש כמלכודות "טמבל", להשיג מודיעין ולתפוס את ההגנה האווירית האוקראינית בזמן שמל"טים חמושים ירו לעברם.

ולמרות שעדיין לא ברור עד כמה המודיעין האמריקני עוסק בהסכם, לא קל לדעת אם איראן תוכל לקיים את הבטחתה, או אם הכוחות הרוסיים יוכלו להשתמש ביעילות בכל אחד מכלי הטייס הבלתי מאויישים מתוצרת איראן.

קרדיט: אלחורה    קרדיט לתמונה: CNN