התוכנית האמריקאית להקמת אזור חיץ בדרום סוריה חוזרת להיות רלוונטית

הדרום הסורי חוזר לכותרות לאחר שתוכנית אמריקאית להחייאת שיתוף הפעולה עם פלגי האופוזיציה הסורית בדרעא, בשילוב דיבורים על הקמת אזור חיץ שם, חזרה לעסוק בה.

העיתון "אל-מודון" הלבנוני חשף את קיומה של תוכנית אמריקאית להחייאת תמיכה ושיתוף פעולה עם כוחות האופוזיציה בדרום סוריה, במטרה להוות אתגר לרוסיה, בעלת השליטה המלאה על הכוחות מטעם המשטר באזור.

לדברי העיתון "מאז 2018, ארה"ב השעתה לצמיתות את העבודה בחדר התמיכה הצבאי (חפ"ק) המיועד לכוחות האופוזיציה בדרום סוריה, המכונה ה-Mok, ובסיסו בירדן, לאחר הסכם עם רוסיה לסילוק איראן מהאזור הסמוך לשטחי הגולן הישראלי, שכן ישראל חוששת מהתבססות כוחות מחיזבאללה ומהמיליציות המזוהות עם משמרות המהפכה האיראניים לאורך גבולה".

העיתון הדגיש כי מאז תחילת פלישתה לאוקראינה, רוסיה מזהירה מפני תכניות של ארה"ב והמערב לערער את היציבות באזורים שבשליטת המשטר על ידי שיתוף פעולה עם קבוצות אופוזיציה לביצוע התקפות באזורים אלו נגד כוחות המשטר והצבא הרוסי והאיראני.

העיתון ציטט מקורות אופוזיציה שאמרו כי ארה"ב כבר החלה במגעים עם גורמים שונים באופוזיציה למען מטרה זו, שהייתה חלק מסדר היום של הביקור שערכו בכירים אמריקאים באזורים שבשליטת הכורדים מארגון  SDF.

"המגעים האמריקנים כללו גם מפקדים לשעבר של צבא סוריה החופשי, כמו גם קבוצות מתנגדי משטר בא-סויידה, והתגובות של הצדדים הללו היו זהירות, במיוחד ה-SDF, שיש לה יחסים טובים עם מוסקבה, נושא שבוושינגטון רוצים לפתור".

אתמול ציטט ארגון האופוזיציה בדרום סוריה – "התכנסות אחראר חוראן" את עורך הדין האופוזיציה הסורי, סולימאן אל-קרפן, שאמר כי הקמת אזור בטוח לאורך הגבול הסורי-ירדני, בעומק של יותר מ-35 ק"מ, הפכה קרובה יותר מאי פעם.

הוא הדגיש כי בפגישה באיחוד האמירויות לפני פחות מחודש השתתפו 10 ראשי סיעות אופוזיציה לשעבר, כולל המפקד קינן אל-עיד, שנרצח ביום ראשון האחרון, במהלכה דנו בסכנת הנוכחות האיראנית מול הגבול הירדני, עיסוקה של רוסיה במלחמתה באוקראינה וההשפעה על מדינות ערב בכלל וירדן בפרט.

הוא ציין כי הוחלט להקים את האזור הבטוח באישור איחוד האמירויות הערביות, סעודיה, ירדן ומצרים, ובברכת ארה"ב וישראל, כדי לשים קץ להשפעה האיראנית בדרום סוריה, והציע כי תושבי הדרום ישלטו באזור, ושהמעבר עם ירדן ינוהל על ידי המשטר, וזה מה שהרוסים הציעו בסוף 2017, והאופוזיציה דחתה זאת בזמנו.

מקורות יודעי דבר אמרו כי יישום התוכנית באזור תתבצע בקרוב, באישור שבשתיקה של המשטר, המבקש לחזור לליגה הערבית כהכנה לחזרה לפעילות מדינית מחדש.

באמצע מאי האחרון, מלך ירדן, עבדאללה השני, השמיע אזעקה בנוגע להתפשטות המיליציות האיראניות לאורך גבולות ארצו בדרום סוריה, תוך ניצול מצב שהעולם עסוק בנושאים בוערים אחרים וההתעסקות של רוסיה בפלישה לאוקראינה.

בראיון למוסד הובר האמריקאי אישר המלך עבדאללה כי ארצו עומדת בפני הסלמה אפשרית בגבולותיה עם סוריה, וכי את הוואקום שרוסיה השאירה שם ימלאו איראן ושלוחותיה.

הצהרות אלו הגיעו לאחר הפצת מספר דו"חות המאשרים את התפשטות המיליציות האיראניות בסוריה בכלל ובאזור הדרום בפרט, לפי העיתון "א-שרק אל-אווסט" איראן התמקמה במחסני מוהין האסטרטגיים ממזרח לחומס לאחר נסיגת הכוחות הרוסיים ממנה.

מהמידע עולה כי רוסיה פינתה את מקומה להתרחבות המיליציות האיראניות בסוריה, בשל עיסוקה באוקראינה, ומנעה כל פריצה בהתקדמות הצבאית שהשיג משטר אסד בתמיכה רוסית בשנים האחרונות.

הדובר הרשמי של מיליציית "כינוס אחראר חוראן", אבו מחמוד אל-חוראני, אמר שההצהרות הירדניות הרשמיות והתגברות הדיבורים על דרום סוריה הוכיחו שיש איזו כוונה לשנות את המציאות באזור זה.

אל-חוראני אישר בהצהרה בלעדית לסוכנות התקשורת זיתון כי "זו הסיבה לדאגה של איראן, שהחליטה לעבור לפעילות מנע בדרום הסורי, בתוך שלושת המחוזות שלה (דרעא, קוניטרה ואסוויידה), כדי לקדם כל מהלך צבאי שעלול להגיע מהגבול הירדני, או דרך בסיס אל-תנף".

44

קרדיט: זייתון ניוז