היום לפני מאה שנה החלה מלחמת האזרחים באירלנד

היום לפני מאה שנה החלה מלחמת האזרחים באירלנד בין תומכי הסכם השלום עם בריטניה מדצמבר 1921 לבין מתנגדיו, מרביתם פעילי השטח של הצבא האירי הרפובליקני (IRA). ההסכם עם בריטניה, שסיים את מלחמת העצמאות, חילק את האי בין ששת המחוזות של צפון אירלנד לבין 26 המחוזות של מדינת אירלנד החופשית בדרום.

המלחמה הסתיימה במאי 1923 בניצחון של תומכי ההסכם, שזכו לסיוע פעיל מבריטניה, ובמחיר של יותר מאלף הרוגים, הבולט שבהם היה מייקל קולינס, גיבור מלחמת העצמאות ששימש ראש הממשלה הזמנית ושר האוצר ונרצח במארב של מתנגדי ההסכם באוגוסט 1922.

יריית הפתיחה של המלחמה הייתה בשעה 4:00 לפנות בוקר עם התקפה של כוחות הממשלה הזמנית על מתחם בתי המשפט של דבלין, שם התבצרו המתנגדים שסירבו להיענות לדרישה להתפנות. הקרב נמשך שבוע ובמהלכו עלה באש גם משרד הרשומות הציבוריות שהכיל מסמכים מ-700 שנה של היסטוריה אירית שכמעט כולם הושמדו כליל.

לרגל יום השנה, נחנך אתמול "אוצר הרשומות הווירטואלי של אירלנד", פרויקט ענק שבמסגרתו חוקרים מטריניטי קולג' בדבלין, יחד עם עשרות ארכיונים באירלנד, בבריטניה, בארה"ב ובאוסטרליה, הצליחו לשחזר וליצור מחדש את הארכיון שאבד בשריפה ב-1922. 150 אלף רשומות ויותר מ-6,000 מפות מהשנים 1174 עד 1922 זמינות באתר הפרויקט, בהם רשומות של תשלומי משרד האוצר על גבי עור חיה מהמאה ה-13 והמפקד הראשון של אירלנד משנת 1766, לצד שחזור תלת ממד מדויק חיצוני ופנימי של בניין הרשומות כפי שהיה עד הפיצוץ ההרסני.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבא עולמי     קרדיט לתמונה: ויקיפדיה