השבוע (עד ל- 9.6.22) אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

גם השבוע נמשכת המתיחות בשטח, ובכלל זה נסיונות לפגע בכוחות צה"ל ברחבי איו"ש, כולל בנשק חם, אם כי בהיקף קטן מבשבועות האחרונים, בדגש על גזרות שכם וג'נין. תושב הכפר אלמדיה נורה למוות לאחר שהשליך בקת"ב לעבר כח צבאי באזור גדר המערכת.

הנה תמונות מהלווייתו בכפר, הקטן והשקט בדרך כלל:

במקביל, דיווחה הרש"פ על איתור מפעל ליצור חומרי נפץ מטעם החמא"ס, בעיירה ביתוניא, ומעצר 15 מפעילי התנועה, בטענה שמטרתם היתה לפגוע בבכירים ובמבנים של הרש"פ. בחמא"ס מתעלמים מהטענות.
ברקע לדברים: חרושת שמועות על מותו של יו"ר הרש"פ, שלא נראה בפומבי מזה כשבוע. הרש"פ מכחישה ופרסמה תמונה של יו"ר הרש"פ עם עתון. אך בכנס בו היה אמור להופיע הוא הסתפק בנאום טלפוני.
בבחירות לאיגוד הרופאים באיו"ש, נחלו אנשי הפת"ח תבוסה קשה, וזכו בנצחון רק במחוז ראמאללה, בעוד הרשימה העצמאית שנתמכה ע"י גורמי האופוזיציה נצחה ביתר שבעת המחוזות. שוקי צבחה, היו"ר היוצא של האיגוד שעמד בראש הרשימה העצמאית נבחר מחדש לראשות האיגוד.
ברקע, הערכות לבחירות ראשונות מזה 4 שנים למועצת הסטודנטים באוניברסיטת "אלנג'אח" בשכם. הארוע הביא לשורה של תגרות ועימותים בין אנשי החמא"ס והפת"ח במוסד, ולטענות על התערבות פסולה של מנגנוני הרש"פ בנעשה בין כתלי הקמפוס.

הנה תמונות מתגרה בין כתלי המוסד

ובעזה: אנשי דחלאן הביעו סיפוק מכך שאנשיהם זכו ב- 6 מתוך 13 המושבים באיגוד הרוקחים ברצועה, מול 7 לרשימה משותפת של החמא"ס הגא"פ והחזית העממית. בהישגם הם רואים מעין פיצוי לכשלון בבחירות לאיגוד עורכי הדין. חשוב לציין ששני האיגודים אינם מהווים מדגם מייצג כלשהו לאוכלוסיה.

הנה כתבה על בחירות הרוקחים:

בתוך כך, נעשה נסיון לפגוע בעורך דין עזתי בתוך בניין בית המשפט ע"י שפיכת חומר דליק ונסיון להציתו. התגובה הזריזה גרמה לכך שהאיש נפגע באורח קל בלבד. בתגובה השבית איגוד עורכי הדין את בתי המשפט ליממה.

הנה כתבה בנושא:

לצד זאת ניסה צעיר עזתי נואש להצית עצמו במרכז העיר עזה. גם כאן הוא יצא עם פגיעה קלה בלבד, לאחר התערבות הנוכחים במקום.
ועוד בעזה, החלו בחירות פנימיות בתוך שורות הג'האד האסלאמי. בחירות שניות מאז ייסוד הנועה, כשהקודמות נערכו ב- 2018. לצד הבחירות ברצועה אמור להתנהל הליך בחירה גם באיו"ש ובחו"ל על בסיס חשאי. בכל מקרה לא מדובר בהליך דמוקרטי מסודר, והבחירות לא צפויות להביא למאבקי כח פנימיים בארגון הטרור.
במקביל, הודיעה החזית העממית על בחירה באסיר עהד אבו ע'ולמא מהכפר בית פוריכ במקור למנהיג אסירי התנועה בבתי הכלא. אבו ע'ולמא נדון למאסר עולם בשל מעורבותו ברצח השר רחבעם זאבי הי"ד יחד עם המזכ"ל אחמד סעדאת.
ובאיו"ש, סכסוך חמולות בין תושבי כפרים באזור טול כרם, הביא לחילופי אש ויריות הן בשכם והן בטול כרם. בטול כרם נפצעו שני אנשים מהירי לעבר ביתם. בד בבד, דווח על דקירה למוות של צעיר באזור ג'נין, ככל הנראה על רקע פלילי.
ואחרי כל אלה, במוקד דעת הקהל סוגיית יוקר המחיה, בייחוד לאחר ייקור מחירי הדלק. בחברון הוקם מעגל מחאה, ונערכה תהלוכה של נהגי משאיות. יצויין, כי הרש"פ ספגה לאורך תקופה את התייקרות הדלקים, ולא העלתה את המחירים כמו בישראל, עד שנאלצה גם כן להעלות מחירים. מארגני המחאה טוענים שמנגנוני הרש"פ ניסו להצר את צעדיהם ואף עצרו חלק מהפעילים. במקביל, דווח על כינוס חירום של ממשלת הרש"פ לבחינת דרכי התמודדות עם גל ההתייקרויות.

הנה כתבה בנושא:

בתוך כך, העבירה ישראל לרש"פ חצי מליארד ₪ כספי המיסים הנגבים בשם הרש"פ. גם הפעם לא קוזז הסכום שהרש"פ מעבירה למשפחות ה"שהידים" והאסירים, למרות שמיד לאחר ההעברה שולמו הקיצבאות למשפחות אלו, יחד עם המשכורות לעובדי המנגנון הציבורי. גם ממשלת החמא"ס בעזה הודיעה על תשלום קיצבאות למשפחות אסירים ו"שהידים", שהרש"פ הפסיקה לשלם להם קיצבה בשל קרבתם לחמא"ס ולאנשי דחלאן.
ברחבי איו"ש ועזה, נשלמות ההכנות ליציאת עולי הרגל לאחר שתי שנות הפסקה בעקבות הקורונה. היציאה תחל בשבוע האחרון של חודש יוני, כאשר חג הקרבן יחול לפי מירב ההערכות ב- 09 יולי (המועד הסופי, ייקבע על פי מולד הירח).
והעדה השומרונית, ציינה בהר גריזים את חג השבועות, שחל השנה במקביל לחג היהודי, שכן השומרונים סופרים 50 יום מצאת השבת הראשונה של חג הפסח, ולא ממוצאי החג הראשון של הפסח כמנהג היהודים.

הנה תמונות מהחגיגות:

עד כאן להשבוע, שבת שלום

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש