הגורמים לאוסטאופורוזיס והסימפטומים שלה שכדאי להיזהר מהם

אוסטאופורוזיס מופיע כאשר העצמות מתחילות לאבד תוך זמן קצר כמה מינרלים חיוניים כמו סידן והגוף לא יכול להחליף את המינרלים הללו במהירות מספקת, כך שהעצמות הופכות פחות צפופות, מאבדות את כוחן והופכות קלות לשבירה.

 

אוסטאופורוזיס – המחלה השקטה

אנשים רבים אינם יודעים שיש להם אוסטיאופורוזיס עד לאחר שמופיע שבר, ולכן רבים מכנים את האוסטאופורוזיס "המחלה השקטה". מחלה זו פוגעת לעיתים קרובות בנשים, אך היא יכולה לקרות גם לגברים בגיל מבוגר, וגילוי וטיפול במחלה מסייעת במניעת התרחשות של אוסטאופורוזיס ללא איבוד חוזק העצמות וללא שברים.

גורמי סיכון לאוסטאופורוזיס

חוזק העצם קשור לגודלה ולצפיפותה. לגבי צפיפות העצם, היא קשורה לרמות הסידן והזרחן בגוף, בנוסף למינרלים נוספים המשתתפים ביצירת העצמות.

כאשר העצמות מכילות פחות מינרלים מהנדרש, העצמות מאבדות מכוחן ובסופו של דבר מאבדות את יכולת התמיכה הפנימית שלהן.
המחזור השלם של התחדשות העצם מתרחש תוך תקופה של שלושה חודשים, כאשר הגוף אצל צעירים פועל לייצור רקמת עצם חדשה בקצב מהיר יותר ממה שנדרש כדי להתפורר או לפרק רקמת עצם ישנה, ​​כלומר מסת העצם עולה ללא הרף אצל צעירים , ומסת העצם מגיעה לשיאה באמצע העשור השלישי לחייו של אדם.

התחדשות רקמת העצם נמשכת גם לאחר מכן, אך הגוף מאבד יותר רקמת עצם ממה שהוא יכול לייצר.

הסיבות משתנות בהתאם לסיבות הבאות:

מגדר
שיעור השברים הנגרמים מאוסטאופורוזיס בנשים גבוה פי שניים מאשר בגברים. הסיבה לכך היא שנשים מתחילות את חייהן עם רמות נמוכות יותר של מסת עצם ולנשים תוחלת חיים ארוכה יותר מאשר לגברים.

גיל המעבר – הירידה הפתאומית ברמות האסטרוגן בגיל המעבר מובילה לאובדן מוגבר של מסת עצם, ונשים בעלות מבנה גוף דק או קטן נמצאות בסיכון גבוה יותר לפתח אוסטאופורוזיס.

מחסור בטסטוסטרון
בעוד שגברים עם רמות טסטוסטרון נמוכות נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח אוסטאופורוזיס מאשר גברים אחרים, גברים מעל גיל שבעים וחמש הם בין הקבוצות בסיכון הגבוה ביותר לפתח אוסטאופורוזיס.

גיל
ככל שאנשים מזדקנים יותר, כך גדל הסיכוי לפתח אוסטאופורוזיס, שכן העצמות נחלשות עם העלייה בגיל.

היסטוריה משפחתית
אוסטאופורוזיס היא מחלה גנטית, כלומר אם להורה או אח במשפחה יש אוסטאופורוזיס, הדבר מגביר את הסיכון לאדם לפתח אותה, במיוחד אם ההיסטוריה המשפחתית כוללת מקרים של שברים בעצמות.

מבנה השלד
הסיכון לפתח אוסטאופורוזיס גבוה במיוחד אצל גברים ונשים בעלי מבנה גוף דק או קטן, מכיוון שמסת העצם שלהם כבר קטנה.

צריכת טבק
עדיין לא ברור איזה תפקיד ממלא הטבק בהתפתחות אוסטיאופורוזיס, אבל החוקרים מסכימים שהטבק מחליש את העצמות.

רמת האסטרוגן
מידת הסיכון לאוסטאופורוזיס אצל נשים יורדת ככל שהן מגיעות מאוחר יותר לגיל המעבר וככל שהמחזור החודשי שלהן מופיע מוקדם יותר, אולם הסיכון לאוסטאופורוזיס עולה ככל שתקופת הימצאות הורמון האסטרוגן קצרה יותר. הסיבה עשויה להיות עקב מחזור לא סדיר, או מעבר לגיל המעבר לפני גיל ארבעים וחמש.

מהי אוסטאופורוזיס?

תסמינים מוקדמים של אוסטיאופורוזיס:

במקרים רבים, יתכן וקשה יהיה להבחין בתסמינים או בסימנים, ואחרים אינם יכולים לדעת שיש להם אוסטיאופורוזיס עד לאחר התרחשות שבר, אך ישנם כמה סימנים ותסמינים שעלולים להופיע ושכדאי לשים לב אליהם היטב, כולל:
נסיגת חניכיים: החניכיים יכולים לסגת (נראות לא במקום) בלסת אם אבדה עצם כלשהי.

אחיזה חלשה: מחקרים מצאו כי אחיזה חלשה קשורה לצפיפות מינרלים נמוכה יותר של העצם, ואחיזה חלשה מגבירה את הסבירות לנפילות.

ציפורניים חלשות ושבירות: חוזק הציפורניים הוא אינדיקטור לבריאות העצמות, שכן חולשתן עשויה להעיד על אפשרות לאוסטאופורוזיס, אך לאחר שלילת כל גורם פתולוגי אחר.

תסמינים של אוסטאופורוזיס מתקדם או חמור:

כאשר אוסטאופורוזיס מתחיל להשפיע על העצמות באופן משמעותי, כמה תסמינים ברורים ומסוכנים יופיעו בגוף, והם:

אובדן גובה: נוכחות של שברי דחיסה בעמוד השדרה עלולה לגרום לאדם להיות נמוך יותר, וזהו אחד התסמינים הבולטים ביותר של אוסטיאופורוזיס.

חשיפה לשבר כתוצאה מנפילה: שברים יכולים להתרחש כתוצאה מנפילה פשוטה ובמקרים מסוימים אדם עלול לסבול משבר כתוצאה משיעול או התעטשות קשים.

כאבים בגב ובצוואר: הימצאות שברי דחיסה כתוצאה מאוסטאופורוזיס עלולה לגרום לכאבים עזים בגב ובצוואר, כתוצאה מלחץ החוליות הפגועות על העצבים היוצאים מחוט השדרה.

אוסטאופורוזיס

עקמומיות הגב: לחץ החוליות גורם לעקמומיות קלה בגב העליון, ועקמומיות זו גורמת לכאבי גב וצוואר ולעיתים לקשיי נשימה.

תסמינים של אוסטיאופורוזיס אצל מתבגרים

תסמינים של אוסטיאופורוזיס אצל מתבגרים כוללים:
כאבים בגב התחתון.
כאבים בירכיים ובברכיים.
כאבים במפרקים, בקרסוליים וברגליים.
קושי בהליכה.
נוכחות של שברים ברגליים ובקרסוליים.

V6d5q

תסמינים של אוסטיאוארתריטיס ביד

תסמינים של דלקת מפרקים ניוונית המופיעים ביד משתנים מאדם לאדם, והופעת התסמינים תלויה במפרקים הספציפיים שנפגעו מהמחלה, או בהיקף הפעילות של האדם הפגוע.

רוב הנפגעים עלולים לסבול מהדברים הבאים:
מרגיש כאב ביד כשמשתמשים בו כדי לעשות כל דבר.
נוקשות במפרקים, המופיעה משמעותית בבוקר. קושי להזיז את האצבעות.
אחיזת יד חלשה.
נפיחות בפרקי האצבעות או סביב פרק ​​כף היד.

תסמינים של דלקת מפרקים ניוונית בכפות הרגליים

ברוב המקרים, אוסטאופורוזיס עלולה להתקדם ללא תסמינים, או שהיא לא מאובחנת עד שהמטופל חווה כאב כתוצאה משבר, ובמקרים מסוימים עלולים להופיע תסמינים מסוימים בכף הרגל הקשורים לאוסטאופורוזיס, לרבות:
תחושת כאב בזמן הליכה.
אדמומיות ונפיחות בקדמת כף הרגל.
שברים בכף הרגל מדי פעם.

ما أسباب هشاشة العظام - Medical Magazine

קרדיט: סטפ ניוז