התזוזות הרוסיות בסוריה: נסיגה או הערכות מחדש ?

ברשתות החברתיות מדברים רבות על נסיגות רוסיות משטח סוריה, ובמקביל התפרסות איראן ומיליציותיה ומיליציית חיזבאללה הלבנונית באזורים ובאתרים הצבאיים אותם עוזבים הרוסים, דבר אשר נרמז על ידי מלך ירדן עבדאללה השני. .

הדיבורים על הנסיגה הרוסית הגיעו לאור האבדות הכבדות שנגרמו לצבא הרוסי באוקראינה, וכישלונו בהשגת יעדיו במדינה, חודשים לאחר תחילתה הרשמית של הפלישה בפברואר האחרון.

מאיפה נסוגו הכוחות הרוסיים?

לאתר החדשות הסורי- זייטון נודע ממקורות פרטיים כי כוחות רוסים פינו את עמדותיהם בחוף הסורי, בעוד שכוחות המיליציה האיראנית נפרסו באתרים מהם התפנו.

המקורות אישרו כי הכוחות הרוסיים נסוגו מאתרים צבאיים בהרי הטורקמנים והכורדים ובסביבת העיירה קסאב באזור הכפרי של לטקיה, והלוחמים הועברו לנמל התעופה הצבאי חמימים, ולאחר מכן לרוסיה.

מוקדם יותר אישר ארגון "סורים למען האמת" כי הכוחות הרוסיים בסוריה העבירו לפחות 500 לוחמים לרוסיה כדי להילחם כשכירי חרב לצד כוחותיו במזרח אוקראינה, שנרשמו בעבר אצל חברות אבטחה ומתווכים, והסבירו כי פעולות העברת הלוחמים מסוריה לרוסיה התבצעו דרך הבסיס הצבאי חמיימים.

הקולונל הרוסי (מילואים ויקטור ליטובקין) אמר כי לא ניתן לדבר על האינדיקציות לתנועה אסטרטגית כלשהי של הכוחות הרוסיים בסוריה ללא אישורים, הצהרות והבהרות רשמיות ממשרד ההגנה הרוסי. 

הוא סבר כי נסיגה חלקית של הכוחות יכולה להיות מושגת רק כתוצאה מהבנה בהקשר זה בין ההנהגות הפוליטיות והצבאיות, הן הרוסיות והן המזוהות עם משטר אסד, והסביר כי "בכל המקרים, אין עוד צורך לשמור על מערכים צבאיים רוסים בהיקפים גדולים בסוריה, במיוחד כוחות היבשה, כפי שהם כיום וניתן להסתפק בכוחות האסטרטגיים ולבצע כל פעולה דחופה מאגן הים התיכון".

הוא טען כי הדיווחים שדיברו על הוצאת הכוחות מסוריה והעברתם לחזית הקרב באוקראינה מלווים בקידום הניסיון של איראן לנצל את הוואקום שהותירה רוסיה כדי להעמיק את נוכחותה בסוריה, וכי מדובר רק בפרק חדש בשרשרת התעמולה המערבית המנסה להגביר כל החלטה בנסיגה חלקית  לטובת הלוחמה הפסיכולוגית שהם מנהלים במטרה לרמוז שהכוחות הרוסיים באוקראינה סובלים ממחסור בלוחמים.

מי מרוויח מהנסיגה החלקית של רוסיה?

החוקר בקרן הסורית למחקרים וחקר דעת קהל, רשיד חוראני, קבע כי הצבא הרוסי גדול במידותיו, ללא קשר לביצועיו הצבאיים ולציוד הישן או המודרני שלו וכי העברת יחידות צבאיות לאוקראינה נועדה כדי לנצל אנשי צבא שקבלו ניסיון קרבי בסוריה.

 

חוראני הוסיף כי הדיבורים על נסיגת הכוחות הרוסיים מסוריה מוגזמים, במיוחד שהנוכחות הרוסית במדינה היא לרוב לא בשטח, אלא כדי לספק ייעוץ ולתכנן פעולות צבאיות. וליישם אותם על ידי יחידות המזוהות עם המיליציות האיראניות ושרידי צבא המשטר.

הוא הסביר כי הגזמת הדיבורים על הנסיגה הרוסית מסוריה, ומסירת האתרים לאיראן, עשויה להועיל לישראל, לאור האינטרס בגיבוש דעת קהל עולמית שתלחץ על איראן ותאלץ אותה לסגת מסוריה.

 

רוסיה היא השליטה העיקרית בסוריה

החוקרת לענייני איראן, דיאה קדור אמרה: "למרות החדשות על נסיגות חלקיות של רוסיה לטובת איראן בסוריה, רוסיה היא עדיין השולטת העיקרית בזירה הסורית, אבל מאחור הפעם, הדוחפת את הקטר האיראני.

 

היא הוסיפה כי "ההרג האחרון של מספר רב של לוחמי מיליציות איראניות בחזיתות באזורים הכפריים של חלב היא המכה השנייה הכי כואבת שספגו המיליציות של איראן מידי טורקיה לאחר קרבות "מגן האביב" בשנת 2020, ובשני המקרים התגובה הייתה מחושבת היטב ומכוונת על ידי רוסיה". 

קדור סיימה באומרה, "למעשה, זה היה מפתיע לתאר את מערכת היחסים הרוסית-אירנית, במיוחד בסוריה, כברית, בעוד שמשקיפים רבים מתארים זאת כיחסי אהבה חד-צדדיים, שבהם איראן תמיד הייתה לוזר, ותמיד מתלוננת על בוגדנותו של האהוב בסופו של דבר".

קרדיט: זייתון ניוז