תרופות סוריות ואיראניות פולשות לשווקי לבנון ופוגעות בחולים

התרופות שמסתובבות בלבנון כבר אינן מוגבלות רק לחברות מוכרות, לאחר שהמחסור בתרופות במדינה גרם לבעיה של ממש לחולים, והשוק הלבנוני נפתח לכניסת מותגי תרופות שאינם מוכרים בינלאומית.

מוחמד האשם (בן 60) ניסה לשווא למצוא תרופות ליתר לחץ דם, בבתי מרקחת רבים, אך ניסיונותיו לא צלחו. אז הוא נאלץ להחליף אותו בתרופה חליפית, אך היא לא התאימה לו, וגרמה לו למספר סיבוכים, שהובילו אותו לבית החולים. התרופה החליפית שלא הוכרה על ידי משרד הבריאות חשפה שבריאותם של אנשים נתונה לגחמותיהם של סוחרים.

תרופות מזיקות
נושא התרופות החליפיות בלבנון אינו חדש. החוק הלבנוני איפשר את כניסתם, בתנאי שהם יהיו כפופים לבדיקות מעבדה. אבל הכאוס השולט בשוק התרופות, המחסור בכספים הדרושים לייבואם מחו"ל וכישלון החברות הגדולות לספק לשוק אותם, גרמו לסוחרים רבים לייבא תרופות ממדינות שונות, כולל איראן וסוריה.

בעבר נהגו הלבנונים לקנות תרופות ממדינות ערב כחלופה לתרופות לבנוניות, בשל מחיריהן הנמוכים. כיום, בהיעדר תרופות מורשות, הכנסת תרופות חליפיות הפכה להכרח עבור פלח גדול מאוכלוסיית לבנון, למרות הסיכונים הגבוהים.

ראש ארגון הרופאים בצפון, ד"ר סלים אבי סאלח, אינו מכחיש את קיומן של תרופות חליפיות בלבנון, ומייחס את הסיבה, בראיון לאל-מודון, לשני גורמים: הראשון מתייחס להחלטת הממשלה. לפתוח את הדלת לייבוא, והשנייה מתייחסת למחסור החמור בתרופות כתוצאה מהמשבר הכלכלי. על פי הערכות אבי סאלח, היקף שוק התרופות הלבנוני מסתכם ביותר ממיליארד ו-600 מיליון דולר בשנה, וכתוצאה מהיעדר מטבע חוץ, הפכה הכנסת תרופות חלופיות ממדינות ערב או אחרות למציאות. 

הברחות וסחר
לרוב לא ניתן להכניס תרופות ללבנון ללא אישור משפטי, הניתן על ידי הוועדה הטכנית במשרד הבריאות. על פי נהלי רישום התרופות במשרד, מוגשת בקשה לוועדה המורכבת משני רופאים, שני רוקחים ו-4 חברים נוספים, לתת להם את אישורה לאחר מילוי תנאים ספציפיים, כך שהתרופה מאושרת והופכת לחוקית. עם זאת, מאז 2019, מנגנון זה אינו מאושר ובתוקף, לדברי המקור. עבודת הוועדה הטכנית כמעט לא קיימת. לכן, חלק מהחברות ביקשו להכניס תרופות באמצעות הברחה, עוד לפני שהוצא רישיון המתיר את ייבואן. המסוכן ביותר, לדברי הגורם, אינו קשור רק לתרופות ללחץ דם או לסוכרת, אלא גם לתרופות לסרטן שנכנסו לארץ ומחולקות לחולים.

חלק מהרופאים מסרבים לרשום תרופות חליפיות לטיפול בחולים, כך עולה מעדותו של המומחה לרפואה כללית ד"ר חוסיין עיאש, משום שרישום כל תרופה שאינה כפופה לאישור ארגון הבריאות העולמי, חושף את הרופאים והמטופלים למספר סיכונים.

"הופתעתי שלאחד המטופלים שלי היה כבד מוגדל כי הוא נוטל תרופה אלטרנטיבית לטיפול בכולסטרול, לאחר שמחיר התרופה עלה יותר מפי 10, אז נאלצתי להחליף אותה בתרופה זולה יותר שהביאה לתוצאות שליליות".

أدوية سوريّة وإيرانيّة في لبنان... حاجة اللبنانيّ تتغلب على خوفه من الجودة!  | النهار

קרדיט: אלמודון וא-נאהר