קריסת ה"אגדה" של עליונות אלקטרונית רוסית: גל חסר תקדים של פריצות

במשך יותר מעשור, תחום אבטחת הסייבר במוסקבה היה מוקף בהילה גדולה והאקרים חששו לתקוף אותו, מחשש שיפגעו מהעניין, אבל המלחמה באוקראינה עודדה האקרים רבים, מה שגרם לרוסיה לסבול מגל חסר תקדים של פריצות והדלפות, כך דיווח העיתון " וושינגטון פוסט ". 

תוקפים דיגיטליים בזזו נתונים פיננסיים של ממשלת רוסיה, השחיתו אתרים ומסרו אלפי מיילים ממשלתיים לפעילים נגד סודיות. 

נתונים סטטיסטיים עדכניים של חברת האבטחה Surf Shark הראו שיותר סיסמאות ונתונים רגישים אחרים פורסמו מרוסיה במרץ ברשת הפתוחה מאשר מכל מדינה אחרת, והיוו 50 אחוז ממה שפורסם בעולם. 

המסמכים הרוסיים שפורסמו כוללים מידע ממשרד אזורי של רגולטור התקשורת הממלכתי, שחשף את הנושאים שהמשטר הרוסי היה מעוניין לעקוב אחריהם ברשתות החברתיות, וכי הגוף דיווח לשירות הביטחון הפדרלי הרוסי, שעצר אנשים שהתלוננו עליהם. הדלפה מסיבית נוספת של תאגיד השידור הממלכתי של הרדיו והטלוויזיה הכלל-רוסית חשפה 20 שנה של מיילים מרשת התקשורת בבעלות המדינה.

חלק מההדלפות הללו נעשו על ידי קבוצה קטנה של האקרים בשם "גדוד הרשת ה-65". 

גורמים רשמיים בקבוצה זו אמרו ל"וושינגטון פוסט" שהם לא מקבלים הדרכה או סיוע מפקידי ממשל באוקראינה או בכל מקום אחר.

דובר הקבוצה אמר באנגלית: "אנחנו עובדים דרך התשתית שלנו, מפנים זמן מחוץ לעבודותינו ולמחויבויות המשפחתיות שלנו למאמץ הזה, ולא מבקשים שום תמורה, כי אנחנו מאמינים שזה הדבר הנכון לעשות". 

אולי הקורבן המשמעותי ביותר של גל הפיגועים היה קריסת המיתוס של עליונות הסייבר הרוסית, שבמשך עשרות שנים סייע להפחיד האקרים במדינות אחרות, ואפילו פושעים בגבולות רוסיה עצמה. 

העיתון מציין כי ההאקרים המתנדבים קיבלו תשלום ראשון מסוגו מממשלת אוקראינה, שתמכה במאמצי ההאקרים, והציעה מטרות דרך ערוץ "צבא ה-IT" שלה באפליקציית ה"טלגרם", שבה קיים החשבון.

אותם האקרים הפיצו נתונים פרוצים, כולל שמות החיילים ומאות סוכנים של שירות הביטחון הפדרלי הרוסי. 

"יש באוקראינה מוסדות ממשלתיים שמתעניינים בחלק מהנתונים ועוזרים באופן פעיל בחלק מהפעולות הללו", ציטט העיתון אנליסט בחברת האבטחה פלאש פוינט, שדיבר בעילום שם.

חוקרים אמרו שגם פושעים רגילים שלא היה להם עניין אידיאולוגי בסכסוך עסקו במאמצים אלה להשיג כסף, תוך שהם מנצלים את העיסוק של צוותי אבטחה רוסים במאמץ הגדול והחריג הזה של הפריצה. 

זמן קצר לאחר הפלישה, אחת מכנופיות תוכנת הכופר האכזריות ביותר ברוסיה, קונטה, הודיעה כי תאבק בפעולות פריצה ותגן על האינטרסים הרוסיים במרחב הווירטואלי.

לאחר שארצות הברית סבלה מפעולות פיראטיות רוסיות, שהתגברו בתקופה האחרונה בידי כנופיות פשע עם מניעים פיננסיים שגרמו להן לתקוף בתי חולים, צינורות דלק וחברת הבשר הגדולה ביותר, הפכה רוסיה, בחודש השלישי למלחמה , למדינה הסובלת מגל חסר תקדים של מתקפות סייבר וגנבה בקנה מידה גדול של מידע ממשלתי.

Cyber-war: The United States accuse Russia of large scale attacks

קרדיט: אלחורה ו- https://www.spindox.it/