מאגרי המים בעיראק מצטמצמים ב-50%

עאון דיאב, יועץ בכיר למשרד משאבי המים, ייחס ירידה זו להיעדר גשם ולזרימה החלשה ממדינות שכנות.

בשבוע שעבר אמר גורם ממשלתי עיראקי לסוכנות הידיעות הצרפתית כי מלאי המים בעיראק ירד בחצי בהשוואה לשנת 2021 עקב היעדר גשמים והירידה בזרימת הנהרות מהמדינות השכנות.

עיראק העשירה בנפט וגז היא אחת מחמש המדינות בעולם המושפעות ביותר משינויי אקלים ומועדות להתמדבר, ומים הם נושא מרכזי במדינה חצי מדברית זו המונה 41 מיליון איש.

אדם דוג על נהר הפרת באנבר
אדם דג על נהר הפרת באנבר

"אגירת המים הזמינה היא כיום פחותה ממה שהיה לנו בשנה שעברה בכ-50%, בשל היעדר גשמים והזרימה המועטה ממדינות שכנות", אמר עאון דיאב, יועץ בכיר למשרד משאבי המים.

בצורת ומחסור במים כבר אילצו את עיראק לצמצם בחצי שטחים מעובדים לעונת החורף 2021-2022.

עיראק חולקת את מימיה, אותם היא משיגה מכמה נהרות, במיוחד החידקל והפרת, עם טורקיה וסוריה, כמו גם עם איראן. לפי בגדאד, בניית סכרים על ידי שכנותיה על מי הנהרות מפחיתה את זרימתם כשהם מגיעים לעיראק.

דיאב התייחס גם ל"שנות הבצורת הרצופות: 2020, 2021 ו-2022. לכל זה הייתה השפעה חזקה על המצב בעיראק".

הוא המשיך, "זה בהחלט נותן לנו אזהרה לגבי אופן השימוש במים בקיץ הקרוב ובעונת החורף, ולקחנו בחשבון את הגורמים הללו, ומתכננים לפי הנתונים הללו את העונה החקלאית".

באמצע אפריל הביע דיאב ביטחון שכמויות המים הנוכחיות יספיקו כדי לענות על צורכי המדינה, כך אמר לסוכנות הידיעות הממלכתית.

נהר החידקל כשהוא עובר במוסול, שם המלחמה בדאעש הרסה את התשתית
נהר החידקל כשהוא עובר במוסול, שם המלחמה בדאעש הרסה את התשתית

הבנק העולמי העריך כי בהיעדר מדיניות מתאימה, עיראק עלולה לראות ירידה של 20% במשאבי המים המתוקים הזמינים עד 2050.

במדינה שבה התשתיות נהרסו על ידי מלחמות חוזרות ונשנות ושבה תהליך השיקום הואט לאחר ההתקפות נגד של דאעש, 180 מיליארד דולר יידרשו במשך 20 שנה לבניית תשתיות חדשות, סכרים ופיתוח פרוייקטי השקיה, העריך הבנק.

אבל ב-2018, תקציב משרד משאבי המים ייצג פחות מ-0.2% מהתקציב הכולל, בשווי של 15 מיליון דולר, כך אמר הבנק העולמי בנובמבר האחרון.

קרדיט: אלערביה