חשמל בסוריה

כבר הרבה זמן לא דיברנו על חשמל בסוריה.

זוכרים שכל העולם ואשתו דיברו על שלבנון תזכה לקבל גז מצרי שיועבר דרך ירדן וסוריה ומשם ללבנון, כדי שבלבנון יוכלו להפיק חשמל?
זוכרים שדיברנו על בעיות שונות בנוגע להזרמת הגז שלכאורה כבר אמור היה להתחיל לזרום?
אז זה עוד לא קרה.

זוכרים שכל העולם ואשתו דיברו גם על הסכם הזרמת חשמל ירדני, דרך רשת החשמל הסורית אל לבנון?
זוכרים שדיברנו על בעיות ב רשת החשמל הסורית המקרטעת?
אז גם זה עוד לא קרה.

זוכרים שסיפרתי לכם על בעיות באספקת החשמל באזורים שבשליטת המשטר בסוריה?
זוכרים שסיפרתי לכם על עליות מחירי החשמל בסוריה?
אז זה חברים, עדיין קורה.

ישנם אזורים שזוכים לקבל חשמל לשעה אחת ביממה, ובשאר 23 השעות אין להם חשמל.
והחוק שדובר עליו בנובמבר שעבר, שבעקבות העברתו, מחירי החשמל היו אמורים לעלות בין 100% ועד ל 800% בסופו של דבר עבר, ותעריפי החשמל החדשים פורסמו, וכבר שבוע ששיחת היום בסוריה, זה על מחירי החשמל שזינקו.

אז על מה המהומה?
המחירים עלו לצרכנים הביתיים, לצרכנים המסחריים, ולצרכנים התעשייתיים במפעלים, בכל האזורים שבשליטת המשטר.
אז אולי המחירים לא עלו כפי שהצרכנים היו מעדיפים, ואיכשהו במרבית המקרים המחירים עלו לסורים המסכנים בין 600% ל 800%.

תעריפי החשמל לצרכן הביתי, מחולקים למספר מדרגות טווחי צריכה, עבור 600 קילוואט ראשונים, המחיר עלה מלירה אחת לקילוואט, לשתי לירות (הנה ה 100% המובטח…) בין 601 ל 1,000 קילוואט, המחיר עלה משלוש לירות לשש לירות (שוב כפול מהמחיר הקודם) בין 1,001 ל 1,500 קילוואט, המחיר עלה משש לירות ל 20 לירות (עלייה של 333%) במדרגת הצריכה הבאה בין 1,500 קילוואט ל 2,500 קילוואט, המחיר עלה מעשר לירות לקילוואט, ל 90 לירות (עלייה של "רק" פי תשע!) ובמדרגה האחרונה, של מעל ל 2,500 קילוואט, ישלם הצרכן הסורי המאושר, שזוכה לקבל חשמל בשקעים, 150 לירות סוריות במקום 125 לירות לקילוואט.

רק הצרכנים הקטנים שצורכים 1,500 קילוואט, “זכו” לעליית מחיר "מתונה” ובמקום לשלם 6,100 לירות סוריות, ישלמו מעכשיו “רק” 16 אלף לירות לחשבון האמור, כלומר עלייה בשיעור של כ 262%

צרכנים שצרכו 2,000 קילוואט, ושילמו עד עכשיו 12 אלף לירות, יאלצו לשלם מעכשיו 77,500 לירות, וזו כבר עלייה "קטנטונת" של כ 646%

ואילו צרכנים שצרכו 2,500 קילוואט ושילמו עד עכשיו 18 אלף לירות סוריות, כיסם יתרוקן מסכום פעוט של 130 אלף לירות, עלייה "פצפונת" של כ 722%…!

ומה על צרכנים מסחריים, תעשייתיים, ואחרים?
כמובן שישנם תעריפים שונים לצרכן מסחרי, שלטי חוצות, תעשייה, משאבות מים, תאורה ציבורית, בתי תפילה, מוסדות ממשלה, חקלאות ועוד, ויש הבדל בתעריף לכל אלו, לצרכן במתח נמוך, כמו המתח הרגיל של הצרכן הביתי, לצרכנים שמקבלים מתח גבוה.

קשה לומר שהציבור הסורי מקבל באהבה והבנה את עליית המחירים הגדולה, שהמשטר עצמו אומר שנועדה לקצץ בהוצאות המשטר, ותוכננה עוד לפני עליית מחירי האנרגיה של החודשים האחרונים.

לתעשיינים הסורים, שמתמודדים עם קשיים רבים, עליית תעריפי החשמל לתעשייה שפירושה המעשי הוא עלייה של בין פי 10 לפי 12 מהמחיר הקודם, ומהווה מכה אנושה שעלולה לגרום לחלקם לסגור את שערי המפעל, ובשבוע האחרון עולות רטינות של חוסר שביעות רצון מהמצב ברחוב הסורי ומקרב הסוחרים והתעשיינים.

סוחרים רבים כבר עברו לשימוש בלוחות סולאריים לתאורת שלטי חוצות, וצרכנים מסחריים, מפעלים קטנים, רשויות מקומיות שמפעילות משאבות מים בבארות, וצרכנים נוספים, מפעילים גנרטורים לאספקת חשמל יציבה יותר מאשר מרשת החשמל, אבל גם מחירי הסולר עלו, ולא תמיד ניתן להשיג סולר, כי מדי פעם ישנו מחסור באספקת סולר באזורים שונים שבשליטת המשטר.

לסיום
אם חשבתם שהזינוק בתעריפי החשמל, ישפר את השירות, והחשמל שוב יזרום בשקעים, אז מסתבר שהמשטר עדיין לא קבע שינוי זה או אחר במדיניות הקצבת שעות אספקת חשמל לצרכנים שונים באזורים שבשליטתו, וסביר להניח שימשיכו להיות צרכנים שיחויבו בתשלום הקבוע בלבד, ואת החיוב לצריכה, ישלמו לאחר צבירת מספר מחזורי חיוב (כמו אצלנו, חיוב דו חודשי לצרכן הביתי) כי בפועל כמעט לא זכו להשתמש בחשמל היקר…

הנושא הזה ממחיש עד כמה לא קלים חייו של הסורי הפשוט שבסך הכל רוצה לחיות ולהתפרנס,
ששפר עליו גורלו והוא לא נעקר מביתו, ולא הוחרב היישוב בו הוא חי, ועדיין יש לו קורת גג ופרנסה.

לא נותר לנו אלא לחכות בסבלנות, ולראות מתי יואילו באתר חברת החשמל של מחוז דמשק לעדכן את התעריפים לחדשים, משום שבאתר משום מה עדיין מופיעים התעריפים הישנים. (לא בטוח שתלונות צרכנים על הטעיית הציבור תועיל…)

ובאותה הזדמנות נמשיך לחכות בסבלנות כדי לראות אם ומתי יתחיל החשמל (ואולי גם הגז) לזרום דרך סוריה אל לבנון, שגם היא שקועה עד צוואר בצרות (ובהררי אשפה שלא מפונה מהרחובות).

Jordan to provide Lebanon with electricity via Syria - North press agency

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון   קרדיט לתמונה: npasyria.com