הגרדיאן: איראן מבריחה נשק לרוסיה הדרוש למלחמה באוקראינה

העיתון הבריטי "גרדיאן" ציטט "גורמים הנתמכים על ידי איראן בעיראק ומקורות מודיעין מקומיים" שאמרו כי רוסיה מקבלת חלק מהתחמושת והציוד הצבאי ,הדרושים לה למלחמה באוקראינה, באמצעות "רשתות הברחת הנשק של עיראק ואיראן".

ה"גרדיאן" מדווח כי לאחר היחלשות הפעולות הצבאיות הרוסי בחודש שעבר, נשלחו לרוסיה מעיראק ,דרך איראן, מטוסים עמוסי נשק כמו מטולי- RPG וטילים נגד טנקים, כמו גם משגרי רקטות שיוצרו בידע ברזילאי.

לפי הדיווח, "מקור המעורב בסיוע בהעברת הנשק" אמר ל"גרדיאן" כי איראן תרמה לאחרונה לא רק את טילי הנ"מ , הבוואר 373 שלה, לרוסיה, אלא שלחה לה גם סוללות טילי S-300 שהוטס למוסקבה על ידי מטוס רוסי .

על פי דיווח זה, ב-26 באפריל הועברו במטוסים מטולי RPG וטילי נ"ט שהיו ברשות מיליציית חשד א-שעבי מגבול שלמח'ה לאיראן, שם התקבלו על ידי הצבא האיראני והועברו לרוסיה בדרך הים.

לפי חשד א-שעבי, הקבוצה גם "פירקה" שני משגרי טילים מסוג Astros Do שיוצרו מידע ברזילאי, הידועים בעיראק כגרסה המורשית Sajil 60, ולאחר מכן פיצלה אותם לשלוש ספינות משא – שתיים עם דגל רוסיה וספינה עם הדגל האיראני – והועברו מנמל אנזאלי האיראני לנמל אסטרחאן הרוסי.

רוסיה תמיד הייתה אחת המעצמות הצבאיות הגדולות בעולם, וה"צורך" של מוסקבה בנשק כזה הנמצא בידי בעלות בריתה היה חסר תקדים, אם המקורות של הגרדיאן היו נכונים.

ה"גרדיאן" מסביר כי השימוש של רוסיה ברשת להברחת נשק  מעיד על "שינוי משמעותי" באסטרטגיה של מוסקבה ולא רק שיש לו השפעה גדולה על "הכיוון והנפח" של הסחר הבינלאומי בהברחת נשק, אלא גם מראה כמה רוסיה יכולה לסמוך על איראן, בעלת בריתה הצבאית בסוריה, בגלל הסנקציות המערביות שבאו בעקבות תוקפנותה הצבאית של רוסיה נגד אוקראינה.

עיראק אירחה כוחות אמריקאים ומערביים מאז הפלת סדאם חוסיין ב-2003, וארצות הברית אימנה והכינה יחידות שונות של הצבא העיראקי וכוחות מיוחדים כדי להגן על ממשלת בגדאד מפני מורדים.

רוב כלי הנשק שבהם ציידו האמריקאים את כוחות הביטחון העיראקים נפלו לידיהם של מיליציות שיעיות הנתמכות על ידי איראן שמתנגדות לנוכחות ארה"ב במדינה.

קבוצות אלו, הידועים ביעילותן בפירוק "הח'ליפות" של דאעש וביחס האכזרי שלה לאזרחים סונים, הפכו כעת לשחקנים רבי עוצמה במערכת הביטחון העיראקית.

"לא אכפת לנו לאן הנשק הכבד הולך, כי אנחנו לא צריכים אותם עכשיו", אמר ל"גרדיאן" חבר בכוח אלחשאד א-שעבי, קבוצה הנתמכת על ידי איראן בעיראק. "כל מה שהוא אנטי אמריקאי משמח אותנו".

"מה שהרוסים צריכים באוקראינה כרגע זה טילים", אמר יורוק אישיק, מומחה ימי מאיסטנבול, ל"גרדיאן". "קשה לטלטל את הטילים הללו בגלל שבריריותם ונפיצותם, אבל אם אתה מחויב לעשות זאת, זה אפשרי".

מוהנאד חאק עלי, עמית במרכז קרנגי למזרח התיכון, אמר כי נשק ה-RPG עושה שינוי גדול במלחמה באוקראינה, וכי "העובדה שמיליציית חשד א-שעבי שולטת באזורי גבול רבים עם איראן הופכת את העסקה הזו לקלה יותר".

על פי הדיווחים, יצרנים רוסים "הושפעו" קשות מסנקציות מערביות חדשות נגד מוסקבה, ולפי גורמים רשמיים אוקראינים, המפעל הראשי של כלי רכב משוריינים רוסיים, כמו גם מפעל לטרקטורים, סובלים ממחסור בחלקים הדרושים לבנייה ולתיקון טנקים.

בנוסף, על פי גורמים רוסיים, מוסקבה איבדה מספר לא מבוטל מכוחותיה במהלך הפלישה לאוקראינה וכעת נטשה את ניסיונה להשתלט על קייב, בירת אוקראינה.

החדשות על קבלת נשק באמצעות רשת הברחות הנשק האיראנית מגיעות בתקופה שבה מדינות כמו סין חייבות להיזהר מאוד בייצוא נשק לרוסיה, לאור הסנקציות החדשות נגד מוסקבה.

יציבות משטרו של ולדימיר פוטין היא בעלת חשיבות מיוחדת לרפובליקה האסלאמית, שכן עליונותם של כוחות פרו-אסד בסוריה, תלויה בסיוע אווירי של מוסקבה.

קרדיט : רדיו פרדה קרדיט לתמונה: פארס