מילה על הדיון הציבורי בעקבות הפיגועים בבאר שבע ובחדרה

רק אתמול קברו משפחות לוחמי משמר הגבול שנרצחו בפיגוע הטרור בחדרה, ולצערי בישראל, כמו בישראל, לא מחכים לממצאי חקירת הפיגוע הנתעב ע"י מערכות הביטחון, ולממצאי התחקיר בשב"כ.

האשמות על מחדל
בישראל כמו בישראל, לצערי כרגיל גם החלה שגרת הטחת האשמות על מחדל של העושים לילות כימים בשמירה על ביטחון מדינת ישראל ואזרחיה.

יוצאים משאימים שונים בהכרזות פומביות וקובעים שהיה מחדל של השב”כ, ומטיחים את השאלות “איך ייתכן שלא סיכלו את הפיגוע” או “איך חמק תא הטרור של דאעש מתחת לרדאר” וטרוניות דומות.

בניגוד למקטרגים הממהרים לקבוע קביעות נחרצות, קטונתי מלקבוע קביעות.
אחכה בסבלנות לפרסום ממצאי התחקיר שמתבצע במערכת, לבדיקת הכשל.

כן – היה כאן כשל שלא עלו על המחבלים בזמן, אבל כשל אינו מחדל!
אם היו בידי מערכת הביטחון, ידיעות מודיעיניות על כוונת הרוצחים מחדרה לבצע פיגוע, ולא נעשו הפעולות הנדרשות למניעתו, אז אכן היה מחדל, אבל האם זה המצב?
אין בידי המידע כדי לקבוע שכך היה, ודעתי אינה משנה. ממצאי התחקיר שמתבצע עכשיו, יהיו אשר יהיו, יוכלו לשפוך אור על מה שקרה, ומדוע לא נמנע הפיגוע.

באותה הזדמנות אעשה הפרדה בין הרוצח מהפיגוע בבאר שבע, שניתן כפי הנראה להגדירו כפיגוע של מפגע בודד, אולי אף ללא הכוונה ארגונית, של ארגון מחבלים זה או אחר, שבו החליט המחבל הרוצח לקחת סכין ולהגיע לבאר שבע כדי לרצוח, דבר שלא מצריך התארגנות מקדימה מיוחדת, לבין שני המחבלים הרוצחים מהפיגוע בחדרה, שבו הייתה להם התארגנות מקדימה, שכללה בין היתר רכישת נשק, תחמושת וציוד נוסף, דבר שמצריך זמן וכסף.

עבודת השב"כ במניעת פיגועים, היא יומיומית, בלתי נגמרת, ומתבצעת בשלל כלים, חלקם טכנולוגיים, חלקם אחרים, והיות והשב”כ עובד על פי חוקי המדינה, וכפוף להנחיות הדרג המדיני, יש הבדל בין עבודת הארגון במניעת פיגועים שמתוכננים ע”י ארגוני הטרור הפלסטינים בשטחי יו"ש ועזה, לבין מה שיכול הארגון לעשות לפי חוק, כשמדובר במחבלים בעלי תעודת זהות ישראלית.

עם כל הכבוד וההערכה שיש לי ולרבים אחרים, לעבודת הארגון שבזכותו יש לנו אפשרות לנהל את חיינו בישראל, בלי פחד שיתפוצצו לנו כל יום אוטובוסים ומסעדות, ובלי שנפחד ממחבלים שיורים עלינו בכל פינת רחוב, צריך להכיר בעובדה שאין אפשרות להגיע למאה אחוז סיכולים, ולצערי תמיד עלולים להיות אותם מחבלים שיוציאו פיגוע טרור, מבלי שסט הכלים שמפעיל הארגון יתריע מפניהם, כשלים תמיד עלולים להיות, אבל בין זה לבין מחדל, כפי שיש שכבר יודעים לקבוע שהיה, יש הבדל גדול.

דגל הסרת האחריות
בישראל כמו בישראל, כבר בליל הפיגוע, קבעו מי שקבעו, שהמחבלים הרוצחים, הוציאו פיגוע בשם ושליחות ארגון דאעש, אמנם שני הרוצחים שאכן הזדהו כתומכי דאעש, והיו ידועים כתומכי דאעש, אבל האם כל אלו שקפצו על עגלת הסרת האחריות, "כי המחבלים היו אנשי דאעש" מנסה לבדוק איך ומדוע הפכו הרוצחים לתומכי דאעש?

האם ייתכן שהקביעה המהירה שהפיגוע נעשה בשם ארגון דאעש, נעשתה כי זה נח?
לא מובן לי למה לממשלה זה נח. אם זה דאעש, אז לא צריך לנסות להבין איך ומדוע צמחו להם תאי טרור דאעשי בקרב ערביי ישראל?

לא מובן לי למה זה נח למנסור עבאס, יו"ר מפלגת רע”מ, נציגת האחים המוסלמים בכנסת ישראל, ויו"ר הקואליציה, שהוא וחבריו מונו לתפקידם כחברי כנסת, על ידי מועצת השורא של הפלג הדרומי בתנועה האסלאמית, האם במקום לטמון את הראש בחול, ולנפנף בדגל דאעש, כנס הדגל להסרת האחריות, יואילו אנשי התנועה האסלאמית לבדוק את אחריותם להקצנה בקרב החברה הערבית הישראלית?

האם יש מישהו מקרב התנועה האסלאמית, שבאמת חושב שאין לתנועה האסלאמית אחריות לצמיחת מחבלים מקרב ערביי ישראל, ולא משנה אם הם משייכים עצמם לדאעש, לחמאס, או לכל אגון טרור אחר?

האם התנועה האסלאמית, מנסור עבאס וחבריו למפלגה, שמסיתים מזה שנים ארוכות את ערביי ישראל כנגד המדינה ומוסדותיה ומחנכת את הדור הבא לשנאת יהודים ושנאת המדינה, באמת חושבים שלחינוך לשנאה ואי הכרה במדינה, לא יהיו תוצאות?

האם אנשי התנועה האסלאמית באמת חושבים שאם הם קוראים לצאת להגן על מסגד אל-אקצה, או מכריזים שתקום מדינה / חליפות אסלאמית, על שטחי ארץ ישראל, או כל קריאה אחרת מסוג זה, לא תניב יבול של מחבלים שיוצאים לרצוח יהודים בשם מה שזה לא יהיה?

ואני לא מתכוון לדבר על חברי המפלגות הערביות האחרות, שגם צביעותם התגלתה גם בהודעות שלהם לעיתונות לאחר הפיגועים הרצחניים בבאר שבע ובחדרה, פשוט בושה לציבור שאלו הם נציגיו.

קרדיט : ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון