איראן השתלטתה על מעבר הגבול הגדול ביותר בין סוריה לירדן שבקרבת ישראל

מעבר נציב ( הקרוי גם "מעבר נסיב" – معبر نصيب) הינו מעבר הגבול הגדול ביותר בין סוריה לירדן.

לפני תחילת מלחמת האזרחים בסוריה עברו במעבר זה סחורות במאות מיליוני דולרים.

המעבר שימש להעברת סחורות לא רק בין סוריה וירדן אלא גם בין לבנון לירדן ולכל מדינות המפרץ .

מעבר גבול זה היווה מקור הכנסה נכבד של משטר אסד.

לאחר תחילת מלחמת האזרחים והשתלטות צבא סוריה החופשי על כל אזור דרום סוריה נסגר המעבר לתנועת סחורות ואנשים למורת רוחם של מנהיגי האופוזיציה הסורית שקיוו שהמשך הפעלת המעבר יזרים להם הכנסות נכבדות שיאפשרו להם לתחזק מערכת שלטונית אוטונומית משלהם בכל דרום סוריה וכן יאפשר להם לפתח את האזור לקראת עצמאות מנהלתית שכה קיוו לה.

ירדן התעקשה שלא לאפשר קשרים מסחריים עם גוף שאינו מדינה וזאת למרות שבצפון ירדן פעל חפ"ק כוחות מרכזי בהשתתפות ארה"ב , אנגליה, צרפת, ירדן, ישראל ונציגי צבא סוריה החופשי שדאג להזרים סיוע הומניטרי ונשק במאות מיליוני דולרים לכוחות המורדים שפעלו לאורך גבולה הצפוני של ירדן.

לאחר הכיבוש מחדש של כל דרום סוריה ע"י צבא סוריה והמיליציות האיראניות בגיבוי הצבא הרוסי , נפתח מחדש מעבר הגבול והסחורות חזרו לזרום בין מדינות האזור.

אלא שהאיראנים, ביחד עם חיזבאללה , הפעיל מאוד בדרום סוריה  ריכזו מאמצים נרחבים כדי להשתלט על כל גזרת הגבול הירדני כמו גם על כל גזרת הגבול עם הגולן הישראלי. הם הבינו כי מי שישלוט על מעבר הגבול הגדול – נציב , הוא שיקבע את המדיניות באזור בגלל הכספים הגדולים העוברים בנקודה זאת והמיסים שניתן לדרוש עם מעבר של כל סוג של סחורה.

חיזבאללה ראה גם בהשתלטות על המעבר יתרון למאמציו להפיץ את הסמים שהוא מייצר בצפון לבנון ובמערב סוריה , מה שיאפשר המשף הפצת הסמים גם לירדן ולמדינות המפרץ ובמיוחד סעודיה.

המאבק על השליטה במעבר נציב לא פסק מעולם.

בימים האחרונים מדווחים אמצעי תקשורת סורים כי מונה מפקד חדש למעבר נציב.

המינוי החדש נעשה על פי דרישה מפורשת מצד איראן, שבאופן טבעי מינתה קצין צבא סוריה הנאמן לה באופן מוחלט, וכשהאיראנים דורישם משטר אסד מציית , אפילו שמדובר במינוי המנוגד לאינטרס הסורי הישיר של צמרת המשטר.

לדרישת האיראנים מונה רס"ן יחיא מיה – يحيى ميّا למפקד המעבר . בתפקידו הקודם הוא היה מפקד מפקדת הביטחון הפוליטי בעיירה איזרע מצפון מזרח לעיר המחוז דרעא שבדרום סוריה.

על פי מקורות סורים האיראנים התעקשו למנות את רס"ן מיה למפקד המעבר בגלל נאמנותו המוחלטת לפיקוד האיראני בסוריה מה שיאפשר להם ולחיזבאללה לשלוט על מעבר הסמים מסוריה ולבנון לירדן ומשן למדינות המפרץ.

לאחרונה סיכלו שלטונות ירדן מספר רב של פעמים ניסיונות העברת סמים דרך מעבר זה ומלך ירדן אף התבטא באופן נדיר על מאמציו הגדולים לחסום מעבר סמים דרך מעבר זה.

באמצע פברואר 2022, דובר צבאי ירדני, קולונל מוסטפא אל-חיירי, הטיח ,לראשונה, האשמות פומביות נגד הרשויות הרשמיות בסוריה, ואמר כי לכוחות המזוינים יש תמונות וראיות המאשרות את מעורבותם של כמה מוצבים סוריים על הגבול, יחד עם מיליציות מאורגנות ” להקל על משימות מבריחי נשק וסמים".

אל-חיארי הוסיף כי ארצו "מעורבת במלחמה לא מוכרזת עם מבריחים והעומדים מאחוריהם".

ירדן הודיעה כי סיכלה, במהלך שנת 2021, כ-361 ניסיונות להברחת סמים מסוריה לירדן, ותפסה כ-15.5 מיליון כדורי סמים ו-760 ק"ג  חשיש .

קרדיט לתמונה: ממשלת ירדן