ארה"ב מתכננת כיצד להגיב אם רוסיה תשתמש בנשק להשמדה המונית באוקראינה

שני צוותים בבית הלבן דנים במבצע הצבאי הרוסי באוקראינה, השלכותיו על ארצות הברית ותסריטים אפשריים לשלושת החודשים הקרובים

בכירים בממשל האמריקני אמרו ביום חמישי כי הבית הלבן הקים צוות של מומחים כדי להתוות תכניות לתגובה אפשרית של ארה"ב אם רוסיה תשתמש בנשק כימי, ביולוגי או גרעיני להשמדה המונית במהלך המבצע הצבאי שלה באוקראינה.

רוסיה העלתה שוב ושוב את האפשרות להשתמש בנשק גרעיני כשהיא מתמודדת עם קשיים במשבר אוקראינה כדי להביס את הצבא האוקראיני במהלך מלחמה בת חודש שממשלת רוסיה מגדירה כ"מבצע מיוחד". 

בקרמלין אמרו השבוע כי בנשק כזה ישמש שימוש רק במקרה של "איום קיומי".

בכירים אמריקאים הזהירו כי ההאשמות של רוסיה כי אוקראינה עשויה להשתמש בנשק כימי הן "שקר שעשוי להוות אינדיקציה לכך שמוסקבה עשויה לעשות שימוש בהם, בהתחשב בתקדימים קודמים דומים".

הגורמים הרשמיים אמרו שהמועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן שלחה תזכיר פנימי לסוכנויות הביטחון ב-28 בפברואר, ובו בקשה להקים קבוצה מומחים אסטרטגית שתבחן את התמורות הגיאופוליטיות הגדולות המתרחשות כתוצאה מהמבצע הצבאי של רוסיה באוקראינה. צוות אחר, המכונה במעגלים הפנימיים בפנטגון , "צוות הנמר", בוחן תסריטים אפשריים לשלושת החודשים הבאים.

אחד הבכירים אמר שהקבוצה האסטרטגית פועלת "כדי לנטר ולהפחית סיכונים תוך כדי בחינה כיצד לקדם ולהגן על האינטרסים של ארה"ב".

הבכיר הוסיף כי צוות זה מתכנן תכניות מגירה עבור תרחישים ואפשרויות שונות, כולל האפשרות שרוסיה תפנה לשימוש בנשק כימי או ביולוגי, תקיפת שיירות שיירות צבאיות אמריקאיות, שיבוש שרשראות אספקת מזון גלובליות והתגובה המתמשכת למשבר הפליטים המתגבר באירופה. 

הבכיר ציין כי הצוות בוחן גם את האפשרות של שימוש רוסי בנשק גרעיני.

הבכיר סירב להעלות השערות לגבי אופי התגובה האמריקאית לשימוש אפשרי של רוסיה בנשק להשמדה המונית, וקבע רק שתהיה תגובה אמריקאית.

קרדיט : אלערביה