מבזקי חדשות מהעולם ליום 12-3-2022. מתעדכן

*- תגלית היסטורית באנטרקטיקה: ארכיאולוגים ימיים איתרו את שרידי הספינה "אנדוירנס" של החוקר ארנסט שקלטון שטבעה במהלך מסע ליבשת הקפואה בנובמבר 1915. הספינה התגלתה בעומק של 3,000 מטר בים וודל, בצד הצפון מערבי של אנטרקטיקה. שקלטון חילץ את כל המשלחת שלו אחרי מסע מפרך ודרמטי.

נכדתו של סר ארנסט שקלטון הבהירה כי היא מתנגדת לחיפוש אחרי ממצאים בתוך שרידי האונייה "אנדוירנס" שטבעה ליד אנטרקטיקה ב-1915, כדוגמת צילומים מהמסע ההיסטורי או פריטים של אנשי הצוות. "אין לי בעיה עם אנשים שמצלמים, אבל יש לי המון בעיות עם אנשים שמחטטים", אמרה אלכסנדרה שקלקטון. "כנראה שיש פיסות ציוד בעלות ערך, אבל מה שיש שם צריך להישאר שם".

*- מועצת העיר ריגה, בירת לטביה, החליטה כי קטע הרחוב מול שגרירות רוסיה יישא את השם "רחוב עצמאות אוקראינה" כדי "לתמוך במאבק ההרואי של העם האוקראיני נגד הפעולות העוינות מצד רוסיה".

מינהל הפיתוח העירוני קיבל הנחייה לעדכן את הרשימות ושלט חדש יוצב בקרוב ליד הבניין, אבל בתוכנת המפות של גוגל כבר ניתן לראות את השם החדש.

*- חברת וולט דיסני הודיעה כי היא משהה את כל הפעילויות שלה ברוסיה, וזאת אחרי שבשבוע שעבר החליטה לעצור את הפצת הסרטים החדשים במדינה. בשל הצעד המעודכן, יושהה מתן הרישיונות למוצרים, תיעצר הפעילות אוניות הנופש של החברה ברוסיה ויופסקו הפצת מגזין נשיונל גיאוגרפיק וקידום הפקות מקומיות.

*- גורם אמריקאי בכיר מסר כי הממשל הגיע למסקנה כי שני השיגורים האחרונים של קוריאה הצפונית, שלפי הגרסה הרשמית מפיונגיאנג שימשו לבדיקת מערכות עבור לוויין ריגול בשלבי פיתוח, נועדו לבחון רכיבי מערכת של הטיל הבליסטי הבין יבשתי החדש הוואסונג-16 שנחשף לראשונה במצעד באוקטובר 2020. לפי הבכיר, השיגורים האחרונים לא הציגו את מלוא היכולות של הטיל, אולם קוריאה הצפונית עשויה לבצע ניסוי מלא של המערכת במסווה של שיגור לחלל.

במקביל, התקשורת הצפון קוריאנית דיווחה כי קים ג'ונג-און ביקר בבסיס שיגורי הרקטות, בקרבת הגבול עם סין, והורה לשדרג אותו ולהרחיב אותו לקראת הגברת קצב השיגורים.

*- מריו טראן, החייל מצבא בוליביה שירה למוות בארנסטו "צ'ה" גווארה ב-1967, הלך לעולמו בגיל 80 אחרי מחלה ממושכת. "זה היה הרגע האיום ביותר בחיי", תיאר טראן בריאיון לשבועון הצרפתי פארי מאץ' ב-1977 את הרגע שבו נדרש לבצע הפקודה לחסל את מנהיג הגרילה המפורסם.

הוא הודה כי היסס במשך 40 דקות לפני שירה בתקווה שהפקודה תבוטל, אולם איש הביון האמריקאי ששהה במקום אמר לו "תרגיע את עצמך ותכוון טוב! אתה הולך להרוג בן אדם!". "לאחר מכן לקחתי צעד לאחור לעבר הדלת, עצמתי את עיניי ויריתי", שחזר.

*- לוטננט גנרל סקוט ברייר, מנהל סוכנות הביון של משרד ההגנה האמריקאי (DIA) מודה כי ההערכה שלו לגבי יכולות האוקראינים הייתה שגויה. "הטלתי ספק ברצון שלהם להילחם וזו הייתה הערכה גרועה מצדי כי הם לחמו באומץ ובכבוד והם עושים את הדבר הנכון", אמר בשימוע בסנאט.

אחרי הטענות כי אוקראינה מפתחת נשק ביולוגי בסיוע ארה"ב ונערכת להתקפה כימית כדי להטיל את האשמה על רוסיה, מספק כעת משרד ההגנה במוסקבה טענה הזויה חדשה: מומחים אוקראינים, בתמיכת ארה"ב, עקבו אחרי הטווח שאליו מגיעים עופות נודדים שחולפים בשמי המדינה כדי לבדוק אם יוכלו לשאת נגיפים לתוך רוסיה.

*- מנכ"ל סוכנות החלל של רוסיה, דמיטרי רוגוזין, הצהיר כי הסוכנות גרמה למערב נזק של 12 מיליארד דולר בשל הסירוב שלה לספק מנועים לרקטות ובשל הסירוב לשגר 36 לוויינים של חברת OneWeb שנמצאת בבעלות חלקית של ממשלת בריטניה. רוגוזין גם טען כי הנזק לרוסקוסמוס בשל הסנקציות המערביות "מועט יותר" והזהיר כי יש לו עוד "זוג קלפים מנצחים" אם המערב "ימשיך להתנהג ככה".

*- ראש סוכנות המודיעין של טייוואן, צ'ן מינג-טונג, דיווח כי מטוס סיור ימי סיני מדגם Y-8 התרסק בים סין הדרומי ב-1 במרץ ובעקבות זאת הסינים סגרו את האזור ופתחו בחיפושים לצד "אימון צבאי". בכך אישר צ'ן את הפרסום של עיתונאי וייטנאמי שדיווח ביום ראשון כי ההודעה הסינית על תמרונים צבאיים נועדה להסתיר את מבצע החיפושים.

*- הפייננשל טיימס: יצרניות הסמארטפונים הסיניות המובילות, וואווי ושיאומי, קיצצו בחצי את המשלוחים לרוסיה מאז תחילת המלחמה, על רקע קריסת הרובל והסנקציות. חברות סיניות מהוות כ-60 אחוז מהשוק הרוסי. "יש רגישות פוליטית עם הכרזה פומבית על השהיית המכירות", הודה בכיר לשעבר בשיאומי. "אבל מנקודת מבט עסקית, הגיוני להמתין בצד ולראות מה יקרה הלאה".

*- שליט קוריאה הצפונית, קים ג'ונג-און, הגיע לסוכנות החלל, שם קיבל עדכונים על הניסויים האחרונים בפיתוח לוויין הריגול החדש. וצפה בצילומים מהחלל. קים הבהיר כי הלוויין נועד "להגן על הריבונות והאינטרס הלאומי" וכי הוא יאפשר לעקוב אחרי "הפעילות הצבאית העוינת מצד צבא התוקפנות האימפריאלי האמריקאי ואוהדיו בחצי האי".

*- נשיא קוריאה הדרומית הנבחר הוא מועמד השמרנים שבאופוזיציה, יון סוק-יול, שקיבל 48.59 אחוז לעומת מועמד המפלגה הדמוקרטית , לי ג'יאה-מיונג, שסיים עם 47.8 אחוז. יון, תובע לשעבר, מחזיק בקו נוקשה נגד קוריאה הצפונית וסין וצפוי לבקש עוד סוללת ת'אאד נגד טילים. האם פיונגיאנג תאותת במטח?

*- שער השבועון הפוליטי הבריטי @spectator, שבוריס ג'ונסון היה העורך שלו בשנים 1999 עד 2005, בביקורת נוקבת על המדיניות של ממשלת ג'ונסון מול הפליטים מאוקראינה.

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי        קרדיט לתמונה:  ספקטייטור