מה מאחורי פגישת אסד עם מנהיג מיליציית "הגיוס העממי" העיראקי בדמשק?

ביקורו של ראש מיליציית ה"גיוס העממי" העיראקי הפרו-איראני, פאלה אל-פיאד, בדמשק, ופגישתו עם ראש המשטר, בשאר אסד, לפני 3 ימים, משכו את תשומת לבם של המשקיפים, אף על פי שזה לא היה הביקור הראשון שלו.

זמן קצר לאחר שראש "המשרד לביטחון לאומי" של המשטר, האלוף עלי ממלוק, סיים את ביקורו בטהרן הגיע אל-פיאד לדמשק, וכך גם עוזרו הבכיר של שר החוץ של איראן, אסגר חאג'י, .

הביקורים מגיעים אחרי שהושגה התקדמות אמיתית במשא ומתן על החייאת הסכם הגרעין האיראני, כמו גם לאחר שרוסיה החלה לפלוש לאוקראינה, ונראה היה שאיראן שולחת בכירים שלה לבקר בסוריה כדי לשלוח מסרים ליותר מצד אחד.

בנוגע למסרים ולמטרות ביקורו של אל-פיאד בדמשק, הסופר ואיש האקדמיה העיראקי עבדול רזאק אל-דולאימי מתייחס לקשר האישי החזק של אל-פיאד עם אסד, ומדגיש כי "פיאד הוא האדם הטוב ביותר ליישר את ההדורים עם המשטר הסורי".

חיזוק עמדת המשא ומתן של איראן

הסופר הוסיף ל"אוריינט נט" כי "המשטר האיראני, באמצעות כוחות הפרוקסי שלו בעיראק, רוצה לסדר את קלפיו ולחזק את עמדת המשא ומתן שלו על ידי תיאום עמדות בבגדד ובדמשק".

אל-דולאימי אומר, "המשטר האיראני רוצה להעביר מסר לאחרים שהוא עדיין הגוף החשוב ביותר באזור ", ומציין ש"לאל-פיאד יש מהלכים ברשויות הצבא והביטחון בעיראק , כולל מהלכים בתחום הפיננסי, מתוקף אחריותו למיליציות בעלות תקציב ממשלתי של יותר מ-2.5 מיליארד דולר בשנה.

כאן מתייחס אל-דולאימי לסבל של משטר אסד כתוצאה מהבידוד הבינלאומי, והוא עוד גבר לאחר לאחר שדמשק הכריזה על תמיכתה בפלישה הרוסית לאוקראינה. לדבריו: "המשטר הסורי זקוק מאוד לפוליטיקה ואולי גם לתמיכה כספית בזמן הזה".

בכל מקום בו נמצא פיאד, עוסקים בעיקר בנושאי ביטחון ומודיעין, מה שגורם למשקיפים להציב את הביקור בהקשר של היערכות איראן להתפתחויות מהירות ואולי חירום, עקב התפרצות המלחמה באוקראינה, התגברות המתיחות בין המערב לבין רוסיה, והאפשרות של ההשלכות שזה יגיע גם לסוריה, שם ישנה נוכחות צבאית מערבית (הקואליציה הבינלאומית) בראשות וושינגטון ורוסיה.

כפי שנראה, איראן מבקשת כעת לנטרל את הנושא הסורי מההשלכות האפשריות והמסוכנות של המתרחש באוקראינה.

ניצול מעורבותה של רוסיה במלחמה

יש המעמידים את ביקורו של פיאד במסגרת שאיפתה ותכנונה של איראן לנצל את מעורבותה של רוסיה במלחמה באוקראינה, כדי להשיג את ההישגים הצבאיים, הביטחוניים והכלכליים הגדולים ביותר בסוריה, במיוחד במקרה של השלמת הסכם הגרעין בוינה.

ככל הנראה, לפי הסופר והאנליסט הפוליטי, פיראס עלאווי, ביקורו של אל-פיאד והביקורים המקבילים וההדדיים של בכירי המשטר ואיראן, באים במסגרת ההיערכות של טהראן לשלב שלאחר החייאת הסכם הגרעין.

בהתמקדות בביקורו של אל-פיאד בדמשק, עלאווי מצביע על נוכחותן של מספר בלתי מוגבל של מיליציות המזוהות עם משמרות המהפכה האיראניים ו"הגיוס העממי (אלחשד אלשעבי)" העיראקי בסוריה, ואומר: "המיליציות מתכוננות להתמקם מחדש במזרח סוריה. , והביקור משרת מטרה זו".

מפגין את כוחה של איראן בסוריה

באותו הקשר, מוסטפא אל-נואימי, חוקר ,המשתתף בפורום הערבי לניתוח מדיניות איראנית (AFIP), רואה בקבלת ראש המשטר, בשאר אל-אסד, מנהיג מיליציה זרה,תקלה מכוונת של  "כשל פרוטוקול" מצד איראן.

הוא הסביר לרשת "אוריינט נט" כי איראן שלחה את פיאד , הנאמן לה, ואסד קיבל אותו, כדי להראות את מידת השפעתה בסוריה, וכי האחרונה מתנהלת דרך טהראן, כמו שאר המחוזות האיראניים.

באוגוסט האחרון, ביקורו של אל-פיאד בדמשק עורר מחלוקת רחבה לאחר הידיעה כי העביר לבשאר אסד הזמנה מראש ממשלת עיראק מוסטפא אל-קזמי, להשתתף בפסגת "המדינות השכנות לעיראק", שעיראק הכחישה רשמית.

אל-פיאד ידוע כזרוע הביטחונית של איראן בעיראק, ובינואר 2021 הודיע ​​משרד האוצר האמריקני לבקרת נכסים זרים על הטלת סנקציות נגדו בעיראק והכנסתו לרשימה השחורה בשל הפרות זכויות האדם ומעשי השחיתות שלו.

فالح فياض ذراع إيران في العراق

קרדיט לתמונה: אוריינט ניוז