יונקים ימיים חכמים משרתים במספר חילות ים בעולם. ובישראל?

לאחרונה פרסם חמאס סרטון בו נטען כי אחד הצוללנים שלו נהרג על ידי דולפין ישראלי חמוש.

בסרטון זה מוצג לוע שניתן להתקין סביב הפה והאף של דולפין. הלוע דומה מאוד לזה של יונקים מימיים של ארה"ב ושל חיל הים הרוסי, והיה מחובר לו רומה  חיצים.

זהו הדולפין החשוד השני שנראה על ידי פלסטינים. ב-2015 חמאס טען כי לכד דולפין ישראלי המצויד במצלמת וידאו ובמכשיר לירי חיצים קטנים מול חופי עזה.

בשנים האחרונות, כמה מדינות אסלאמיות, משתמשות בתיאוריות קונספירציה שפורסמוו בתקשורת או באינטרנט, בו האשימו את ישראל בשימוש בציפורים (כולל נצים ונשרים), יונקים (חזירים, צבועים, חולדות ודולפינים) וזוחלים (לטאות וזאבים/זיקיות) כדי לתקוף אזרחים, לחבל ולרגל.

אחרים חושבים שהאשמות החמאס אינן סבירות ואף לועגים להם על טענות אלו ובמיוחד בתקופה שבה ישראל צברה יכולות צבאיות חדשות העושות שימוש בטכנולוגיות מתקדמות ביותר, בינה מלאכותית ויכולות מחשב. 

אבל ידוע שהשימוש ביונקים מימיים חכמים נפוץ בכמה ציים, וזו יכולת רצינית.

למרות שהיקף הפעילות ורמת היכולות הללו בחיל הים חסויים, מידע ממקורות פתוחים יכול להיות מועיל במידה מסוימת.

בהקשר זה, האתר "HI SUTTIN" מדווח כי נכון לעכשיו ארבע מדינות: ארצות הברית, רוסיה, צפון קוריאה וישראל מנהלות תכניות מסודרות לשימוש ביונקים מימיים.

היונקים החשובים ביותר המשמשים בארבעת הציים למשימות צבאיות הם דולפינים, במיוחד דולפינים, לווייתני בלוגה (או לווייתנים לבנים, אורכם כחמישה מטרים ומשקלם כחמישה טון) ואריות ים.

משימות היונקים הימיים:

1) למנוע חבלה

2) לנטרל מוקשים

3) משימות מודיעין

4) שליפת חפצים מקרקעית הים

5) פעולות התקפיות

ישראל היא המדינה האחרונה שהצטרפה לקבוצת המדינות העושות שימוש ביונקים ימיים למשימות צבאיות. כאמור, חמאס טוען כי הצבא הישראלי השתמש בדולפינים נגד צוללניו.

למרות שיש להתייחס בזהירות לחלק מהטענות האחרונות של חמאס ומהעבר, לא ניתן לשלול את קיומה של תוכנית בחיל הים הישראלי לניצול דולפינים. ככל הנראה, דולפינים אלו שוכנים במספר אתרים לאורך חופי ישראל ומשמשים בעת הצורך נגד צוללני אויב וכדי להגן על נמלים.

בשנים האחרונות, כאמור, הופעת רובוטים וכלי טיס בלתי מאוישים, בשילוב עם בינה מלאכותית ומחשבים, הביאה לצבא יכולות חדשות. אלה כוללים כלי טיס מאוישים, מל"טים ורובוטים או צוללות בלתי מאוישות, וארצות הברית היא חלוצה בתחום.

הצי האמריקני, בעל התוכנית החשובה ביותר לניצול יונקים מימיים, ביקש במשך שנים להחליף את הדולפינים ואריות הים שלו ברובוטים תת-מימיים, במיוחד כדי למקם ולנטרל מוקשים.

להחלטה של ​​ארה"ב יש סיבות כלכליות, כי חינוך יונקים הוא יקר ועולה 28 מיליון דולר בשנה. כמובן, זה לא אומר שכל הדולפינים ואריות הים שלהם ישוחררו בקרוב. ההחלפה של היונקים הללו תהיה הדרגתית, שכן הטכנולוגיה עדיין לא הצליחה להתאים עצמה ליכולות יוצאות הדופן של בעלי חיים אלה למשימות מסוימות.

ארגוני זכויות בעלי חיים קוראים להאיץ את ההחלפה הזאת, כי הם רואים בהחזקת בעלי חיים תבוניים אלה שבויים ומתנגדים לשימוש בהם בכל מבצע צבאי.

אינפוגרפיקה: כמה יונקים המועסקים בצי של כמה מדינות:

אינפוגרפיקה: כמה יונקים המועסקים בצי של כמה מדינות

קרדיט לטבלה : סוטון