ישראל חולקת מידע חדש עם וושינגטון על הפעילות הגרעינית של איראן

בדיווח של אתר אמריקאי נאמר כי ישראל שיתפה בשבועיים האחרונים את הממשל האמריקני ובעלי ברית אירופיים רבים במודיעין לפיו איראן נוקטת בצעדים טכניים כדי להתכונן להעשרת אורניום בדרגת טוהר של 90 אחוז, כלומר הרמה שמאפשרת לה להמשיך בתוך זמן קצר ביותר לייצור פצצה גרעינית.

כתב אקסיוס בתל אביב, ברק דוד, העביר את המידע הזה מ"שני  מקורות אמריקאים מעודכנים" .

מהמידע שמסר הכתב, עולה כי צעדי ההכנה הנזכרים יאפשרו לאיראן להמשיך בהעשרת אורניום ל-90 אחוז "תוך שבועות" אם תבחר בכך.

המקור אמר כי מנתחי מודיעין ישראלים מעריכים כי האיראנים עשויים לעשות זאת בקרוב, בניסיון להשיג השפעה בשיחות הגרעין בווינה, שהחלו מחדש ביום שני.

המקור האמריקני אמר כי ישראל אמרה עוד לבעלות בריתה במערב כי הכוונות האיראניות החדשות עשויות לדחוף אותה להגביר את התקיפות נגד כוחות ואינטרסים אמריקאים באזור, באמצעות שלוחיה בתימן, סוריה ועיראק.

חידוש הסכם הגרעין שנמצא במשא ומתן בווינה מגביל את רמת ההעשרה שאיראן יכולה להעשיר אורניום ל-3.67 אחוזים, הרבה מתחת ל-90 אחוזים הדרושים לנשק, או ל-20 אחוזים אליה הגיעה איראן לפני ההסכם. איראן מעשירה כעת אורניום ברמות שונות, הגבוהה ביותר היא כ-60 אחוזים.

העשרת האורניום לבדה לא תוביל אוטומטית לייצור פצצה, וההערכות שונות לגבי כמה זמן תצטרך איראן לבצע צעדים נוספים כדי להשיג מטרה זו, מקורות מודיעין אמריקאים וישראלים מציינים שזה יקח בין שנה לשנתיים.

האזהרות הישראליות מגיעות עם חידוש שיחות הגרעין לאחר הפסקה של 5 חודשים, לאור אווירה שנחשבה "חיובית", אם כי אנליסטים לא רואים סיכוי גדוללהחיות את ההסכם שנחתם ב-2015.

הפגישה, שהחלה את סבב השיחות החדש, נמשכה קצת יותר משעתיים בארמון קובורג באוסטריה, שם סוכם ההסכם ההיסטורי, על פי סוכנות הידיעות הצרפתית.

ראש משלחת האיחוד האירופי למשא ומתן, אנריקה מורה, אמר במהלך מסיבת עיתונאים כי הוא אופטימי לגבי היום הראשון של השיחות, אך לא מאמין שתושג פריצת דרך בסיבוב הראשון.

לדבריו, המומחים ימשיכו לעבוד במהלך הימים הקרובים ב"תחושת דחיפות להחיות את הסכם 2015", אך סירב לתת מועד אחרון מכיוון שהנושאים שעל הפרק הינם "מורכבים".

הפגישות מגיעות כאשר ישראל ממשיכה לשכנע את וושינגטון לנקוט עמדה נוקשה יותר בהסכם הגרעין עם איראן.

שר הביטחון הישראלי בני גנץ אמר ביום שני כי ישראל שיתפה את בעלות בריתה ב-"מידע מודיעיני המעיד על המשך המירוץ של איראן לעבר נשק גרעיני".

שר החוץ יאיר לפיד, שפגש את עמיתתו הבריטית ליז טרוס בלונדון ביום שני, דיבר על מודיעין לפיו איראן מתכוונת להמשיך בתוכנית הגרעין שלה "בחשאי" ללא קשר לתוצאות המשא ומתן בווינה, כך לפי טענת אתר החדשות האמריקאי –  "אקסיוס".

גנץ צפוי לבקר בוושינגטון, בימים הקרובים, כדי לדון במשבר הגרעין עם שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין ובכירים נוספים בממשלו של הנשיא ג'ו ביידן.

העיתון "ג'רוזלם פוסט" , דיווח ביום שני כי צה"ל מכין "Plan B", אם השיחות ייכשלו, וכי צבא ממשיך "לשכלל את יכולותיו לפתוח במתקפה צבאית" על איראן, "אם הנסיבות יחייבו זאת".