מבזקי חדשות מהעולם נכון ליום 29-11-21

*- נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, הפציר הערב באמריקאים שלא להיבהל בשל הווריאנט החדש אחרי שקיבל עדכונים ממדעני הממשל על רקע ההיערכות למקרים הראשונים שיתגלו בארה"ב. "הווריאנט הזה מעורר דאגה, אבל הוא לא סיבה לפאניקה", אמר ביידן, ששיבח את הדרום אפריקאים על כך שעדכנו את העולם במהירות. "אנחנו נילחם בזן הזה עם פעולות מבוססות מדע וידע ובמהירות – לא עם כאוס ובלבול. יש לנו כיום יותר כלים מאי פעם כדי להילחם בווריאנט הזה, מחיסונים ועד בוסטרים וחיסונים לילדים".

*- מגדלנה אנדרסון נבחרה היום שוב לאישה הראשונה בראשות ממשלת שבדיה, חמישה ימים אחרי שנבחרה לראשונה רק כדי להתפטר אחרי פחות משמונה שעות בשל התפרקות הקואליציה על רקע הצבעת התקציב. 173 מצירי הריקסדג הצביעו נגד אנדרסון, שניים פחות מהמספר הנדרש לסיכול המינוי, מול 101 תומכים ו-75 נמנעים. אנדרסון, שתיכנס לתפקידה אחרי פגישה עם המלך קרל ה-16 גוסטב, אמורה להנהיג את ממשלת המיעוט של הסוציאל-דמוקרטים עד הבחירות בספטמבר.

*- בית המשפט בטורקיה פסק כי איש העסקים והפעיל החברתי, עוסמאן קבאלה, יישאר במעצר בעת שמתנהלים נגדו ההליכים המשפטיים אחרי שהואשם במעורבות בהפגנות פארק גזי ב-2013 ובניסיון ההפיכה ב-2016, כאשר הדיון הבא יתקיים בעוד חודשיים. קבאלה, מהפילנתרופים הבולטים במדינה, עצור ללא משפט כבר ארבע שנים והפרשה עוררה מתיחות בין טורקיה לבין המערב, בחודש שעבר איים הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן לגרש עשרה שגרירים שקראו לשחרר את קבאלה.

*- סבסטיאן קורץ איבד לאחרונה את התואר של קנצלר אוסטריה, אבל החל מהיום הוא מחזיק בתואר חדש – "אבא". לקורץ (35) ולבת הזוג שלו מאז ימי בית הספר, סוזן תייר, נולד הבוקר בן בריא, שבועיים לפני התאריך המיועד. "אנחנו שמחים מאד", אמר קורץ. "סוזן והתינוק מרגישים טוב".

*- ראש ממשלת אפגניסטן, מוחמד חסן אחונד, נשא היום הצהרה פומבית ראשונה מאז כניסתו לתפקיד בתחילת ספטמבר. הוא הכריז כי "לנשים יש זכות לעבוד וללמוד" וכי המשטר אף מסייע להן ללמוד "על בסיס חוקי האסלאם".

בנוסף, הוא טען כי "יש ביטחון בכל המדינה ואפשר לנוע ביום ובלילה" והדגיש כי "היו רעב ומחירים גבוהים גם לפני שהטאליבן עלו לשלטון". הוא ביקש מחמושי הארגון לנהוג "ברחמים" כלפי האוכלוסייה והפציר בפקידי הממשל לאפשר לתושבים לפנות אליהם בחופשיות.

אחונד גם הביע רצונו ביחסים טובים עם כל המדינות והדגיש כי הטאליבן לא מעוניינים להתערב בענייניהן הפנימיים. "אנחנו לא אנשים שאומרים דבר אחד ועושים דבר אחר", אמר. "המדינה שלנו בצרות ואנחנו מנסים להציל את המדינה והאומה".

*- ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, הודיע כי כחלק מההתמודדות עם ווריאנט אומיקרון החדש, כל הנוסעים שמגיעים מחו"ל יחויבו בבדיקת PCR ביום השני לשהותם ועליהם לשהות בבידוד עד שיקבלו תשובה שלילית. כמו כן, יש חובה על עטיית מסכות בחנויות ובתחבורה הציבורית ברחבי אנגליה. "אנחנו חייבים צעדים ממוקדים כעת בתור צעד זהירות", אמר.

*- משרד החוץ הסעודי מברך על הודעת אוסטרליה כי היא תכניס את כל חיזבאללה על כל זרועותיו לרשימת ארגוני הטרור ומציין כי הצעד "יחזק את השלום הבינלאומי והביטחון". בריאד קראו לקהילה הבינלאומית "לנקוט בצעד דומה".

*- שוב יום חריג בגזרת טייוואן: משרד ההגנה דיווח על 27 כלי טיס של חיל האוויר הסיני שחדרו למרחב הזיהוי של ההגנה האווירית, בהם 18 מטוסי קרב, מטוסי לוחמה אלקטרונית ומטוס תדלוק. מדובר בחדירה הגדולה ביותר מאז 4 באוקטובר והיא מגיעה על רקע ביקור חברי קונגרס אמריקאים בטייוואן וההזמנה לוועידת הדמוקרטיות בוושינגטון והתרגיל הצבאי-אווירי של סין במצרי טייוואן בסוף השבוע.

*- נשיא דרום אפריקה, סיריל רמפוזה, הודיע הערב כי אין שינוי במגבלות הקורונה על אף הגילוי של וריאנט אומיקרון, אולם המצב ייבחן מחדש בעוד שבוע. "אסור להיכנס לפאניקה", אמר. "עלינו לחיות עם המגפה".

רמפוזה עדכן כי אתמול התכנסה הוועדה הלאומית למאבק בקורונה והחליטה כי בינתיים יש להמשיך עם צעדי המנע שהוכנסו לתוקף לפני שבועות ספורים – עוצר בין חצות ל-4 לפנות בוקר, מגבלות התכנסות של עד 750 בני אדם במקום סגור ועד אלפיים במקום פתוח וחובה של עטיית מסכות במקומות ציבוריים.

רמפוזה גם קרא לכל האזרחים להתחסן וציין כי יש דיונים על חובת חיסונים בתחומים מסוימים וכי הרשויות גם נערכות לתחילת החיסונים באמצעות מנות הבוסטר של ג'ונסון אנד ג'ונסון. "כל אחד מאתנו צריך להתחסן, זה הכלי הטוב ביותר שיש לנו", הדגיש.

רמפוזה גם גינה את ההחלטה של מדינות רבות בעולם להטיל מגבלות על טיסות מדרום אפריקה ומהמדינות השכנות. "אנחנו קוראים לאותן מדינות לבטל בדחיפות את ההחלטות ולבטל את האיסורים לפני שייגרם נזק נוסף לכלכלות שלנו", אמר הנשיא שהדגיש כי "חוסר השוויון בחיסונים לא יכול להימשך. עד שכולם יתחסנו, יופיעו עוד זנים חדשים".

גם בארגון הבריאות העולמי יצאו נגד מגבלות הטיסה החדשות. "ההגבלות עשויות לצמצם במעט את התפשטות נגיף הקורונה, אולם הן מציבות נטל כבד על חייהם ורווחה", נמסר. "אם מוטלות מגבלות, הן לא צריכות להיות פולשניות שלא לצורך ועליהן להיות מבוססות על המדע".

"יש לשבח את המהירות והשקיפות שבהן הממשלות של דרום אפריקה ובוצוונה עדכנו את העולם על הזן החדש", אמר דר" מטשידיסו מואטי, מנהל ארגון הבריאות באזור אפריקה. "אני מפציר בכל המדינות לכבד את ההתחייבויות החוקיות שלהן וליישם פעולות לבריאות הציבור המבוססות על מדע".

*-  תיעוד ראשון של התרסקות ה-F-35B הבריטי במהלך ניסיון המראה מנושאת המטוסים "המלכה אליזבת" בים התיכון, מוקדם יותר החודש. בסרטון ניתן לראות את הטייס פולט את עצמו עם המצנח לפני הפגיעה במים והוא חולץ בשלום. עדיין נמשכים מאמצי האיתור של מטוס הקרב החמקן שנסחף לעומק הים.

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי       קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות