מרוץ בריטי-רוסי מול חופי מצרים אחר הסוד הצבאי היקר ביותר

צוללות גרעיניות בריטיות וצוללות גרעיניות רוסיות דוהרות להגיע אל שברי מטוס ה-F-35, שהוא היקר בעולם, במימי הים התיכון שאליהם נפל. עלות מטוס החמקן היא יותר מ-130 מיליון דולר אמריקאי , ונחשב למתקדם בעולם.

באתר Sky News Arabia נמסר כי המטוס צלל לים התיכון, זמן קצר לאחר ההמראה ,כחלק מתרגיל שגרתי של נושאת המטוסים "המלכה אליזבת", והטייס הצליח לשרוד במהלך נפילת המטוס, כשהתרסק. המטוס היה אחד מ-8 מטוסי קרב בריטיים מדגם זה שהיו על סיפון נושאת המטוסים, בנוסף ל-10 מטוסי קרב אמריקאים.

החיפוש אחר שברי המטוס מתוצרת ארה"ב משך את תשומת לבה של רוסיה, במיוחד מכיוון שהגישה לשברים תאפשר לרוסיה ללמוד את סודות המטוס הזה, כמו מכ"ם סודי וחיישנים, המאפשרים לו לטוס בשמי מדינות עוינות במהירויות על-קוליות.

שר ההגנה הבריטי, בן וואלאס, אמר לרשת "סקיי ניוז" הבריטית כי רוסיה עוקבת מקרוב אחר נושאת המטוסים "המלכה אליזבת", וחשף כי מטוסי קרב רוסיים עוקבים אחר תנועות נושאת המטוסים הבריטית במהלך חזרתה ממסעה בן 7 החודשים.

שר ההגנה הבריטי סירב להשיב האם ישנן צוללות רוסיות שמחפשות אחרי השברים גם כן, וההערכה היא שזו הפעם הראשונה שמטוס קרב מסוג F-35 מתרסק במימי הים התיכון.

כלי תקשורת בבריטניה אומרים כי צוות משותף מבריטניה וארה"ב מחפש אחר שברי המטוס שהתרסק ביום רביעי, ומשתתפים בו צוללנים, צוללות , וכן הובא לאזור ציוד מיוחד לחילוץ שברים גדולים מקרקעית הים כמו שקיות ענק מתנפחות הגורמות לשברים גדולים לצוף אל פני השטח . 

ממפה שפרסם העיתון הבריטי "דיילי מייל" עולה כי המטוס התרסק באזור סמוך לחוף מצרים, בו עברה נושאת המטוסים הבריטית בדרכה למזרח הרחוק, מה שמשך את תשומת הלב של רוסיה וסין כאחד, בטרם הפליגה לכיוון הים התיכון.

החיפושים באזור מואצים כדי שמעצמות יריבות כמו רוסיה וסין לא יגיעו לשברי המטוס.

קרדיט לתמונה: חברת לוקהיד מרטין