מבזקי חדשות ליום 19-11-21. מתעדכן

*- הזבל של נסראללה
תמונה זו צולמה בדאחיה, מעוז חיזבאללה בדרום ביירות. ככה נראה אפיק נהר ע'דיר העובר ברובע הדרומי של הבירה הלבנונית. נהר זה מתחיל לזרום בהרי השוף ונשפך לים כשהוא עובר בדרום ביירות. הנהר זורם בחורף ולכן בלבנון מובע חשש שכל הזוהמה הזו תישטף לים כבר בסוף השבוע הקרוב אז צפוי גל גשם ראשון ומשמעותי לעונה זו. נהר ע'דיר נחשב למזוהם ביותר בלבנון והרשויות לא מטפלות במפגע הזה כחלק מחוסר התפקוד שלהן. ברשתות בכל אופן שואלים לבנונים את נסראללה בעוקצנות מדוע הוא לא שולח את " 100 אלף החיילים" שלו לנקות את הזבל הזה.

*- דיווח: זה מה שמתכננות מרוקו וישראל בתחום הצבאי
הביקור בקרוב של שר הביטחון בני גנץ במרוקו מעורר הרבה כותרות באזור ומחוצה לו. לפי אתר חדשות המתמחה בנושאי ביטחון ומודיעין בספרד, ישראל ומרוקו צועדות שלב משמעותי מעבר לחתימת הסכמי אברהם. לפי הדיווח, שתי המדינות יקימו בסיס צבאי משותף בשטח מרוקו, כ-50 ק"מ דרומית למובלעת הספרדית בצפון מרוקו, מלייה. האתר טוען כי הבסיס יוקם בקרבת שדה תעופה שנמצא באזור. עבור ישראל יהיה מדובר בנכס צבאי אסטרטגי שיוכל לספק תמונה טובה יותר על הפעילות בצפון אפריקה ובדגש על פעילות גורמים ג'יהאדיסטים.

*- בא לשכונה מנהיג חדש?
הביקור הרשמי באחרונה של יורש העצר הירדני אלחוסיין בן עבדאללה במצרים מסמן לפי פרשנים ערביים את "יציאתו לאור" ברמה האזורית. בנו של המלך עבדאללה משמש בתפקיד מאז 2009 קרי מגיל 15. הביקור במצרים היה הראשון שלו לבד כשהוא לא מתלווה לאביו.

האם הדבר מסמן כי המלך מתכוון להעביר את השלטון לבנו בקרוב? מרבית הפרשנים סבורים שלא. מה שכן הם סבורים כי המלך יעביר לטיפול בנו יותר ויותר נושאים אזוריים במטרה להפוך אותו דמות מוכרת יותר מעבר לגבולות הממלכה.

*- לעולם הערבי יש ייצוג בין 10 הבורסות הגדולות בעולם
בזכות חברה אחת לעולם הערבי יש ייצוג בין 10 בורסות המניות הגדולות בעולם מבחינת שווי השוק. מדובר כמובן בשוק ההון הסעודי שנהנה מהנפקתה של חברת אראמקו לפני כשנתיים.

נכון לדירוג המתייחס לספטמבר 2021, שווי השוק של 10 הבורסות הגדולות בעולם הגיע ל-89.68 טריליון דולר. שווי השוק הסעודי הגיע ל-2.69 טריליון דולר, כשהשווי של אראמקו בלבד הגיע לכ-2 טריליון דולר. בין ספטמבר 2020 לספטמבר 2021 צמח שווי השוק הסעודי ב-10.3%.

*- עוד סימן לרצון של משטר אסד להתרחק מאיראן
למרות שאיראן סייעה למשטר אסד לשרוד, ישנם סימנים כי האחרון מנסה להשתחרר מהלפיתה של טהראן לא רק בתחום הצבאי אלא גם בתחום הכלכלי. הדבר בא לידי ביטוי במאמצים לשיקום סוריה וטענה מעניינת מצד איראן כי סוריה מעדיפה לא לרכוש חומרי בנייה ישירות מיצרנים איראנים. רזא שהרסתאני, חבר מועצת המנהלים של יצרני הפלדה באיראן, טוען כי ארצו נדחקה לשוליים בכל האמור לשיקום סוריה. הוא הסביר כי הסורים מסרבים לרכוש ישירות פלדה ועוד תשומות מאיראן אלא מעדיפים לעשות זאת דרך צד שלישי, ובעיקר טורקיה.

לדבריו זו הסיבה שהיצוא האיראני של פלדה ומלט לסוריה הוא זעום. מקורות נוספים מדווחים כי סין והאמירויות הרבה יותר דומיננטיות בשוק הסורי מאשר איראן מבחינת אספקת תשומות הבנייה וכי נתח השוק האיראני בסוריה אינו עולה על 3%. בארבעת החודשים הראשונים של השנה הנוכחית ייצוא הסחורות של איראן לשוק הסורי נאמד בכ-66 מיליון דולר בלבד.

בנוסף, באחרונה ביטלה הממשלה הסורית היתר ליבוא מכוניות מתוצרת איראן.

*- זה הסכום שהעזתים מפסידים מהתחזקות השקל
ההתחזקות של השקל מול הדולר פוגעת בנזילות הכספית של רצועת עזה. כוח הקנייה ברצועה מתבסס במידה לא מבוטלת על המענק הקטרי שמגיע בכל חודש לכ-10 מיליון דולר. לפיכך הרצועה מפסידה 1 מיליון שקל בחודש לאחר שהשקל ירד מ-3.2 לדולר ל-3.1 לדולר. יצוין שכל זכאי ברצועה המקבל 100 דולר ממיר את הסכום לשקלים מאחר שרוב העסקאות ברצועה מבוצעות באמצעות המטבע הישראלי.

ברצועה כבר נשמעים קולות הקוראים לקטר כמו גם לגופים אחרים המכניסים כסף לרצועה להתחשב בשינוי שער החליפין ולהגדיל את הסיוע שהם נותנים בדולר או ביורו.

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין         קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות